فن آوری های بکار رفته در دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس
فن آوری های بکار رفته در دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس
- امواج فرا بنفش (Ultra Violet waves)
موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده 100 تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است و به اختصار یو وی (UV) نامیده می شود. به بیانی دیگر انرژی آن کمتراز پرتو ایکس، ولی بیشتراز نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰ درصد از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود. این اشعه هم چنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی و برخی از منابع روشنایی مانند لامپ بخار جیوه تولید می شود.
در مورد طیف نوری محدوده UV، اشعه UVA می تواند به سطح زمین برسد ، UVB بصورت تضعیف شده به سطح زمین می رسد، اما UVC در جو زمین توسط لایه ازن جذب می شود. اگر شخصی بطور مداوم در مقابل نور شدید خورشید قرار گیرد با
توجه به قدرت نفوذ در سطح نورهای UVA و UVB می تواند به پوست فرد آسیب زده و باعث ایجاد آفتاب سوختگی شود به همین منظور برای مقابله با نور UV کرم های مخصوصی تولید می شوند.
هر نوع اشعه فرا بنفش همچنین می تواند به طور مصنوعی نیز تولید شود و در کاربردهای مختلف در زندگی روزمره ما به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که UVA به طور گسترده ای در صنعت چاپ یا در تشخیص پول تقلبی مورد استفاده قرار می گیرد و منابع UVB می توانند در نوردرمانی یا باغبانی استفاده شوند، UVC نیز به طور گسترده ای برای ضدعفونی و تصفیه هوا، آب و سطوح استفاده می شود. در حال حاضر حوزه کاربرد این نور معمولا تصفیه آب، برای فاضلاب یا استخرهای عمومی، ضد عفونی سطوح در بیمارستان ها یا تصفیه هوا در سیستم های تهویه مطبوع است. با گسترش بیماری های ناشی از ویروس ها و میکروب ها توجه دانشمندان به تولید نور UVC بصورت مصنوعی ( نور UVC بصورت طبیعی به سطح زمین نمی رسد ) بمنظور نابودی ویروس ها و تمامی میکروارگانیسم ها و یا کم اثر کردن آنها جلب شده است.
تمام طيف هاي يووي توانايي كشتن و يا غير فعال كردن بسياري از انواع گونه هاي ميكروارگانيسم ها را دارند و از همتا سازي و بقاء نسل آنها جلوگيري مي كنند. انرژي يو وي سي با طول موج 7/253 نانومتر بيشترين اثرات ميكروب کشی را فراهم میکند. انرژي يو وي سي براي غير فعال كردن و حذف ميكروارگانيزم ها با نام UVGI نيز شناخته مي شود. ( اشعه ميكروب كش)
با قرار گرفتن ارگانيزم هاي ميكروبي مانند باكتري ها و ويروس ها در مقابل پرتو يو وي سي، ساختمان و پيوندهاي مولكولي DNA (دي ان اي) اين عوامل تغيير يافته و توانايي شان را از دست مي دهند و عقيم و غير فعال مي گردند.
دي ان اي ( DNA ) يا اسيد ديوكسي ريبونوكليك مانند يك كاغذ كاربن (Blue print) در تكثير تصاعدي و مانند سازي ارگانيزم هاي زنده عمل مي كند و باعث افزايش جمعيت آنها مي گردد. با عقيم شدن ارگانيزم هاي ميكروبي علاوه بر از دست دادن توان صدمه زدن از تشكيل كولوني و افزايش جمعيت شان جلوگيري به عمل آمده و قابل كنترل مي گردند. بعد از تابش UVC ارگانيزم هاي مرده ، احيا ناپذير شده و جمعيت شان به سرعت كاهش مي يابد و از بين مي روند.
لامپ هاي ميكروب زداي مادون بنفش (UVC Lamp) با قدرتي مهلك و متمركز تاثير بسيار بيشتري از انرژي مادون بنفش موجود در طبيعت براي نابودي عوامل بيماري زا را فراهم مي كند و این روش میکروب و ویروس زدایی روشي اقتباس شده از طبيعت است.
امواج الکترو مغناطیسی با فرکانس 100 تا 400 نانون متر که با تابش آن بر روی ميكروارگانيسم ها، باند هیدروژنی DNA آن موجو شکسته و باعث از بین رفتن آنها می گردد.
- یون منفی یا آنیون (Anion)
یون چیست؟
در هوا ذرات با بارهای مثبت و منفی وجود دارند. از تجمع ذرات با بار مثبت، یون مثبت (کاتیون) و ذرات با بارمنفی، یون منفی (آنیون) تشكیل می شود. بالا بودن میزان یون مثبت در هوا باعث احساس افسردگی، سر درد و سستی و رخوت و ..... می گردد. یون های منفی در هوا به ذرات معلق با بار مثبت در هوا چسبیده و سبب از بین رفتن آلاینده های هوا می شوند. به همین دلیل در مکان هایی که تعداد یون منفی در هوا بیشتر است، احساس بهتری در ما ایجاد می شود.
در هوای تازهء روستاها معمولأ 2000 تا 4000 یون منفی و در کوهستان بیشتر از 100.000 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد در حالیکه در هوای آلوده شهری پائین تر از 100 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد.
فوائد یون منفی
از بين بردن باكتريها، جلوگيري از پير شدن سلولهاي بدن، بالا بردن توانايي نگهداري اكسيژن در خون، بهتر كردن عملكرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن ميزان هوشياري، از بين بردن خستگي ، بالا بردن سيستم ايمني در مقابل بيماريها، تآثير اساسي در معالجه سردرد، بي خوابي،كم خوابي، آلرژي، آسم و فوائد بسيار ديگر.
دستگاه یون‌ساز ( Ionizer ) که تولیدکننده یون منفی نیز نامیده می‌شود، ابزاری است که، مولکول‌های هوا را دارای بار الکتریکی (یا به اصطلاح یونیزه) می‌کند. همانطور که پیش از این بیان شد، یون‌های منفی که آنیون نیز نامیده می‌شوند، ذراتی هستند که یک یا چند الکترون اضافه دارند و در نتیجه مجموع بار الکتریکی آنها منفی است. یون‌های مثبت نیز کاتیون نامیده می‌شوند که یک یا چند الکترون کم دارند و در نتیجه، مجموع بار الکتریکی آنها مثبت است. بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یون‌های منفی تولید می‌کنند. همچنین برخی دیگر از دستگاه‌های یون‌ساز هستند که از قابلیت تخلیه الکترواستاتیک (ESD) بهره می‌برند که برای تولید بار الکتریکی ساکن خنثی از آنها استفاده می‌شود.
- فتوکاتالیست (Photocatalyst)
فتوکاتالیست ها موادی هستند که در مواجهه با تابش اشعه فرابنفش یون هیدروکسیل (OH) تولید می¬ کنند. این نوع یون قابلیت واکنش با بازه ی متنوعی از مواد آلی و شیمیایی و تغییر ماهیت و یا حتی تجزیه¬ی برخی از آن¬ها را دارد. این خاصیت فتو کاتالیست ها باعث شده که به عنوان یک ماده ی گند زدا و پاک کننده ی آلودگی های محیطی، مطرح شوند.
از پرکاربرد ترین انواع فتوکاتالیست، دی اکسید تیتانیوم یا TiO2 است. این ماده هنگامی که در معرض اشعه ی فرا بنفش قرار می گیرد، یون هیدروکسیل تولید می کند، این یون با واکنش با مواد آلی سرطانزا مانند بنزن و فرم آلدئیدها با عث تجزیه ی آن ها به مواد بی اثری مانند آب و دی اکسید کربن می ¬شود. همچنین ترکیب های مضر نیتروژن دار نیز با واکنش با این یون به نیترات های خنثی تبدیل می¬شوند. این خواص باعث شده است که این نوع فتو کاتالیست به عنوان یک پاک کننده ی هوا در سیستم های تصفیه هوا مطرح شود.
اکسی باکس (oxybox)
اکسی باکس (oxybox) یک دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر و قابل حمل ( Portable ) با ابعاد 85*68*38 میلیمتر است. که با استفاده از سه فن آوری UVC ، یون ساز و فتوکاتالیست محیط اطراف شما را از اکثر ویروس ها، باکتری ها، آلرژن ها، میکروارگانیسم های زیان آور، آلاینده های صنعتی و شهری و بوهای ناخوشایند پاک می کند.
عضویت در خبرنامه
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمالدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
©2024 OXYBOX, All Right Reserved