چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم؟
چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم؟
داستان‌های جاودانگی و جوانی ابدی هزاران سال است که بین نسل‌ها منتقل شده است. از اساطیر یونان باستان تا رمان‌ها و فیلم‌های معاصر، رویای زندگی برای همیشه در طول تاریخ ثبت شده است. در حالی که چشمه جوانی ممکن است هنوز فقط در اسطوره‌ها و افسانه‌ها وجود داشته باشد، به لطف پیشرفت‌های علم، پزشکی و بهداشت عمومی، امکان زندگی طولانی‌تر به واقعیت تبدیل شده است. اما بر خلاف داستان‌ها، کلید طول عمر یک اکسیر جادویی نیست، بلکه عادات سالم است.
برخی تحقیقات تخمین می‌زنند که ژنتیک 25 درصد از تغییرات طول عمر افراد را تشکیل می‌دهد، در حالی که عوامل محیطی و سبک زندگی بقیه را تعیین می‌کنند. در حالی که افزایش سن اجتناب‌ناپذیر است، اتخاذ تغییرات سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند که به خوبی پیر شوید و حتی چند سال به زندگی شما اضافه کند. در اینجا چند راه برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر با پشتوانه تحقیقات آورده شده است:
1. حداقل 5 بار در هفته ورزش کنید
ورزش می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش سطح انرژی و حفظ وزن سالم کمک کند. خواه پیاده‌روی کردن، رفتن به باشگاه یا شرکت در یک ورزش گروهی، مهم است که فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و آن را به بخشی منظم از روال خود تبدیل کنید. سعی کنید 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
2. خواب خود را در اولویت قرار دهید
خواب کافی برای سلامتی حیاتی است . سعی کنید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید و با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روز یک روال خواب ثابت ایجاد کنید.
3. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید
داشتن یک رژیم غذایی متعادل غنی از غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما، افزایش سطح انرژی و حفظ وزن سالم کمک کند. سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید و انواع غذاها را از همه گروه‌های غذایی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
4. مکمل مناسب مصرف کنید
مکمل‌ها می‌توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را که ممکن است در رژیم غذایی شما به میزان لازم وجود نداشته باشند، به بدن شما برسانند.
5. خوشبین باشید
محققان دانشگاه هاروارد، ارتباطی بین سطوح بالاتر خوش‌بینی و زندگی طولانی‌تر بیش از 90 سال در زنان یافته‌اند.
6. تا جایی که می‌توانید راه بروید
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پیاده‌روی به اندازه ۳۸۰۰ قدم در روز می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را کاهش دهد. ورزش به مدت 30 دقیقه در صبح عالی است، اما اگر بقیه روز را روی صندلی بنشینید، همچنان بی‌تحرک در نظر گرفته می‌شوید. در اینجا چند راه برای برداشتن قدم‌های بیشتر در روز آورده شده است:
• دورتر از ورودی پارک کنید
• وقتی برای دوش گرفتن یا نوشیدن یک فنجان قهوه بلند می‌شوید، ابتدا یک یا دو بار در اتاق قدم بزنید
• یک تایمر تنظیم کنید و هر ساعت ۲ تا ۳ دقیقه قدم بزنید
7. هوشمندتر بنوشید
همه ما می‌دانیم که باید حدود هشت لیوان آب در روز بنوشیم، اما در مورد سایر نوشیدنی‌ها چطور؟ چای و قهوه هر دو فوایدی برای سلامتی دارند (اگر مملو از قند نباشند)، اما خوب است به زمان نوشیدن آنها توجه کنید. کافئین بیش از آنچه فکر می‌کنید در بدن شما باقی می‌ماند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. آب میوه‌ها می‌توانند حاوی کالری و قند زیادی باشند، بنابراین اگر آبمیوه دوست دارید، انواع کم قند را انتخاب کنید.
8. خشم و استرس خود را کنترل کنید
خشم و استرس نیز بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی، اختلالات اضطرابی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، التهاب و چاقی را افزایش و همچنین طول عمر را کاهش دهد.
با تلاش برای کاهش استرس، می‌توانید سلامت خود را در درازمدت حفظ کنید و در عین حال کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. نوشتن و مدیتیشن، راه‌های فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس هستند. چند دقیقه مدیتیشن در روز حتی پشت میز، می‌تواند به مغز شما استراحت کوچکی را از اضطراب و تنش بدهد.
9. روابط خود را حفظ کنید
دوستی‌ها و روابط علاوه بر رضایت عاطفی، برای سلامت جسمانی شما نیز مفید هستند. بررسی بالینی نزدیک به 150 مطالعه نشان داد که افرادی که دارای شبکه‌های اجتماعی قوی هستند، به طور متوسط 50 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن نسبت به افراد با حمایت اجتماعی کمتر دارند. در واقع، طبق این مطالعه، خطر انزوای اجتماعی برای سلامتی معادل کشیدن 15 نخ سیگار در روز است.
بهبود سلامت تنفسی
هوای اطراف ما برای بقای ما ضروری است، اما دم و بازدم ما به قدری خودکار است که به سختی به هوایی که وارد بدنمان می‌شود، فکر می‌کنیم. اگرچه حواس ما ممکن است آلرژن‌ها، ذرات معلق، مواد شیمیایی و سایر موارد از این قبیل را در هوای اطراف ما تشخیص ندهد، اما این آلاینده‌های هوا داخل خانه وجود دارند و اگر کنترل نشوند، به ما آسیب می‌رسانند.
بهبود کیفیت زندگی
حتی افرادی که ریه‌های سالمی دارند باید نگران مواد شیمیایی موجود در هوای اطراف خود باشند آزمایش‌های کیفیت هوای داخل خانه به طور معمول وجود فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی را در هوا پیدا می‌کنند که توسط حس بویایی ما شناخته نمی‌شود، زیرا سطح غلظت آن‌ها برای حس بویایی ما بسیار پایین است و در عین حال بسیار بالاتر از آن چیزی است که برای تنفس ما ایمن باشد.
با این حال، خبر خوب این است که راه‌حل‌هایی برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوای داخل ساختمان، وجود دارد. یکی از روش‌های موثر استفاده از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس است که می‌تواند به جلوگیری از آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.
کیفیت هوا و طول عمر
ذرات ریز رها شده در هوا توسط تاسیسات تولیدی یا نیروگاه‌های زغال سنگ می‌توانند در هنگام استنشاق به بدن انسان آسیب برسانند. این نوع آلودگی با خطرات بیشتر سرطان‌ها و همچنین چندین بیماری مزمن تنفسی و قلبی مرتبط است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها به نوبه خود می‌توانند طول عمر را کاهش دهند.
چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟
مبارزه با آلودگی هوا مستلزم پاسخ‌های سیاست عمومی است، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ امنیت خود انجام دهید. بهترین کاری که می‌توانید برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا انجام دهید استفاده از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس در خانه و محل کارتان است.
عضویت در خبرنامه
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمالدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
©2024 OXYBOX, All Right Reserved