تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و جنین
تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و جنین
خانم‌هایی که باردار هستند، به دلیل تاثیرات منفی برخی داروها و غذاها از آنها اجتناب می‌کنند. اما عواملی وجود دارد که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد، مانند هوایی که تنفس می‌کنید. مدت‌هاست که محققان در مورد اثرات آلودگی هوا بر بارداری با پیامدهای احتمالی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد تا افزایش فشار خون در اواخر زندگی کودک نگران بوده‌اند.
آلودگی هوا، علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها است. اگر چه آلودگی هوا می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما یک خانم باردار و کودکش اغلب بیشترین ضربه را می‌بینند. جنین از مادر اکسیژن دریافت می‌کند. بنابراین تنفس هوای آلوده توسط مادر، بر جنین تأثیر می‌گذارد.
آلودگی هوا چه تاثیری بر جنین دارد؟
حتی قبل از اینکه فرزندان شما به دنیا بیایند، آلودگی هوا می‌تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به زایمان زودرس شود و در نتیجه نوزادان بسیار کوچکی با بدن و ریه‌های رشد نیافته متولد شوند. رشد ناکافی ریه در نوزاد، مرگ نوزاد در حین یا اندکی پس از تولد را افزایش می‌دهد. و این خطر در طول بارداری بعدی بالاتر است. وزن کم نوزاد نیز یک عامل خطر برای تاخیر در رشد، مشکلات متعدد سلامتی، ناهنجاری‌های مادرزادی و مرگ پس از تولد است.
مادر، برای کاهش اثرات آلودگی هوا چه کاری می‌توانم انجام دهد؟
مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی بر جریان خون، تبادل اکسیژن و حمل و نقل مواد مغذی بین مادر و نوزاد تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، جنین ممکن است دچار تاخیر در رشد یا افزایش التهاب شود. از مرگ و میر نوزادان منتسب به آلودگی هوا در سطح جهان، نزدیک به دو سوم (64٪) مربوط به آلودگی هوای خانگی است؛ بقیه به محیط نسبت داده می‌شوند.
شما می‌خواهید فرزند خود را سالم نگه دارید. اگرچه نمی‌توانید به طور کامل، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را از بین ببرید اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محدود کردن آن انجام دهید. حتی کاهش اندک در آلاینده‌هایی که در معرض آنها قرار می‌گیرید، می‌تواند کمک زیادی به تضمین بارداری و زایمان سالم کند. هنگامی که صحبت از محافظت زنان باردار در برابر اثرات نامطلوب آلودگی هوا به میان می‌آید، بهترین گزینه این است که یک دستگاه تصفیه هوای خوب در خانه نصب کنید.
نحوه پیشگیری یا کاهش اثرات منفی آلودگی هوا
دی‌اکسید نیتروژن عمدتاً توسط تردد وسایل نقلیه تولید می‌شود، اما می‌تواند از دود سیگار یا بخاری‌ها و اجاق گازها و نفت سفید در خانه وجود داشته باشد. آلودگی هوا می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، ممکن است دور شدن از آنجا برای شما عملی یا مناسب نباشد. اما چند قدم ساده وجود دارد که می‌توانید برای کاهش قرار گرفتن نوزادشان در معرض آلودگی هوا انجام دهید:
1. در دوران بارداری از سیگار کشیدن خودداری کنید
2. در نزدیکی مناطق پر تردد، ورزش نکنید
3. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خانگی را کاهش دهید یا محصولات بدون مواد شیمیایی و ضد آلرژی را امتحان کنید.
4. گرما می‌تواند شانس شما را برای داشتن نوزادی با نقص مادرزادی یا سایر مشکلات تولید مثل افزایش دهد. برای حفظ یک بارداری سالم، توصیه می‌شود زمانی که بیرون هستید آب زیاد بنوشید و لباس‌های گشاد بپوشید.
5. تغییرات رژیم غذایی مادر و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و ویتامینی، می‌تواند اثرات محافظتی داشته باشد.
6. در روزهای آلوده از فعالیت بدنی اجتناب کنید و به فکر خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی باشید.
تمیز نگه داشتن هوای خانه می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان آلاینده‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیرید داشته باشد. بی‌شک یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی مانند دستگاه تصفیه هوای قابل حمل اکسی باکس است که برای از بین بردن آلاینده‌ها، آلرژن‌ها، ویروس‌ها و کپک‌ها طراحی شده است.
عضویت در خبرنامه
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمالدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
©2024 OXYBOX, All Right Reserved