چرا کیفیت هوای داخل خانه اهمیت دارد؟
چرا کیفیت هوای داخل خانه اهمیت دارد؟
به گفته جان مک کئون، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت استانداردهای آلرژی (ASL) اگرچه تنفس هوای پاک، حق اساسی انسان است؛ اما همه افراد آنقدر خوش‌شانس نیستند که در محیطی زندگی کنند که چنین شرایطی را ارائه دهد.
چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنم؟
خانه‌ها که گاهی اوقات به عنوان «جعبه‌های سمی» شناخته می‌شوند، ممکن است پنج برابر بیشتر از هوای بیرون، حاوی آلاینده باشند.
• سکونت در مناطق پر تردد
انتشار گازها و دود اگزوز وسایل نقلیه در مناطق پرتردد، می‌تواند از طریق پنجره‌ها وارد شود.
• آلاینده‌های خانگی
مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌های خانگی و مواد موجود در مبلمان یا مصالح ساختمانی می‌توانند گازهایی را در دمای اتاق به شکل ترکیبات آلی فرار (VOCs) آزاد کنند که ممکن است منجر به حالت تهوع، تنگی‌نفس و اختلال در عملکرد شناختی شود.
• اگر صاحب یک حیوان خانگی هستید
هر صاحب حیوان خانگی می‌تواند تأیید کند که این فقط در مورد شوره نیست. بیشتر حیوانات خانگی به خانه، بو می‌دهند.
• آسم یا آلرژی یکی اعضای خانواده
برای افراد مبتلا به آلرژی نیز، یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند تفاوت زیادی در میزان راحتی تنفس ایجاد کند. دکتر کینیوا بیان کرد: «تصفیه‌کننده هوا، آلرژن‌های رایج را از بین می‌برد. استفاده از آنها می‌تواند گرفتگی بینی، سردردهای سینوسی، آبریزش چشم و عطسه را کاهش دهد. مندز با این موضوع موافقت کرد و افزود: «تصفیه‌کننده‌های هوا، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها را کاهش می‌دهند» و با کمتر بودن میزان آلرژن در هوا، احتمال واکنش نامطلوب کمتری وجود دارد.
• محافظت در برابر سایر آلاینده‌ها
لازم نیست حتما از آلرژی رنج ببرید تا به فکر خرید یک دستگاه تصفیه هوا بیفتید! به خصوص اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که بوها می‌توانند به راحتی از یک واحد به واحد دیگر منتقل شوند؛ دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند به تمیز نگه داشتن خانه شما کمک کنند. مندز گفت: «تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند از هوای داخل خانه در برابر سایر منابع آلودگی مانند دود ناشی از پخت و پز، شمع، شومینه یا تنباکو نیز محافظت کنند.»
• مزایای پوستی
در صورتی که به دلیل دیگری برای سرمایه‌گذاری روی یک تصفیه‌کننده هوای خوب نیاز داشتید، دکتر کینیوا اضافه کرد که استفاده از تصفیه کننده هوا مزایای پوستی نیز دارد. وی گفت: عدم وجود مواد حساسیت‌زا در هوا، باعث کاهش التهاب پوست در اثر تماس یا درماتیت آلرژیک می‌شود. بنابراین هوای تمیز، پوست را جوان می‌کند و از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.
دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می‌دهد؟
لیز کینوا، مشاور پزشکی می‌گوید: «تصفیه کننده‌های هوا برای حذف آلرژن‌ها و ذرات موجود در هوا مانند گرد و غبار، گرده، دود، کپک و شوره حیوانات طراحی شده‌اند؛ این مانند یک جاروبرقی است که برای تمیز کردن هوا، به جای کف طراحی شده است. دستگاه‌های تصفیه هوا از یک فیلتر و فن تشکیل شده‌اند. فن‌ها هوا را می‌مکند؛ فیلترها، مواد حساسیت‌زا را به دام می‌اندازند و هوای تمییز و خالص را داخل اتاق، آزاد می‌کنند.»
به عبارت دیگر، تمام آن تکه‌های میکروسکوپی کثیفی که نمی‌توانید ببینید - اما تنفس‌شان می‌کنید - همان چیزی است که یک تصفیه‌کننده هوا، هدف قرار می‌دهد.
دستگاه تصفیه هوای خود را کجا قرار دهم؟
اگر فقط یک دستگاه تصفیه هوا دارید، باید آن را در اتاق خواب قرار دهید، زیرا یک سوم از عمر خود را در آنجا می‌گذرانید. اگر دستگاه‌های تصفیه هوا را همیشه در یک اتاق قرار دهید، بهترین عملکرد را دارند. دستگاه‌های تصفیه هوای کوچک و قابل حمل ممکن است ایده‌آل‌ترین و کارآمدترین برای اتاق خواب باشند.
دو دستگاه تصفیه هوای یکسان می‌توانند تأثیر کاملاً متفاوتی بر کیفیت هوای داخل خانه داشته باشند؛ و همه‌چیز به جایی بستگی دارد که شما دستگاه تصفیه هوا را قرار می‌دهید.
به طور کلی، در صورت قرار دادن صحیح دستگاه تصفیه هوا، می‌توانید راندمان آن را تا 20 درصد افزایش دهید. مهمتر از آن، اگر آن را در گوشه یا پشت تلویزیون قرار دهید، می‌توانید بیش از 50 درصد از ظرفیت کلی دستگاه تصفیه هوا را از دست بدهید.
چه مدت باید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد؟
تأثیر دستگاه تصفیه هوا به اندازه آن بستگی دارد؛ به خصوص اینکه آیا می‌خواهید یک اتاق یک نفره یا کل خانه را تمیز کنید.
اگر نمی‌توانید یک دستگاه تصفیه هوا را به صورت 24 ساعته روشن کنید، می‌توانید حداقل 30 دقیقه تا 2 ساعت قبل از ورود به اتاق دستگاه را روشن کنید. انجام این کار به دستگاه‌های تصفیه هوا اجازه می‌دهد تا 95٪ از گرد و غبار و سایر آلاینده‌های موجود در هوا را حذف کنند.
وقتی دستگاه تصفیه را خاموش می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
کیفیت هوای داخل خانه شما به طور مداوم در حال تغییر است. هر بار که کارهایی مانند روشن کردن اجاق گاز، باز کردن بسته‌ها، تا کردن لباس‌ها یا استفاده از محصولات معطر انجام می‌دهید، آلاینده‌ها‌ داخل خانه منتشر می‌شوند.
حتی استفاده از بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا، می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد تا تمام هوای داخل اتاق را تمیز کنند. هر بار که دستگاه تصفیه را خاموش می‌کنید، آلاینده‌ها دوباره شروع به جمع شدن می‌کنند. روشن نگه‌داشتن دستگاه تصفیه هوا به طور مداوم باعث می‌شود که آلاینده‌های جدید در هنگام انتشار، پاک شوند.
تنها زمانی که نباید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید زمانی است که یک خطر ایمنی وجود دارد؛ مانند کابل برق آسیب دیده، یا فیلترهای کثیفی که کارایی فیلتراسیون را مختل می‌کند.
عضویت در خبرنامه
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمالدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
©2024 OXYBOX, All Right Reserved