بلاگ
چرا در شهرهای بزرگ باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد؟

زندگی در کلان شهرها، مشکلات بسیاری را به همراه دارد و یکی از عمده ترین آنها آلودگی هواست. شاید برای پاکیزه کردن هوا در سطح کلان نتوانیم به سرعت عمل کنیم، اما در محیط های بسته اختصاصی مانند فضاهای خانگی و اداری می توانیم از دستگاه تصفیه هوای مورد تایید و کارآمد اسفاده کنیم.
یونیزاسیون چیست و چه تاثیری در زندگی ما دارد؟
اغلب ما معمولا درباره‌ی آلودگی هوا و کیفیت هوای شهر محل زندگی و محیط بیرونی نگرانی داریم اما شاید کمتر به کیفیت هوایی که در محیط‌های داخلی و محل زندگی، محل کار و ... در جریان است دقت کرده باشیم.

در هوای محیطی که در آن قرار داریم هزاران ذرات گرد و غبار، میکروب‌ها و سموم هستند که می‌توانند بر کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم اثر بگذارند و به مرور زمان بر سلامتی ما عوارض ناخواسته‌ای را بر جای بگذارند.
یونیزاسیون هوا فرایندی است که ذرات معلق و میکرو ارگانیسم‌های خطرناک در هوا را جمع‌آوری می‌کند و می‌تواند هوای محیط‌های داخلی را از گرد و غبار، میکروب‌ها و باکتری‌ها پاکسازی کند و در نتیجه هوای با کیفیت‌تر و سالم‌تری در محیط برای تنفس جریان خواهد داشت.
بطور کلی بیشتر ذرات و مولکول‌های معلق در هوای اطراف ما، در منزل و یا محیط کار، بار الکتریکی مثبت دارند و حتی اکثر وسایلی که در اطراف ما هستند مانند تلویزیون، فرش و ... تولید کننده یون‌های مثبت هستند و خانه‌های ما به چیزی شبیه زندان یون‌های مثبت تبدیل شده است. به همین جهت هم می‌توان گفت ما در خانه و یا محل کار از مزایای یون‌های منفی محروم هستیم.

اما برای جبران کمبود یون‌های منفی، امروزه راه‌حل‌هایی در دسترس ما قرار دارد و یکی از آن‌ها یونیزاسیون محیط است. در فرایند یونیزاسیون، مولکول‌ها و یون‌های با بار الکتریکی منفی از طریق دستگاه وارد هوا می‌شوند. این یون‌های منفی معمولا در محیط‌های طبیعی و در اطراف آب‌های جاری که هوا بسیار تمیز و عاری از آلودگی است وجود دارند. وقتی یون‌های منفی در هوا پخش می‌شوند به ذرات معلق و گرد و غبار و میکروب‌ها و ویروس‌ها که یون‌های مثبت دارند می‌چسبند و به این ترتیب آنها را سنگین می‌کنند و به پایین می‌کشانند و این ذرات دیگر در هوا معلق نیستند. به این ترتیب هوا از این میکروارگانیسم‌ها پاکسازی می‌شود.
یونیزاسیون همچنین میتواند از رشد ویروس‌ها جلوگیری کند. پس از انتشار ویروس کرونا یونیزاسیون بطور گسترده در بسیاری از محیط‌ها، به ویژه محیط‌های بیمارستانی و داروخانه‌ها، جهت پاکسازی هوا و جلوگیری از انتقال ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یونیزاسیون با پاکسازی هوا نه تنها باعث افزایش کیفیت هوای محیط می‌شود بلکه با تاثیرات دیگری که دارد به بهبود سلامت ما کمک می‌کند. از تاثیرات یونیزاسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود تنفس و کاهش بیماری ها تنفسی
• کاهش استرس و تنش ها
• بهبود خواب
• بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
• کمک به رفع خستگی
• کمک به افزایش سلامت روحی و بهبود اختلال های روحی فصلی
• کاهش سردرد و سایر بیماری ها

اگر شما هم در محیط‌های شلوغ شهری و در خانه‌های مدرنی که اغلب وسایل الکتریکی تولید‌کننده یون‌های مثبت هستند زندگی می‌کنید، از تاثیرات مثبت یون‌های منفی محروم هستید.
استفاده از دستگاه‌های اکسیژن ساز «اُکسی‌باکس» که با تولید یون‌های منفی هوای پاک و تازه‌ی طبیعت را در خانه و یا محل کار شما به جریان میندازد؛ میتواند تاثیر بسزایی بر سلامت شما داشته باشد.
در محصول اُکسی‌باکس با استفاده هوشمندانه از فن آوری فوتوکاتالیست‌ها و جذب ذرات و فوتون‌های نور، در کنار ایجاد پرتو ماورا بنفش و یونیزه کردن هوا و سنگین کردن آلاینده‌ها، تمامی ذرات معلق در هوا مانند گازها و ریز جاندارها را بدون استفاده از فیلتر، تصفیه و هوا را پاک میکند.
پاکسازی هوا
تاثیر شگفت‌انگیز هوای سالم بر سلامت ما
کمتر کسی وجود دارد که نسبت به میزان اهمیت اکسیژن برای بشر اطلاع نداشته باشد، اما شاید بسیاری از ما ندانیم که دریافت همین اکسیژن در طول زندگی عادی می‌تواند با مشکلات جدی همراه باشد؛ در چنین شرایطی است که تکنولوژی روز جهان به کمک می‌آید.

ما انسان‌ها همواره برای ادامه زندگی به گاز حیات بخش اکسیژن نیازمند هستیم و برای تمام عملکردهای روزانه مثل هضم غذا، حرکت عضلات و حتی فکر کردن، به اکسیژن نیاز داریم. عدم دریافت اکسیژن کافی می‌تواند عوارضی همچون آسیب به مغز و عدم عملکرد مناسب ارگان‌های بدن را به همراه داشته باشد.
این روزها با وجود بحران آلودگی هوا سطح اکسیژن در هوایی که تنفس می‌کنیم کاهش یافته و این مساله سلامت‌مان را تهدید می‌کند. ناسالم بودن هوایی که تنفس می‌کنیم اثرات منفی بسیاری بر سلامت جسم و حتی روان‌ ما دارد. آلودگی هوا می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی شده و حتی بر سلامت مغز ما تاثیر بگذارد و می‌تواند منجر به ایجاد افسردگی شود.
اما علاوه بر آلودگی هوای محیط بیرونی، کیفیت هوا در محیط‌های داخلی نیز در اغلب موارد بسیار پایین است و حتی هوای محیط خانه می‌تواند 5 برابر بیشتر از محیط های بیرونی آلوده باشد.
از آنجایی که هوای داخل خانه و محیط‌های داخلی به ویژه در شهرهای شلوغ، به اندازه‌ی هوای محیط‌های بیرونی در گردش نیست، آلاینده‌های هوا در این محیط‌های داخلی باقی مانده و رشد می‌کنند و با وجود هوای آلوده در این محیط‌های سربسته بدن ما قادر به دریافت میزان مناسب و لازم اکسیژن نیست. این آلاینده‌ها که در محیط خانه باقی می‌مانند، می‌توانند مشکلات بسیاری از جمله عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی، مشکلات روانی و یا ابتلا به آسم و ... را برای ما ایجاد کنند.
راه‌حلی مدرن برای هوایی که تنفس می‌کنیم
دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند هوای سالم را به خانه و یا محیط‌های کاری ما بیاورند و هوایی را که تنفس می‌کنیم از آلاینده‌ها و ذرات معلق که سلامت ما را تهدید می‌کنند پاکسازی کنند.
دستگاه‌های تصفیه هوا انواع مختلفی دارند و از تکنولوژی‌های متفاوتی برای پاکسازی هوا استفاده می‌کنند. برخی از آنها از فیلترهای HEPA که آلاینده‌های ریز را جذب می‌کنند و برخی از فیلترهای کربن فعال استفاده میکنند. ولی بهترین روش استفاده از اشعه ماورا بنفش برای تمیز کردن محیط است چراکه این نوع از دستگاه های تصفیه هوا آلودگی را در یک نقطه مانند فیلتر جمع نمیکنند و به علاوه هزینه‌های گزاف تعویض فیلتر نیز ندارند.
فوایددستگاه های تصفیه هوا چیست؟
• پاکسازی هوای محیط‌های داخلی از ذرات آلاینده

بستن درب‌ها و پنجره‌ها مانع از آلوده شدن محیط خانه و محل کار و یا ورود گازهای سمی مثل دی اکسید‌نیتروژن و مونوکسیدکربن که در محیط‌های شهری و پرتردد وجود دارند، نمی‌شود. حتی اگر در محیط‌های شهری و شلوغ زندگی نمی‌کنید، هوای محیط خانه در اثر استفاده از شوینده‌ها آلوده می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار نیست. در چنین شرایطی احتمال ابتلا و ایجاد مشکلاتی همچون عفونت‌های تنفسی، تشدید علائم در بیماران مبتلا به آسم، سردرد، کاهش کیفیت خواب و ... افزایش میابد. دستگاه‌های تصفیه کننده هوا با پاکسازی هوا از گازهای سمی، کیفیت هوایی که تنفس میکنید را افزایش می‌دهند.

• ایجاد یک سبک زندگی سالم و افزایش امید به زندگی
آلودگی هوا و پایین بودن کیفیت هوایی که تنفس میکنیم بر سیستم قلبی، تنفسی و سیستم عصبی ما تاثیر دارد و حتی تحقیقات نشان داده آلودگی هوا می‌تواند منجر به افزایش استرس و افسردگی شود. هوای سالم و تمیز منجر به کاهش استرس، بهبود حال روحی و حتی افزایش انرژی می‌شوند. تصفیه کننده های هوا از طریق افزایش کیفیت هوا به بهبود کیفیت زندگی ما کمک می‌کنند و برای داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری هستند.

• ازبین بردن میکروب‌ها، باکتری‌ها ویروس‌های موجود در هوا
در هوایی که تنفس میکنیم میلیون‌ها باکتری و ویروس وجود دارد که برخی از آنها می‌توانند منجر به بیماری شوند. دستگاه‌های تصفیه کننده هوا همچون «اکسی باکس» که از اشعه ماورا بنفش استفاده می‌کنند، این میکرو ارگانیسم‌ها و ویروس‌ها را از بین برده و هوای محیط را سالم می‌کنند.


افزایش آلودگی هوا و تاثیرات نگران‌کننده‌ای که بر سلامت جسمی و روانی ما می‌گذارد، باعث شده تا بر اهمیت کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم بیش از پیش توجه کنیم. از جمله اقدامات موثری که برای پاکسازی هوایی که نفس می‌کشیم می‌توانیم انجام دهیم، استفاده از دستگاه ها تصفیه هوا در خانه و یا محل کار است.
دستگاه تصفیه کننده هوای «اکسی‌باکس» با استاندار و تکنولوژی فرانسه با استفاده از اشعه ماورا بنفش به جنگ با باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌رود، به کمک یونیزاسیون هوا را از ذرات معلق پاکسازی می‌کند و با استفاده از فتوکالیست‌ها هوا را از گازهای سمی و آلاینده‌ها تصفیه کرده و هوای محیط را تازه و سالم می‌کند.
تصفیه هوای مدرسه
آلودگی هوا و کاهش یادگیری در دانش آموزان
هوای پاک فاکتوری ضروری برای تمام انسان‌ها از پیر و جوان گرفته تا کودکان و نوجوانان است. در این روزها و در محیط‌های شلوغ شهری، آلودگی هوا امری اجتناب ناپذیر شده است و تمام افراد در معرض خطرات و عواقب ناشی از آن هستند. هوای ناسالم علاوه براینکه باعث بیماری‌های ریوی و قلبی می‌شود، بر عملکرد مغز و یادگیری نیز موثر است. بنابراین یکی از گروه‌هایی که آلودگی هوا بر آنها تاثیرات مخربی می‌گذارد، دانش آموزان هستند.

هوای آلوده چه تاثیری بر عملکرد شناختی دانش آموزان دارد؟
در این روزها باتوجه به باز شدن مدارس، دانش آموزان بیشتر در معرض هوای آلوده هستند و علاوه بر آن شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده و این مساله امری نگران کننده است. اما علاوه بر آلودگی هوای بیرون، هوای محیط داخل کلاس‌ها نیز حتی بیشتر از محیط بیرون ناسالم است و همین مساله هم می‌تواند بر عملکرد شناختی دانش آموزان تاثیرات بدی بگذارد.
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کیفیت هوا با یادگیری و عملکرد مغز دانش آموزان مرتبط است. در مدارسی که در مناطق آلوده‌تر قرار گرفته‌اند و کیفیت هوای کلاس‌های درس پایین است، عملکرد دانش آموزان افت کرده، دانش آموزان نمرات پایین‌تری گرفتند و سیستم شناختی و یادگیری‌شان بیشتر دچار اشتباه شده‌است. اما در مدارسی که در مناطقی قرار دارند که هوا به نسبت پاک‌تر است، درصد وقوع این اتفاق بسیار کمتر بوده ‌است.
بنابراین آلودگی هوا می‌تواند بر پیشرفت و یادگیری دانش آموزان مانند تغذیه نامناسب و کم‌خوابی تأثیر بگذارد. اما برای کاهش اثرات مخرب هوای آلوده بر عملکرد دانش آموزان چه باید کرد؟
پیش از هر چیز، دقت داشته باشیم که تا حد امکان، کودکانمان باید در هوای سالم تنفس کنند و در کنار تمام خوبی‌هایی که تنفس در هوای سالم می‌تواند داشته باشد، قدرت یادگیری آنها هم بالاتر می‌رود و ناخودآگاه انگیزه و شور و هیجان دانش‌آموزان برای یادگیری هم بیشتر می‌شود.

برای کاهش آلودگی در هوای محیط‌های آموزشی و کلاس‌های درس باید از سیستم تهویه هوای مناسب استفاده کرد تا هوا به خوبی تعویض شده و به جریان بیوفتد. اما شاید در تمامی مدارس چنین امکانی فراهم و یا کافی نباشد. یک راهکار ساده‌تر استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل مانند «اکسی‌باکس» است.
این دستگاه‌های تصفیه هوا، کوچک هستند و وزن کمی دارند و برای استفاده در محیط مدرسه، خانه و حتی خودرو بسیار کاربردی هستند و با پورت USB کار میکنند. دستگاه‌ پاکسازی هوا اکسی باکس با بهبود کیفیت هوای محیط می‌تواند هوای سالم را برای دانش آموزان تولید کرده و در نتیجه از تاثیرات مخرب هوای آلوده بر یادگیری محصلان بکاهد.
علاوه بر این دستگاه اکسی‌باکس به کمک استفاده از اشعه ماورا بنفش، میکرو ارگانیسم‌ها شامل باکتری‌ها و ویروس‌ها را نیز از بین می‌برد و در این شرایط شیوع ویروس کرونا، محیط کلاس درس را علاوه بر دود، گازهای سمی و گردوغبار از ویروس‌ها نیز پاکسازی می‌کند.
این روزها که کودکان به فضای تحصیل و یادگیری برگشته‌اند، خوب است بیش از پیش هوای نفس‌هایشان را داشته باشیم تا آینده‌ای بهتر برای آنها و جامعه بسازیم.
دستگاه تصفیه ‌هوا
تاثیر دستگاه تصفیه ‌هوا بر بهبود بیماری‌های آلرژیک تنفسی
در طی سال‌های اخیر طبق تحقیقات انجام شده، بیماری‌های آلرژیک تنفسی در ایران بسیار شایع شده‌اند و افراد زیادی درگیر حساسیت و آلرژی‌های تنفسی هستند. این حساسیت‌های تنفسی گاهی به حدی شدید می‌شوند، که می‌توانند زندگی عادی افراد را مختل کنند. امروزه دستگاه‌های تصفیه هوا به عنوان راهی برای کنترل و بهبود این بیماری‌های تنفسی، مورد توجه قرارگرفته‌اند.
بطور کلی عوامل ایجاد آلرژی‌های تنفسی دو نوع آلاینده‌های بیولوژیک مانند گرده گل، هاگ قارچ، باکتری‌ها و آلاینده‌های شیمیایی مانند گاز مونوکسید کربن، آزبست و... هستند.
در هوای بیرون و هوای محیط‌های بسته این آلاینده‌ها وجود دارند و می‌توانند منجر به بروز آلرژی فصلی و یا آسم شوند.
آلرژی فصلی یا رینیت آلرژیک باعث ایجاد علائمی هم‌چون عطسه، خارش گلو و آبریزش بینی می‌شود و شایع ترین بیماری آلرژیک در ایران است. آلرژی فصلی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان و گاهی پاییز بروز می‌کند و عوامل ایجاد آن آلرژن‌های بیولوژیک مثل گرده گل‌ها و گیاهان و یا هاگ کپک‌ها است.
آسم آلرژیک با علائمی مانند تنگی نفس و سرفه‌های مزمن همراه است و از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیردار محسوب می‌شود. عامل بروز این بیماری می‌تواند آلودگی هوا، ریزگردها و ... باشد.

دستگاه تصفیه هوا چگونه به بهبود حساسیت‌های تنفسی کمک می‌کند؟
اکثر ما حدود دوسوم از زمان خود را در محیط‌های بسته‌ی خانه، محل کار، مدرسه، کلاس‌های آموزشی می‌گذرانیم و در این فضاهای سربسته برخلاف تصور عموم که هوای پاک‌تری نسبت به بیرون دارند، انواع آلرژن‌های بیولوژیک و شیمیایی شامل باکتری‌ها، هاگ قارچ، کپک، مایت و گازهای سمی وجود دارند که باعث می‌شوند هوایی که تنفس می‌کنیم سالم نباشد و منجر به بروز حساسیت‌های فصلی و یا آسم آلرژیک در ما شود.
دستگاه‌های تصفیه هوا به کمک فناوری‌های مختلف هوا را از انواع ذرات موجود در آن همچون باکتری‌ها، کپک، مایت و گازهای سمی پاکسازی می‌کند و در نتیجه با از بین بردن آلرژن‌های حساسیت‌زا، نقش موثری در بهبود آسم آلرژیک و حساسیت‌های فصلی ایفا می‌کند.


آیا دستگاه‌های تصفیه کننده هوا بطور صد درصد آلرژی را درمان می‌کنند؟
هنگام بروز بیماری‌های تنفسی از جمله حساسیت‌های فصلی و یا آسم آلرژیک یکی از راهکارهای بهبود، دورشدن از عوامل حساسیت‌زا است. همگی ما شنیده‌ایم که هنگام بروز بیماری‌های تنفسی به ویژه آسم، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که بیماران به محیط و شهری با هوای پاک‌تر مهاجرت کنند. در واقع دستگاه تصفیه کننده هوا همانند دستگاه «اکسی‌باکس»، کاری شبیه به مهاجرت به محلی با هوای پاک را انجام می‌دهد و کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم را افزایش می‌دهد.

آلرژی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند و می‌تواند آرامش ما را بهم بزند. اما با کاهش عوامل حساسیت‌زا به کمک دستگاه‌های تصفیه هوا، می‌توانیم از شدت آن بکاهیم.
دستگاه تصفیه کننده‌ی اکسی‌باکس به کمک فناوری‌های یونیزاسیون، ذرات معلق در هوا را ازبین می‌برد و با ایجاد پرتوی ماورای بنفشUVC، از رشد باکتری‌ها، کپک‌ها و سایر ریزجانداران در هوا جلوگیری می‌کند. همچنین به کمک فتوکالیست‌ها، هوا را از گازها و آلاینده‌های سمی پاکسازی می‌کند و با تولید هوای تمیز، به بهبود آلرژی‌های تنفسی کمک می‌کند.
چطور هوا را تصفیه کنیم
تاثیر هوای محیط‌های اداری بر عملکرد کارمندان
شغل یکی از مسائل اساسی زندگی افراد است و اکثر ما زمان زیادی از روز را در محل کار سپری می‌‎کنیم و به نوعی محل کار ما، خانه دوم‌مان محسوب می‌شود. بنابراین داشتن حس مثبت نسبت به محیط کار و بهره وری بالا در کاری که انجام می‌دهیم می‌تواند رضایت شغلی ما را افزایش دهد. عوامل مختلفی همچون ارتباط بین کارمندان، مسائل حقوقی و مالی و... بر عملکرد و بهره وری کارمندان در فضای کار موثر هستند. اما علاوه بر این‌ها عوامل محیطی نیز بهره‌وری کارمندان در محیط کار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از این عوامل محیطی که کمتر به آن توجه می‌شود، کیفیت هوای محل کار است.

اهمیت هوایی که کارمندان تنفس می‌کنند

همه ما معمولا به دنبال این هستیم تا عملکرد مناسبی در محل کارمان داشته باشیم و کارها را به خوبی پیش ببریم. عوامل مختلفی مثل داشتن تمرکز حین کار، علاقه به شغل‌مان بر بهره‌وری ما تاثیر دارند. اما عاملی که کمتر کسی به آن شاید حتی فکر کند، هوا است. کیفیت هوایی که در محیط کار تنفس می‌کنیم، بر سیستم اعصاب مرکزی و سلامت روان کارمندان تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث کاهش یا افزایش راندمان کاری آنان شود. هوا در محیط‌های بسته مانند محل کار، برعکس تصور عموم می‌تواند به مراتب بیشتر از هوای بیرون آلوده باشد و در نتیجه تاثیرات مخربی بر مغز و سلامت‌روان کارمندان برجای می‌گذارد. طبق تحقیقات، کارمندانی که هوای محیط کارشان آلوده بوده نسبت به سایر افرادی که در هوای پاک‌تری مشغول به کار بوده‌اند، بازده‌ی پایین‌تری داشته‌اند. همچنین هوای آلوده در محیط کار باعث زودرنجی، بروز پرخاشگری می‌شود و از همه مهم‌تر می‌تواند منجر به ایجاد استرس و اضطراب در کارمندان شود.

چند راهکار ساده برای بهبود کیفیت هوای محل کار

یکی از اقداماتی که برای بهبود کیفیت هوایی که کارمندان تنفس می‌کنند باید انجام داد، استفاده از گل و گیاه در فضای کار است. اینکار نه تنها به زیبایی بصری در محیط کمک می‌کند و بر روحیه کارمندان هم اثر مثبت می‌گذارد، بلکه گیاهان با تولید اکسیژن و جذب گازهای شیمیایی مانند دی ‌اکسید نیتروژن، تاثیر قابل توجهی بر بهبود کیفیت هوای محیط‌های اداری دارند.

راه کار دیگر برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کارمندان استفاده از دمنوش‌های گیاهی و بخور است. از جمله دمنوش‌های مفید، دمنوش گل گاوزبان، بهار نارنج، آویشن و گل بابونه هستند. همچنین از بخورهای برگ نعنا، آویشن و برگ اکالیپتوس نیز برای کاهش آلودگی های موجود در هوا می‌توان استفاده کرد.

مورد مهم دیگر، تهویه‌ی مناسب هوای محیط است. هوای محیط‌های اداری باید بطور منظم تهویه شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که تهویه هوا معمولا با باز کردن پنجره‌ها انجام می‌شود. اینکار نه تنها به بهبود کیفیت هوای محل‌کار کمکی نمی‌کند بلکه هوای آلوده‌ی بیرون را هم وارد محیط بسته‌ی فضای کاری می‌کند. اما راه دیگری که برای حل این چالش وجود دارد، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. دستگاه‌ تصفیه هوا‌ی «اکسی‌باکس» به کمک فناوری‌های مختلف ازجمله استفاده از اشعه ماورابنفشUVC، کاتالیست‌ها و یونیزاسیون، هوای محیط را از ذرات معلق، باکتری‌ها و گازهای سمی پاکسازی کرده و هوای مطبوع و سالمی را در محیط‌های کاری ایجاد می‌کند.
دستگاه تصفیه‌هوا
دستگاه تصفیه هوا چیست؟
امروزه باتوجه به رشد شهرنشینی و افزایش فعالیت کارخانه‌ها و صنایع، آلودگی هوا به مشکلی همیشگی برای ما شهروندان تبدیل شده ‌است و همگی در حال دست وپنجه نرم‌کردن با آن هستیم. هم‌چنین این چالش در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان، به دلیل پدیده وارونگی ‌هوا تشدید می‌شود. در چنین شرایطی، بسیاری از افراد که به دنبال راهی برای کاهش اثرات مخرب آلودگی‌هوا بر سلامت خود هستند به سراغ استفاده از دستگاه‌های تصفیه ‌کننده ‌هوا رفته‌اند. اما دستگاه تصفیه‌هوا چیست و چه تفاوتی با دستگاه تهویه ‌هوا دارد؟
دستگاه‌های تصفیه‌ هوا انواع مختلفی دارند که به کمک فناوری‌های متفاوت، به دو روش، هوای ‌محیط را تمیز و تصفیه می‌کنند:
1) سیستم تصفیه هوای غیرفعال یا Passive: در این روش هوای محیط به کمک فن، وارد دستگاه می‌شود و با عبور از فیلترهایی که درون دستگاه وجود دارند مانند فیلتر هپا و یا فیلتر کربن اکیتو، هوای پاکسازی شده به محیط برمی‌گردد.
2) سیستم تصفیه هوای فعال یاActive: در این روش دستگاه تصفیه‌هوا با تغییر ماهیت آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارند، از طریق استفاده از اشعه ماورابنفش، کاتالیست‌ها و یا یونیزه کردن، هوای محیط را تصفیه می‌کند. دستگاه اکسی‌باکس از تمامی این سه فناوری برای تصفیه‌هوای محیط استفاده می‌کند. هرکدام از این فناوری‌ها به نحوی هوای‌محیط را پاکسازی کرده و آلودگی آن را کاهش می‌دهند.

بطور مثال در فرایند یونیزه‌کردن، یون‌هایی که بار الکتریکی منفی دارند، تولید می‌شوند و به ذرات‌معلق در هوا که دارای بار الکتریکی مثبت هستند، میچسبند، آنها را سنگین کرده و از حالت معلق در می‌آورند. بطور کلی در محیط‌های طبیعی مثل جنگل و یا در کنار رودخانه که هوا بسیار تمیز و پاک است، میزان یون‌های مثبت و منفی تقریبا برابر هستند اما در محیط‌های شهری به دلیل آلودگی هوا، تعداد یون‌های مثبت و منفی از حالت تعادل خاج هستند که به کمک دستگاه‌های تصفیه هوا با فناوری یونیزاسیون، میتوان میزان آن‌ها را به حالت توازن و مشابه محیط‌های طبیعی که هوای سالم دارند، برگرداند.

یکی دیگر از فناوری های بکار رفته در دستگاه‌های تصفیه هوا با سیستم فعال، کاتالیست‌ها هستند که هوای محیط را از گازهای سمی مانند کربن مونوکسید که از اگزوز وسایل‌نقلیه خارج می‌شود و تمامی بوهای شیمیایی و ارگانیک... تصفیه می‌کنند. اشعه ماورا بنفشUVC نیز به جنگ به میکروارگانیسم‌هایی هم‌چون کپک، قارچ، باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا رفته و همگی این‌ها در کنارهم هوای سالمی را برای تنفس‌‌ما فراهم می‌کنند.

اما تفاوت دستگاه تصفیه‌هوا با دستگاه تهویه‌هوا چیست و کدام‌یک برای کاهش اثرات آلودگی‌هوا بر سلامت‌ما، موثر‌تر هستند؟

دستگاه تهویه‌ هوا، صرفا هوای‌محیط را جابه جا کرده و هوای ‌بیرون را همان‌طور که هست وارد فضای داخل‌خانه و یا محل‌کار می‌کند و تاثیری بر سلامت هوا ندارد. از دستگاه تهویه‌هوا برای محیط‌هایی مانند آشپزخانه برای ازبین بردن دود و بخار آشپزی و یا سرویس‌های بهداشتی که مرطوب هستند میتوان استفاده کرد. اما برای پاک‌سازی هوای سایر بخش‌های خانه و یا بطور کلی محیط‌های سربسته، دستگاه تهویه‌هوا کاربرد نداشته و به بهبودکیفیت هوایی که آن را نفس می‌کشیم، کمکی نمی‌کند. بلکه برای این کار باید از دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌هوا هم‌چون دستگاه اکسی‌باکس استفاده کنیم که به کمک تکنولوژی های متفاوت، هوای سالم را وارد سیستم‌تنفسی ما می‌کنند.
در نتیجه برای اینکه اثرات آلودگی‌هوا بر سلامت‌مان را کاهش دهیم، بهتر است به جای دستگاه تهویه ‌هوا به سراغ دستگاه‌های تصفیه ‌هوا برویم.

درهنگام خرید دستگاه تصفیه‌هوا باید به یک‌سری نکات مهم توجه کنیم از جمله قابل‌حمل بودن دستگاه، میزان صدایی که تولید می‌کند، فضایی که تحت پوشش قرار می‌دهد و هم‌چنین استاندار و معتبر‌بودن آن.
دستگاه تصفیه‌هوای اکسی‌باکس، با وزن ۱۱۰ گرم و در ابعاد کوچک ساخته شده و قابلیت حمل آسانی دارد. هم‌چنین صدای تولیدی آن کم‌تر از ۳۰ دسی‌بل است. اکسی‌باکس می‌تواند یک اتاق به مساحت۲۰ متر مربع را در حدود ۲ ساعت از آلاینده‌ها و مواد سمی پاک‌سازی کند. و هم‌چنین دارای گواهینامه CE است که نشان دهنده انطباق این دستگاه با معیارها و قوانین تعریف شده اروپا است.
آلودگی
چگونه در روزهای آلودگی هوا، از سلامت‌مان مراقبت کنیم؟
آلودگی هوا در سال‌های اخیر به معضلی اساسی در اکثر کلان شهرها تبدیل شده‌است که در فصول سرد به علت پدیده وارونگی ‌دما، شدیدتر هم می‌شود.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی امروزه از هر 10 نفر، 9 نفر در حال تنفس هوای آلوده هستند و یک سوم مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری قلبی به دلیل آلودگی‌هوا است. همه ما به خصوص افرادی که مشکلات قلبی و ریوی دارند، افراد مسن و زنان باردار در معرض اثرات مخرب تنفس هوای‌آلوده هستیم .هیچ یک از ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکل آلودگی ‌هوا را حل کنیم، اما با انجام یک‌سری نکات کوچک، می‌توانیم اثرات آن را بر سلامتی خود کاهش داده و به حفظ سلامتی‌مان در روزهای آلوده کمک کنیم.

آلودگی هوا چگونه سلامتی ما را تهدید می‌کند؟
در هوای آلوده انواع گازهای سمی و مضر و هم‌چنین ذرات معلق ریز و درشتی وجود دارند که هریک به نحوی بر بدن ما تاثیر می‌گذارند.
بطور مثال گاز گوگرد دی‌اکسید یا SO2 که به علت فعالیت کارخانه‌ها تولید می‌شود، در دستگاه تنفسی فوقانی حل می‌شود ومنجر به آسیب‌های زیادی در این قسمت‌های بدن شده و می‌تواند نفس کشیدن را دچار مشکل کند. هم‌چنین گاز کربن دی‌اکسید یا CO2، که در اثر استفاده از وسایل نقلیه آزاد می‌شود، باعث خستگی، سردرد، گرفتگی رگ‌های خونی و مشکلات تنفسی می‌شود. این گاز هم‌چنین در دود سیگار هم وجود دارد. سرب هم از دیگر آلاینده‌های موجود در هوای ناسالم است که می‌تواند باعث ایجاد کم‌خونی در افراد شود.

برای حفظ سلامتی خود در روزهای آلوده، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟
1. درخانه بمانیم.
در صورتیکه شاخص آلودگی هوا در محل زندگی‌مان در شرایط خطرناک قرار دارد بهتر است تا حد امکان از خانه خارج نشویم.
2. کارهایمان در بیرون از منزل را صبح زود یا عصرها انجام دهیم.
زیرا آلودگی هوا در هنگام تابش اشعه خورشید در بیشترین حالت ممکن است و اثرات مخرب شدیدتری بر سلامتی ما برجای می‌گذارد.
3. به کیفیت هوای داخل ماشین توجه کنیم.
خیلی از ما تصور می‌کنیم که درصورتیکه شیشه‌های ماشین را بالا بدهیم و در فضای ماشین باشیم از آلودگی هوا در امانیم. بهتر است بدانیم که فضای ماشین پناهگاه امنی برای ما در مقابل هوای ناسالم سطح شهر نیست و چه بسا هوای داخل ماشین از هوای بیرون هم آلوده‌تر است. اما درصورتیکه مجبور به بیرون رفتن و استفاده از ماشین هستیم، استفاده از دستگاه تصفیه ‌هوا در خودرو مانند دستگاه تصفیه‌ هوای «اکسی‌باکس» می‌تواند گازهای سمی و ذرات معلق بیماری‌زای موجود در هوای‌آلوده را کاهش داده و کیفیت هوای داخل ماشین را بهبود ببخشد.

4. از سیگار کشیدن پرهیز کنید.
گاز CO2 که یکی از گازهای خطرناک و مضر برای سلامتی ما است، هم در هوای‌آلوده و هم در دور سیگار وجود دارد. بنابراین سیگار کشیدن در هوایی که ناسالم است، اثرات آلودگی هوا بر سلامتی‌مان را دوچندان می‌کند.

5. حواسمان به هوای داخل خانه باشد.
باوجود اینکه در روزهای ‌آلوده توصیه می‌شود در خانه بمانیم، اما اگر کیفیت هوای داخل خانه نیز مناسب نباشد، می‌تواند تاثیرات بدی بر بدن ما داشته باشد. اکثر ما 80 درصد از روز را در محیط‌های بسته‌ی خانه و یا محل کار می‌گذرانیم و این خود نشان از اهمیت کیفیت ‌هوا در محیط‌های سرپوشیده است.
در روزهای ‌آلوده درصورتیکه برای تهویه هوا، پنجره‌ها را باز کنیم، هوای آلوده بیرون وارد محیط داخلی می‌شود و هیچ تاثیری در بهبود کیفیت‌ هوای داخل ندارد. از طرفی در محیط‌های بسته در اثر استفاده از مواد شوینده و... انواع ذرات معلق و آلاینده‌های سمی وجود دارند که بر سلامت ما تاثیر می‌گذارند.
استفاده از دستگاه تصفیه هوای‌خانگی می‌تواند نقش موثری در افزایش کیفیت هوای محیط‌های سرپوشیده داشته باشد. دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس از طریق تولید یون‌های منفی، باعث سنگین شدن ذرات معلق در هوا که می‌توانند وارد سیستم تنفسی ما شوند، می‌شود و همچنین به کمک کاتالیست‌ها هوا را از گازهای سمی همچون CO2و SO2 که در هوای الوده وجود دارند، پاکسازی می‌کند.

6. داشتن تغذیه مناسب.

7. توجه به رژیم‌ غذایی و مصرف یک‌سری مواد خاص در طول روز می‌تواند به حفظ سلامتی‌مان در روزهای آلوده کمک کند.
_مصرف غذاهای حاوی ویتامین C. این ویتامین به ترمیم و بهبود سریع کمک کرده و سیستم ‌ایمنی را تقویت می‌کند. منابع حاوی این ویتامین شامل پرتغال، نارنگی، انبه، بروکلی و... هستند.

_ غذاهای حاوی ویتامین E و A مصرف کنید. ویتامینE اکسیژن رسانی به سلول‌هارا افزایش می‌دهد. این ویتامین در سبزیجات سبز برگ‌دار، غلات کامل و تخم مرغ وجود دارد. همچنین ویتامین A نیز به حفظ غشای موکوسی کمک می‌کند و منابع غنی از این ویتامین شامل مارگارین، کره، هویج هستند.

_مصرف سالاد، سوپ سبزیجات، دمنوش آویشن و گل گاوزبان

_ آشامیدن میزان مناسب آب و مایعات مانند شیر

8. استفاه از گل و گیاه در محیط‌های سرپوشیده.
استفاده از گیاهان آپارتمانی در محیط خانه و یا محل کار می‌تواند تاحدودی به تصفیه ‌هوای‌محیط کمک کند. از جمله گیاهانی که برای تصفیه هوا وجود دارند میتوان به نخل بامبو، گل داوودی و پوتوس طلایی اشاره کرد.
دستگاه‌ تصفیه هوای اکسی‌باکس
آیا وقتی در ماشین هستیم، از تاثیرات آلودگی هوا درامانیم؟
تاکنون شده‌ است که در ماشین‌تان در حالی که شیشه‌های آن ‌را از ترس آلودگی هوا بالا داده‌اید نشسته‌ باشید و دچار سردرد، سوزش گلو و علائم این‌چنینی شوید؟ خیلی از ما، تصور می‌کنیم که بودن در ماشین با شیشه‌های بالا، همچون سپری در مقابل هوای آلوده عمل می‌کند!

هوای‌داخل ماشین به دلیل وجود انواع مواد آلاینده ناسالم است و بالا بودن شیشه‌های ماشین نه‌ تنها کمکی به کاهش این آلاینده‌ها نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به افزایش آن‌ها در فضای خودرو شود. این آلاینده‌ها شامل: کربن مونوکسید که از اگزوز سایر ماشین‌ها خارج می‌شود، کربن دی‌اکسید که درصوت بالا بودن شیشه‌ها و بسته بودن تهویه ماشین تولید می‌شود، ذرات معلق ریز و درشت در هوای ماشین و گردوغبار و باکتری‌ها هستند؛ می‌شوند.
هرکدام از این آلاینده‌ها به نحوی سلامت ما را تهدید می‌کنند و می‌توانند باعث خستگی، سردرد و همچنین ابتلا به بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی مانند آسم و حساسیت و... شوند. این اثرات آلودگی هوا با ماندن در ترافیک‌های طولانی نیز تاثیر بیشتری بر بدن ما می‌گذارد.
در چنین شرایطی خیلی از افراد به سراغ استفاده از بوگیر‌های ماشین می‌روند تا بوهای نامطبوع ناشی از گازهای آلاینده را از بین ببرند؛ اما آیا بوگیرها در سالم کردن هوای داخل خودرو موثرند؟
بوگیرهای مخصوص ماشین صرفا بوهای مطبوعی تولید می‌کنند، تا فضای خودرو خوشبو شده و بوهای ناشی از دود سیگار، مواد پلاستیکی خودرو و... از بین برود. این بوگیرها هیچ‌گونه تاثیری بر پاکسازی و بهبود کیفیت هوایی که در داخل خودرو در جریان است ندارند و در نتیجه برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت ما، کاملا بلا‌استفاده هستند.
راهکار موثر برای بهبود کیفیت هوای داخل خودرو چیست؟
برای کنترل تاثیراتی که هوای ناسالم بر سلامت ما می‌گذارد، باید تلاش کنیم منشا آلودگی هوا را کاهش دهیم. که متاسفانه اینکار به تنهایی قابل انجام نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی در سطح کلان دارد. اما کنترل هوای محیط‌های بسته هم‌چون خودرو آسان‌تر است و به کمک دستگاه‌های تصفیه هوا همچون «اکسی‌باکس» می‌توانیم کیفیت هوای داخل ماشین را بهبود دهیم. . این دستگاه‌های تصفیه هوا به روش‌های مختلفی هوای سالم‌تری را برای تنفس ما در ماشین فراهم می‌کنند. دستگاه اکسی‌باکس با روش تولید یون‌های منفی ذرات معلق در هوای خودرو را سنگین می‌کند و این ذرات دیگر در هوا معلق نبوده و نمی‌توانند وارد سیستم تنفسی ما شوند. هم‌چنین به کمک کاتالیست‌ها، هوایی که در فضای ماشین در جریان است را از آلاینده‌های سمی و دودها پاکسازی می‌کند.
اکسی‌باکس آلرژن‌های موجود در هوا را که باعث حساسیت می‌شوند، ازبین برده و از طریق اشعه ماورابنفش UVC نیز منجر به ازبین رفتن باکتری‌ها شده و در نهایت باعث سالم‌تر شدن هوایی می‌شود که هنگام استفاده از خودرو تنفس می‌کنیم.
دستگاه‌ تصفیه هوای اکسی‌باکس قابل استفاده در خودرو و از طریق اتصال به سوکت فندک ماشین قابل شارژ است و حجم کمی را در ماشین اشغال می‌کند. هم‌چنین اکسی‌باکس در مدت زمان کوتاه 15 دقیقه، هوای تمام خودرو را تصفیه می‌کند.
دستگاه تصفیه ی هوا
چگونه هنگام اقامت در هتل‌ها هوای خود را داشته باشیم؟
در طول مسافرت به شهر یا کشوری دیگر، عوامل مختلفی وجود دارند که بر تجربه ما از سفر تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل، کیفیت محل اقامت است.

فاکتورهای مختلفی در باکیفیت بودن یک اقامتگاه دخیل هستند. اما شاید مهم‌ترین آن‌ها، داشتن احساس تمیزی و پاکیزگی محیط و هم‌چنین تنفس هوای‌سالم و پاک هنگام ورود به اتاق‌مان است، که بر رضایت ما از اقامت در هتل و به طبع‌آن، تبدیل سفرمان به یک تجربه به‌یاد ماندنی نقش پررنگی دارد.
در نظافت اتاق‌ هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها، علاوه بر پاکسازی سرویس‌های بهداشتی، ملحفه‌ها، تمیزکردن کف زمین، جارو کشیدن و... باید به پاکسازی هوای‌اتاق نیز توجه شود.
هوای‌ هتل‌ها باتوجه به حضور مهمانان قبلی در اتاق، نیاز به تهویه و تصفیه مناسب دارد تا هوای ‌سالم برای مهمانان بعدی فراهم شود و از انتقال و ابتلا افراد به بیماری جلوگیری شده و مهمانان هنگام ورود به اتاق خود، جریان هوای‌ سالم را احساس کنند.
عوامل متفاوتی هستند که باعث آلودگی هوای‌اتاق هتل‌ها می‌شوند. این عوامل شامل:
• باکتری‌ها که درصورتیکه نظافت اتاق به‌درستی صورت نگیرد، در فضای اتاق رشد ‌می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و یا بروز علائم آسم شوند.
• کپک که یکی دیگر از عوامل ایجاد آلودگی در هتل‌ها است و می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.
• مایت‌ها که در فرش‌ها، بالشت‌ها و تشک‌ها یافت می‌شوند و معمولا با کشیدن جاروبرقی بطورکامل ازبین نمی‌روند.
• گازهای مربوط به پاک کننده‌های شیمیایی که هنگام نظافت اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• دود سیگار و موی حیوانات مهمانان قبلی که منجر به بروز حساسیت می‌شوند.

علاوه بر موارد مطرح شده، یکی از مسائل مشکل‌ساز در هتل‌ها، عدم امکان تهویه مناسب هوای اتاق‌ها است. معمولا هنگام اقامت در هتل، به‌دلایل متفاوت مانند آلودگی هوای بیرون و یا سروصدا، نمی‌توانیم پنجره اتاق را به‌منظور تهویه هوا باز کنیم. در این صورت تنها راه، استفاده از سیستم تهویه هوای خودهتل است که در صورتیکه به درستی کار نکند، کیفیت هوای اتاق پایین خواهد بود و این امر می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی برای سلامتی ما شود.

برای داشتن اقامتی راحت در هتل‌ها، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟
درصورتیکه نگران سلامتی خود در طول اقامت در هتل مدنظرمان هستیم، می‌توانیم با پرسیدن یکسری سوالات از پرسنل هتل، از انتخاب خود مطمئن شویم.
یکی از مواردی که باید از آن آگاه شویم، قوانین هتل در مورد کشیدن سیگار و نوع نگهداری حیوانات خانگی است. در صورتیکه کشیدن سیگار در اتاق ممنوعیتی نداشته باشد و همینطور افراد بتوانند حیوانات خانگی خود را بدون رعایت موارد بهداشتی همراه خود به اتاق‌شان ببرند، احتمال آلوده بودن اتاق‌های این هتل زیاد بوده و می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد.
مورد دیگری که خوب است از آن اطلاع داشته باشیم، نحوه تمیز کردن و نظافت اتاق و وسایل است. اینکه ملحفه‌ها، بالشت و ... با چه دمایی شسته می‌شوند؟ از چه موادی جهت ضدعفونی کردن اتاق و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود؟ دانستن روند نظافت هتل مدنظر، به تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا این هتل مناسب ما است یا نه کمک می‌کند.
مساله مهم دیگری که باید از آن آگاهی پیدا کنیم، نحوه پاکسازی هوا است و اینکه آیا در اتاق‌ها از دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شود یا خیر؟ امروزه برخی از هتل‌ها از دستگاه‌های تصفیه هوا که منجر به بهبود کیفیت هوای درجریان در اتاق‌ها می‌شود استفاده می‌کنند. درصورتیکه هتل مدنظرما نیز از دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌کند، می‌تواند انتخاب مناسبی برای اقامت باشد.
اما راهکار ساده‌تر برای آنکه اقامت سالم‌تری در طول سفر داشته باشیم، استفاده از دستگاه تصفیه هوای شخصی است.
به کمک دستگاه‌های تصفیه هوای قابل‌حمل و کوچک «اکسی‌باکس»، می‌توانیم از پاکیزه بودن هوایی که در طول اقامت‌مان در هتل تنفس می‌کنیم، مطمئن شویم و هم‌چنین ریسک ابتلا به بیماری‌ها را در سفر کاهش دهیم.
دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس با استفاده از فناوری‌های بکار رفته در آن هم‌چون اشعه ماورابنفش UVc که باکتری، میکروب‌ها و مایت‌ها را نابود می‌کند و هم‌چنین کاتالیست‌ها و یونیزاسیون که هوای محیط را از ذرات معلق گردوغبار و گازهای سمی پاکسازی می‌کند، هوای سالم را وارد ریه‌های شما می‌کند.
پاکسازی هوا
کاربرد اشعه ماورا بنفش در دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس»
فرایند تصفیه هوا علاوه بر پاکسازی آلاینده‌های شیمیایی و ذرات گردوغبار و معلق در هوا، شامل ازبین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا نیز می‌شود و پاکسازی هوا از این میگروارگانیسم‌ها تنها از طریق استفاده از اشعه ماورابنفش در دستگاه‌های تصفیه امکان‌پذیر است.

اشعهUV چیست؟
اشعه فرابنفش Ultraviolet که به اختصار به آن اشعه UV می‌گویند، موجی در گستره امواج الکترومغناطیسی است و طول موج آن بین 10 تا 400 نانومتر است. این اشعه ماورابنفش در نور خورشید نیز وجود دارد. اشعه UV از آنجایی‌که نوع خاصی از تابش است، باچشم غیرمسلح قابل دیدن نیست.
از اشعه UV، به دلیل خاصیت گندزدایی که دارد برای ضدعفونی‌کردن آب، مواد خوراکی، لوازم بیمارستانی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اشعه UV، به سه نوع تقسیم می‌شود که شامل UV-A, UV-B, UV-C هستند. هرکدام از این سه نوع اشعه‌ماورابنفش طول موج‌های متفاوتی دارند. طول موج اشعه UV-C، 200تا 290 نانومتر است و به دلیل خاصیت باکتری و میکروب زدایی که دارد، در دستگاه‌های تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت استفاده از اشعه فرابنفش UV-C در دستگاه تصفیه هوا چیست؟
درواقع دستگاه‌های تصفیه هوا با هر فناوری‌ای ، بدون استفاده از اشعه ماورابنفش، قادر به ازبین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها به تنهایی نیستند و بطور مثال فیلتر کاتالیست‌ها و یا یونیزاسیون که در دستگاه «اکسی‌باکس» مورد استفاده قرار گرفته‌اند به تنهایی نمی‌توانند هوا را از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا که می‌توانند منجر به حساسیت و بیماری‌های تنفسی شوند، پاکسازی کنند و به کمک اشعه ماورابنفش، با غیرفعال کردن باکتری‌ها و ویروس‎ها، آن‌ها را بی‎اثر می‎کنند.
میکروب‌ها و ویرو‌س‌هایی که در فضاهای باز وجود دارند، معمولا منشا گیاهی، خاک و یا جانوری دارند. اما باکتری‌های موجود در هوای فضاهای بسته مانند محل کار، منزل و... معمولا منشا انسانی داشته و به دلیل فعالیت‌های انسانی تکثیر می‌شوند. دستگاه تنفسی انسان به‌گونه ای است که ذرات موجود درهوا ازجمله میکروب، ویروس و... را درخود جای می‌دهد. ورود این میکروارگانیسم‌ها به دستگاه تنفسی باعث بروز بیماری‌های تنفسی ازجمله آلرژی و آسم می‌شود. به کمک دستگاه‌های تصفیه هوایی که این باکتری‌ها و ویروس‌های معلق در هوا را ازبین می‌برند، می‌توانیم از آسیب به سیستم تنفسی‌مان جلوگیری کنیم.
در دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس، درکنار کاتالیست‌ها و یونیزه کردن، از اشعه ماورابفنش UVc نیز استفاده شده تا هوایی که تنفس می‌شود از همه جهات پاکسازی شده و سالم باشد.
به این صورت که با شروع فعالیت دستگاه، تولید یون شروع میشود که این یون، با ذرات گازهای آلاینده و شیمیایی واکنش داده و آن‌هارا بی‌اثر می‌کند. علاوه بر آن اشعه ماورابنفش خود به تنهایی باعث درهم شکستن DNA میکروارگانیسم‌های موجود در هوا شده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. به کمک فناوری یونیزاسیون نیز ذرات گردوغبار معلق در هوا سنگین شده و از حالت معلق درمی‌آیند.
به این ترتیب به کمک دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس، هوایی که نفس می‌کشیم تا 99 درصد پاکسازی می‌شود.
از آنجایی‌که اشعه ماورابنفش UV-C بکار گرفته‌شده در دستگاه اکسی‌باکس در محفظه داخلی دستگاه قرار دارد و بطور مستقیم بر پوست ما نمی‌تابد، خطربرای سلامتی ما محسوب نمی‌شود.
بهبود کیفیت هوا
کاربرد فتوکاتالیست‌ها در دستگاه‌های تصفیه هوا
یکی از فناوری‌هایی که در دستگاه تصفیه هوای«اکسی باکس» مورد استفاده قرار می‌گیرد، فتوکاتالیست‌ها هستند. اما این فناوری چگونه کار می‌کند؟ و به چه کاری می‌آید؟

فتوکاتالیست چیست؟
کلمه فتوکاتالیست ریشه یونانی دارد و از دو بخش فوتو به معنای نور و کاتالیست تشکیل شده‌است. کاتالیست یک ماده شیمیایی است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد اما خود تغییر نمی‌کند. فتوکاتالیست در مواجه با نور، یون هیدروکسیل(OH) تولید می‌کند. این یون هیدروکسیل قابلیت واکنش با مواد آلی و شیمیایی مضر را دارد و حتی می‌تواند آن‌ها را تجزیه کند. به همین‌ترتیب فتوکاتالیست‌ها به عنوان مواد پاک کننده‌ی محیطی شناخته شده‌اند که از طریق اکسیداسیون می‌توانند آلودگی‌ها را از بین ببرند و حتی آن‌ها را به مواد سازگار با محیط زیست تبدیل کنند.
یکی از انواع فتوکاتالیست‌ها که در دستگاه‌های تصفیه هوا از جمله دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» استفاده می‌شود، دی‌اکسید تیتانیوم است. این فتوکاتالیست هنگامی که در معرض اشعه ماورابنفش قرار می‌گیرد، یون هیدروکسیل تولید می‌کند. یون هیدروکسیل از طریق واکنش نشان دادن با مواد شیمیایی خطرناکی که در هوای آلوده‌ی سطح شهر وجود دارند مانند بنزن و یا فرمالدهید، آن‌ها را به مواد بی‌خطر تبدیل کرده و از این طریق هوایی که تنفس می‌کنیم را سالم‌تر می‌کند.
فتوکاتالیست‌ها کدام ‌یک از مواد شیمیایی و آلاینده‌هایی که در هوای آلوده وجود دارند را از بین می‌برند؟

• فرمالدهیدها:
فرمالدهید یک ماده شیمیایی با بوی زننده است و بخارات آن سمی است. این ماده درصورت سوخت ناقص ترکیبات کربن‌دار تولید می‌شود و در دود ماشین‌ها نیز وجود دارد. هم‌چنین در محصولات ضدعفونی کننده، رنگ، محصولات چوبی که در خانه قرار دارند نیز وجود دارد. این ماده توسط نهاد بین‌المللی تحقیقات روی سرطان، به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زا شناخته شده‌است.
• ترکیبات آلی فرار:
این مواد شمیایی در هوای بیرون و داخل خانه یافت می‌شوند و درصورتی‌که غلظت آن‌ها در هوایی که تنفس می‌کنیم زیاد باشد، اثرات زیان‌باری برای سلامتی ما به‌همراه دارد. منابع تولید این ترکیبات آلی فرار دود سیگار، مواد پاک کننده، مواد و محصولات آرایشی، بنزین، شومینه‌ها، وسایلی هم‌چون پرینتر و دستگاه فتوکپی و دود اگزوز ماشین و... هستند. فیلتر فتوکاتالیست‌ها این ترکیبات آلی فرار را بی اثر می‌کند و کیفیت هوای‌محیط را بهبود می‌بخشد.
• مونوکسید کربن:
این گاز از سوختن چوب، سیگار، گاز و.... تولید می‌شود و برای انسان بسیار مضر است. درصورتی‌که میزان گاز مونوکسید کربن در هوایی که تنفس می‌کنیم زیاد باشد، با هموگلوبین خون ترکیب شده و منجر به کاهش اکسیژن رسانی به اعضای بدن‌مان می‌شود. با استفاده از فیلتر فتوکاتالیست در دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» این آلاینده از هوا پاکسازی می‌شود.

• فیلتر فتوکاتالیست هم‌چنین بوی‌های نامطبوع و باکتری‌ها و ویروس‌ها را ازبین می‌برد و از این طریق مانع ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی ما می‌شود.

دستگاه تصفیه هوای «اکسی باکس» با بکارگیری فتوکاتالیست‌ها در کنار اشعه ماورابنفش و یونیزاسیون، می‌تواند کیفیت هوای در جریان را چه در منزل، محل کار و چه در ماشین اتومبیل شخصی‌مان بهبود دهد.
تصفیه هوای خانه
ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای سالمندان
طبق آمار بیماری‌های تنفسی، سومین عامل مرگ سالمندان بوده و آلودگی هوا نیز یکی از عوامل ایجاد مشکلات تنفسی است که منجر به کاهش طول عمر افراد مسن می‌شود.

هوای ناسالم بر سلامت تمام افراد تاثیرات مخرب دارد اما تحمل هوای آلوده برای قشر خاصی از جامعه شامل سالمندان دشوارتر بوده و اثرات شدیدتری بر وضعیت سلامت آن‌ها می‌گذارد.
باتوجه به اینکه هرساله وضعیت آلودگی هوا خطرناک‌تر از سال قبل می‌شود، افراد نیز باید بیش‌تر ازپیش نسبت به بکارگیری راهکارهایی برای کاهش میزان اثر تنفس هوای ناسالم بر سلامت‌شان، حساس باشند. باوجودآنکه آلودگی هوا برای همه ما انسان‌ها مضر است اما تنفس هوای ناسالم برای افراد مسن و سالمندان خطر جدی‌تری محسوب می‌شود.
سالمندان از اقشار حساس هستند و وضعیت سلامت جسمانی و روانی آن‌ها نسبت به سایر اقشار جوان‌تر جامعه آسیب پذیرتر است. ریسک ابتلا به بیماری‌ها در افراد مسن به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی، بیش‌تر بوده و به همین‌دلیل فراهم‌کردن شرایط مطلوب در محل زندگی آن‌ها امری حیاتی است تا احتمال مبتلا شدن آن‌ها به بیماری‌ها را کاهش دهیم. یکی از اقدامات در جهت ایجاد شرایط مطلوب برای سالمندان، توجه به کیفیت هوایی است که تنفس می‌کنند.
افراد سالمند بیشتر اوقات خود را در محیط‌های بسته هم‌چون خانه و یا مراکز مراقبت از سالمندان سپری می‌کنند و به همین‌دلیل شاید تصور کنیم که از خطر آلودگی هوا به دور هستند. این درحالیست که آژانس حفاظت از محیط‌زیست بیان کرده که میزان آلودگی هوا در محیط سربسته می‌تواند دو تا پنج برابر بیش‌تر از محیط‌های بیرونی باشد.
یکی از راهکارهای ساده در جهت بهبود کیفیت هوای محیطی که افراد مسن در آن حضور دارند، استفاده از دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» است.
چرا باید از دستگاه تصفیه هوا در منزل و یا مراکز مراقبت از سالمندان استفاده کنیم؟
• کیفیت هوا بر حافظه و عملکردهای شناختی تاثیرگذار است.
طبق تحقیقات انجام شده، قرارگرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا، می‌تواند بر عملکردهای شناختی و حافظه افراد تاثیر بگذارد که این تاثیر برای افراد سالمند شدیدتر خواهد بود. آلودگی هوا می‌تواند منجر به تغییرات مغزی شبیه بیماری آلزایمر و یا کاهش سرعت حافظه در افراد مسن شود. تاثیرات تنفس هوای آلوده بر افراد سالمند به گونه‌ای است که می‌تواند باعث شود این افراد عملکرد شناختی خود را معادل چندسال تحصیل ازدست بدهند.
• تنفس هوای آلوده ریسک سکته قلبی و مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد.
آلودگی هوا می‌تواند باعث کاهش اکسیژن خون در سالمندان شده و درنتیجه اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد و همین اتفاق می‌تواند باعث اختلال ضربان قلب و افزایش ریسک سکته قلبی در افراد مسن شود. هم‌چنین محققان معتقدند بین آلودگی هوا و خطر سکته مغزی ارتباط وجود دارد و افزایش میزان آلودگی هوا بر افزایش خطر سکته مغزی موثراست.
• علائم آسم و بیماری‌های تنفسی در سالمندان شدیدتر است.
با افزایش سن، سیستم ایمنی افراد نیز ضعیف شده و عملکرد مطلوب دوران جوانی را نخواهد داشت و به همین‌دلیل سالمندان درمقابل عوامل بیماری‌زا حساس‌تر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مشکلات تنفسی درمیان سالمندان بسیار فراگیر بوده و سومین عامل مرگ ومیر درمیان افراد مسن است.
یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های تنفسی هم‌چون آلرژی و آسم، ذرات گردوغبار، باکتری‌ها، کپک و مایت‌ها هستند که در فضای داخل منزل و در فرش‌ها وجود دارند. باتوجه به اینکه قدرت سیستم‌تنفسی و ریه‌های افراد مسن در مقابله با این عوامل پایین است، بنابراین درصورت ابتلا به آسم و مشکلات تنفسی شرایط سخت‌تری نسبت به افراد جوان خواهند داشت.
در دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس از یونیزاسیون برای سنگین کردن ذرات گردوغبار معلق در هوا استفاده‌شده است. هم‌چنین از اشعه UVc برای غیرفعال کردن میکروارگانیسم‌های موجود در هوا مانند باکتری، میکروب و کپک‌ها استفاده می‌شود.
علاوه بر این در دستگاه اکسی‌باکس با استفاده از فیلتر کاتالیست‌ها، گازها و آلاینده‌های سمی موجود در هوای محیط از بین رفته و به‌این‌ترتیب ریسک ابتلا سالمندان به مشکلات تنفسی کاهش می‌یابد.
• آلودگی هوا منجر به کاهش عمر می‌شود.
تنفس هوای آلوده یکی از عواملی است که می‌تواند امید به زندگی را بیشتر از یک سال کاهش دهد.
هوای آلوده عامل 4.2 میلیون مرگ در هرسال است و با توجه به اینکه91 درصد جمعیت جهان هوای باکیفیت پایین تنفس می‌کنند، آلودگی هوا یک تهدید برای امید به زندگی محسوب می‌شود که تأثیر آن بر افراد مسن نیز شدیدتر خواهد بود.

در فرایند مراقبت از افراد مسن چه در منزل و چه در مراکز مراقبت از سالمندان، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، هوایی است که سالمندان تنفس می‌کنند. هوایی که آن را نفس می‌کشیم بر تمام ابعاد سلامت انسان تأثیرگذار است. در این روزهایی که برای تنفس هوای پاک باید از شهر خارج شویم، استفاده از دستگاه تصفیه هوا راهکار آسان‌تر و در دسترس‌تری است.
تبریک یلدا
در شب یلدا هوای یکدیگر را داشته باشیم
شب یلدا، جشنی که از زمان ایرانیان باستان تاکنون برجا مانده‌است، یک دقیقه طولانی‌تر از سایر شب‌های سال است اما همین یک دقیقه بهانه خوبی است تا باردیگر کنار عزیزان‌مان جمع شویم و به یکدیگر یاد‌آوری کنیم که در روزهای سخت هوای یکدیگر را داریم.

شب یلدا یا شب چله، طولانی‌ترین شب سال است که اجداد ما در سالیان دور نیز این شب را جشن می‌گرفتند. شب ‌یلدا از زمان غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی به پایان می‌رسد. واژه یلدا به معنای زایش است. درواقع شب‌ یلدا را شب تولد خورشید می‌دانند.
فلسفه نام‌گذاری و جشن گرفتن شب ‌یلدا چیست؟
در گذشته شغل اکثر ایرانیان باستان کشاورزی بوده و با تغییر فصول، کار مردم نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت. این افراد طی گذر زمان و با کسب تجربه به دو مساله پی برده‌بودند. اینکه روز آخر ماه آذر یعنی شب یلدا، بلندترین شب در طی سال است و هم‌چنین پس از شب یلدا به تدریج شب‌ها کوتاه‌تر و روزها طولانی‌تر می‌شوند و به همین‌ترتیب مردم می‌توانستند دوباره کار کشاورزی را ازسر بگیرند. به همین‌دلیل معتقد بودند شب یلدا (به معنای زایش)، شب تولد خورشید است.
به اعتقاد ایرانیان باستان، تاریکی نماد اهریمن و نور و روشنایی نماد خیر و نیکی است. به همین‌ترتیب مردم براین باور بوده‌اند که در شب چله که شبی طولانی‌تر است، بین اهریمن و تاریکی و خیر و روشنایی جنگ است و باتوجه به اینکه فردای شب یلدا، شب‌ها کوتاه‌تر و روزها طولانی‌تر می‌شوند، این شب را نماد پیروزی روشنایی و خیر بر تاریکی و پلیدی می‌دانستند و برای گذر از طولانی‌ترین شب سال گردهم جمع شده و این پیروزی را جشن می‌گرفتند.
یکی از آیین‌های مهم شب یلدا، سفره شب چله و یا به اصطلاح میَزد است. این سفره و مواد خوراکی که در آن گذاشته می‌شود، هرکدام فلسفه‌ای دارند.
بطور مثال یکی از میوه‌های سفره شب یلدا انار است. این میوه در آیین زرتشیان مقدس شمرده می‌شود و فسلفه استفاده از انار در سفره شب چله آن است که انار نماد خورشید، زایش و برکت بوده و هم‌چنین منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند در روزهای سرد فصل زمستان از ما درمقابل بیماری محافظت کند.
هندوانه نیز یکی از اجزای ثابت سفره شب یلدا محسوب می‌شود و علت اهمیت آن این است که از قدیم معتقد بودند خوردن هندوانه در شروع زمستان از ما درمقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. آجیل نیز که در سفره شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارد، نماد برکت، فراوانی و شادمانی است.
شب یلدا و فلسفه آن این است که هوای هم را داشته باشیم تا به کمک یکدیگر بتوانیم از روزهای تاریک و سخت عبورکنیم و منجر به دلگرمی همدیگر شویم. همانطور که در زندگی روزمره به مواردی هم‌چون سلامت جسمانی و کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم اهمیت می‌دهیم، شب یلدا موقعیت خوبی است تا با عزیزان‌مان دیدار تازه کنیم و هوای سلامت روح‌مان را هم داشته باشیم.
«اکسی‌باکس» برای شما یلدایی پر از مهر و محبت و سلامتی آرزومند است.
کیفیت هوای خانه
آیا آلودگی هوا در خانه نیز وجود دارد؟
در شهرهای بزرگ و شلوغ که سطح کیفیت هوا بسیار پایین است، نه‌تنها آلودگی هوای‌سطح شهر، بلکه کیفیت پایین هوای منازل و محیط‌های بسته نیز باعث نگرانی است. آلودگی هوا علاوه بر سطح شهر و محیط‌های بیرونی به خانه‌ها نیز ورود می‌کند و سلامت ما را در منزل که محیطی برای تجدید قوای روانی و فیزیکی ما است نیز تهدید می‌کند.
یکی از معضلات اساسی که شهرنشینی و زندگی در کلان شهرهای بزرگ به همراه دارد، تنفس هوای آلوده در اغلب روزهای سال است. بسیاری از ما برای در امان ماندن از اثرات هوای آلوده در خانه می‌مانیم. اما خانه‌ها نیز از آلودگی هوا درامان نیستند و هوای محیط‌های بسته گاها می‌تواند بسیار آلوده‌تر از محیط‌های بیرونی باشد.

هوای آلوده منزل چه اثراتی بر سلامت جسم و روان ما دارد؟
تنفس هوای آلوده در منازل نه‌تنها سلامت جسمانی ما شهروندان، بلکه سلامت روان مارا نیز تهدید می‌کند. سوزش و آبریزش بینی و چشم، سرفه، سردرد و سختی در نفس کشیدن از جمله عوارض و اثرات جسمانی شایع هوای آلوده هستند. آلودگی هوا به علت سخت کردن سرخرگ‌ها می‌تواند ریسک حملات قلبی و هم‌چنین مغزی را بالا برده و منجر به ایجاد التهاب در بدن شود. هم‌چنین ذرات بیماری‌زا موجود در هوای آلوده پس از ورود به سیستم تنفسی می‌توانند منجر به ابتلا به آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های تنفسی حاد شوند. تنفس هوای آلوده می‌تواند یکی از عوامل احساس خستگی مداوم نیز باشد.
تحقیقات نشان داده که تنفس هوای ناسالم بر سلامتی روان ما نیز اثر گذاشته و مشکلاتی هم‌چون اضطراب، کاهش تمرکز، ابتلا به افسردگی و کاهش یادگیری را به وجود آورد.
بنابراین توجه به سلامت هوای منزل به‌ویژه برای کودکان ، سالمندان و افراد بیمار امری حیاتی است.
رعایت نکاتی ساده می‌تواند تاثیرات مثبت چشم‌گیری بر کیفیت هوای درجریان در منزل داشته باشد و به این ترتیب می‌توانیم فضای مطلوب و سالمی را در خانه فراهم کنیم.

برای بهبود وضعیت هوای منزل چه کار کنیم؟
• پاکسازی هوای منزل به کمک گیاهان آپارتمانی: استفاده از گیاهان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ازبین بردن آلودگی‌های شیمیایی موجود در هوا است. قرار دادن گل و گیاهان آپارتمانی در قسمت‌های مختلف منزل، نه‌تنها منجر به زیبایی بصری خانه شده بلکه به تفصیه هوای محیط نیز کمک می‌کند. برخی از گیاهان آپارتمانی که برای تصفیه هوا مناسب هستند شامل: سانسوریا، بامبو، پوتوس، نخل آرکا و..
• استفاده از مواد پاک کننده طبیعی برای پاکسازی منزل: مواد ضدعفونی کننده و تمیزکننده شیمیایی خود یکی از عوامل آلاینده هوا بوده و منجر به تولید گازهای سمی می‌شوند که برای سلامت ما انسان‌ها خطرناک است. به‌جای این مواد پاک‌کننده شیمیایی، بهتراست از مواد تمیزکننده طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده کنیم.
• کاهش استفاده از وسایل معطر: باوجود اینکه شمع‌های معطر و خوشبو کننده‌های مصنوعی به سرعت بوهای نامطبوع محیط را ازبین می‌برند اما باعث افت کیفیت هوای خانه می‌شوند.بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات و مواد آلی فرار بوده که برای سلامت انسان بسیار مضرهستند.
• کنترل رطوبت منزل: وجود رطوبت زیاد در هوای خانه علاوه بر اینکه به کاهش آلودگی هوا کمک نمی‌کند بلکه منجر به رشد باکتری‌ها، مایت‌ها و کپک‌هایی که بطور طبیعی در محیط منزل وجود دارند نیز می‌شود. با روشن گذاشتن فن سرویس‌های بهداشتی که یکی از محل‌های مرطوب منزل هستند، می‌توانیم میزان رطوبت خانه را کنترل کنیم.
• استفاده از دستگاه تصفیه هوا: در روزهای آلوده بازگذاشتن پنجره‌ها برای تهویه هوا اشتباهی بزرگ است! زیرا با اینکار هوای آلوده بیرون را به داخل منزل می‌آوریم. یکی از راهکارها برای افزایش کیفیت هوای داخل خانه به ویژه در روزهای آلوده، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.
دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس به کمک فیلتر کاتالیست‌ها و یونیزاسیون، آلاینده‌ها و گازهای شیمیایی که در هوای آلوده وجود دارند و در اثر استفاده از مواد شوینده شیمیایی، خوشبوکننده های مصنوعی و ... تولید می‌شوند را بی‌اثر میکند. هم‌چنین اکسی‌باکس به کمک اشعه ماورابنفشUVc، آلرژن‌هایی هم‌چون باکتری، مایت و کپک‌ها را که می‌توانند منجر به بروز حساسیت شوند، ازبین می‌برد. و به این ترتیب می‌توانیم حداقل از سالم‌بودن هوایی که در منزل تنفس می‌کنیم، مطمئن شویم.
فن آوری های بکار رفته در دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس
- امواج فرا بنفش (Ultra Violet waves)
موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده 100 تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است و به اختصار یو وی (UV) نامیده می شود. به بیانی دیگر انرژی آن کمتراز پرتو ایکس، ولی بیشتراز نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰ درصد از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود. این اشعه هم چنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی و برخی از منابع روشنایی مانند لامپ بخار جیوه تولید می شود.
در مورد طیف نوری محدوده UV، اشعه UVA می تواند به سطح زمین برسد ، UVB بصورت تضعیف شده به سطح زمین می رسد، اما UVC در جو زمین توسط لایه ازن جذب می شود. اگر شخصی بطور مداوم در مقابل نور شدید خورشید قرار گیرد با
توجه به قدرت نفوذ در سطح نورهای UVA و UVB می تواند به پوست فرد آسیب زده و باعث ایجاد آفتاب سوختگی شود به همین منظور برای مقابله با نور UV کرم های مخصوصی تولید می شوند.
هر نوع اشعه فرا بنفش همچنین می تواند به طور مصنوعی نیز تولید شود و در کاربردهای مختلف در زندگی روزمره ما به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که UVA به طور گسترده ای در صنعت چاپ یا در تشخیص پول تقلبی مورد استفاده قرار می گیرد و منابع UVB می توانند در نوردرمانی یا باغبانی استفاده شوند، UVC نیز به طور گسترده ای برای ضدعفونی و تصفیه هوا، آب و سطوح استفاده می شود. در حال حاضر حوزه کاربرد این نور معمولا تصفیه آب، برای فاضلاب یا استخرهای عمومی، ضد عفونی سطوح در بیمارستان ها یا تصفیه هوا در سیستم های تهویه مطبوع است. با گسترش بیماری های ناشی از ویروس ها و میکروب ها توجه دانشمندان به تولید نور UVC بصورت مصنوعی ( نور UVC بصورت طبیعی به سطح زمین نمی رسد ) بمنظور نابودی ویروس ها و تمامی میکروارگانیسم ها و یا کم اثر کردن آنها جلب شده است.
تمام طيف هاي يووي توانايي كشتن و يا غير فعال كردن بسياري از انواع گونه هاي ميكروارگانيسم ها را دارند و از همتا سازي و بقاء نسل آنها جلوگيري مي كنند. انرژي يو وي سي با طول موج 7/253 نانومتر بيشترين اثرات ميكروب کشی را فراهم میکند. انرژي يو وي سي براي غير فعال كردن و حذف ميكروارگانيزم ها با نام UVGI نيز شناخته مي شود. ( اشعه ميكروب كش)
با قرار گرفتن ارگانيزم هاي ميكروبي مانند باكتري ها و ويروس ها در مقابل پرتو يو وي سي، ساختمان و پيوندهاي مولكولي DNA (دي ان اي) اين عوامل تغيير يافته و توانايي شان را از دست مي دهند و عقيم و غير فعال مي گردند.
دي ان اي ( DNA ) يا اسيد ديوكسي ريبونوكليك مانند يك كاغذ كاربن (Blue print) در تكثير تصاعدي و مانند سازي ارگانيزم هاي زنده عمل مي كند و باعث افزايش جمعيت آنها مي گردد. با عقيم شدن ارگانيزم هاي ميكروبي علاوه بر از دست دادن توان صدمه زدن از تشكيل كولوني و افزايش جمعيت شان جلوگيري به عمل آمده و قابل كنترل مي گردند. بعد از تابش UVC ارگانيزم هاي مرده ، احيا ناپذير شده و جمعيت شان به سرعت كاهش مي يابد و از بين مي روند.
لامپ هاي ميكروب زداي مادون بنفش (UVC Lamp) با قدرتي مهلك و متمركز تاثير بسيار بيشتري از انرژي مادون بنفش موجود در طبيعت براي نابودي عوامل بيماري زا را فراهم مي كند و این روش میکروب و ویروس زدایی روشي اقتباس شده از طبيعت است.
امواج الکترو مغناطیسی با فرکانس 100 تا 400 نانون متر که با تابش آن بر روی ميكروارگانيسم ها، باند هیدروژنی DNA آن موجو شکسته و باعث از بین رفتن آنها می گردد.
- یون منفی یا آنیون (Anion)
یون چیست؟
در هوا ذرات با بارهای مثبت و منفی وجود دارند. از تجمع ذرات با بار مثبت، یون مثبت (کاتیون) و ذرات با بارمنفی، یون منفی (آنیون) تشكیل می شود. بالا بودن میزان یون مثبت در هوا باعث احساس افسردگی، سر درد و سستی و رخوت و ..... می گردد. یون های منفی در هوا به ذرات معلق با بار مثبت در هوا چسبیده و سبب از بین رفتن آلاینده های هوا می شوند. به همین دلیل در مکان هایی که تعداد یون منفی در هوا بیشتر است، احساس بهتری در ما ایجاد می شود.
در هوای تازهء روستاها معمولأ 2000 تا 4000 یون منفی و در کوهستان بیشتر از 100.000 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد در حالیکه در هوای آلوده شهری پائین تر از 100 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد.
فوائد یون منفی
از بين بردن باكتريها، جلوگيري از پير شدن سلولهاي بدن، بالا بردن توانايي نگهداري اكسيژن در خون، بهتر كردن عملكرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن ميزان هوشياري، از بين بردن خستگي ، بالا بردن سيستم ايمني در مقابل بيماريها، تآثير اساسي در معالجه سردرد، بي خوابي،كم خوابي، آلرژي، آسم و فوائد بسيار ديگر.
دستگاه یون‌ساز ( Ionizer ) که تولیدکننده یون منفی نیز نامیده می‌شود، ابزاری است که، مولکول‌های هوا را دارای بار الکتریکی (یا به اصطلاح یونیزه) می‌کند. همانطور که پیش از این بیان شد، یون‌های منفی که آنیون نیز نامیده می‌شوند، ذراتی هستند که یک یا چند الکترون اضافه دارند و در نتیجه مجموع بار الکتریکی آنها منفی است. یون‌های مثبت نیز کاتیون نامیده می‌شوند که یک یا چند الکترون کم دارند و در نتیجه، مجموع بار الکتریکی آنها مثبت است. بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یون‌های منفی تولید می‌کنند. همچنین برخی دیگر از دستگاه‌های یون‌ساز هستند که از قابلیت تخلیه الکترواستاتیک (ESD) بهره می‌برند که برای تولید بار الکتریکی ساکن خنثی از آنها استفاده می‌شود.
- فتوکاتالیست (Photocatalyst)
فتوکاتالیست ها موادی هستند که در مواجهه با تابش اشعه فرابنفش یون هیدروکسیل (OH) تولید می¬ کنند. این نوع یون قابلیت واکنش با بازه ی متنوعی از مواد آلی و شیمیایی و تغییر ماهیت و یا حتی تجزیه¬ی برخی از آن¬ها را دارد. این خاصیت فتو کاتالیست ها باعث شده که به عنوان یک ماده ی گند زدا و پاک کننده ی آلودگی های محیطی، مطرح شوند.
از پرکاربرد ترین انواع فتوکاتالیست، دی اکسید تیتانیوم یا TiO2 است. این ماده هنگامی که در معرض اشعه ی فرا بنفش قرار می گیرد، یون هیدروکسیل تولید می کند، این یون با واکنش با مواد آلی سرطانزا مانند بنزن و فرم آلدئیدها با عث تجزیه ی آن ها به مواد بی اثری مانند آب و دی اکسید کربن می ¬شود. همچنین ترکیب های مضر نیتروژن دار نیز با واکنش با این یون به نیترات های خنثی تبدیل می¬شوند. این خواص باعث شده است که این نوع فتو کاتالیست به عنوان یک پاک کننده ی هوا در سیستم های تصفیه هوا مطرح شود.
اکسی باکس (oxybox)
اکسی باکس (oxybox) یک دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر و قابل حمل ( Portable ) با ابعاد 85*68*38 میلیمتر است. که با استفاده از سه فن آوری UVC ، یون ساز و فتوکاتالیست محیط اطراف شما را از اکثر ویروس ها، باکتری ها، آلرژن ها، میکروارگانیسم های زیان آور، آلاینده های صنعتی و شهری و بوهای ناخوشایند پاک می کند.
فرمالدهید چیست و چرا مضر است؟
(Formaldehyde) فرمالین نام‌های دیگر آن، فرمالین، متانال، متیلن اکسید و متیل آلدهید می‌باشد. فرمول مولکولی آن CH۲O است و دارای گروه عاملی کربونیل (C=O) می‌باشد. فرمالدهید یک مولکول مسطح و به شکل مثلث است. این ماده، گازی بی‌رنگ است که بوی تند و زننده‌ دارد و کوچک‌ترین آلدهید محسوب می‌شود.
• دمای جوش فرمالین : ۱۹,۳ درجه سانتی گراد
• دمای ذوب فرمالین : منفی ۹۲ درجه سانتی گراد
• جرم مولی فرمالین : ۳۰,۰۳ g/mol
• چگالی فرمالین: گاز ۱ kg/m3
یکی از ویژگی‌های مهم فرمالدهید، حلالیت آن در آب است. فرمالین به راحتی در آب حل می‌شود و معمولا به عنوان محلول ۳۷٪ در آب توزیع می‌شود. این ماده در دمای محیط به صورت گاز وجود دارد ولی این قابلیت را دارد که درون آب حل شود! فرمالین، محلول آبی فرمالدهید با غلظت ۳۷ درصد است.
این ترکیب از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در صنایع است. عمده‌ترین استفاده فرمالدهید در تولید رزین¬ها می¬باشد. از رزین¬هایی که در ساخت آن¬ها از فرمالدهید استفاده می¬شود می¬توان به رزین¬های فنل فرمالدهید و آمینو رزین¬ها (اوره و ملامین فرمالدهید) اشاره نمود.
کاربرد فرمالین در صنعت
• صنایع رنگ¬سازی
• در رزین¬سازی
• محلول‌¬های ضدعفونی کننده برای از بین بردن باکتری ها مانند گلوتار آلدهید می‌باشد.
• فیکساتیو در آماده‌ سازی نمونه¬ های بافتی، تشریح آناتومیک و بررسی¬های بافت¬ شناسی
• توليد چسب
• صنایع تولیدات چوبی از قبیل HDF، MDF، نئوپان، تولید تخته سه لایی
• ساخت اسفنج¬های قالب‌گیری شده و تولید اسفنج¬های عایق
• صنعت پتروشيمي
• به عنوان یک ماده استریل‌کننده و ضد عفونی‌کننده
• صنایع تولید پلیمر
• تولید سایر ترکیبات شیمیایی
• تولید مواد منفجره
• به عنوان منومر در تولید پلیمرهای آمینوپلاست
• صنایع کلید و پریز
• صنایع برق
• ماده ضد عفونی کننده در مرغداری ها و بیمارستان‌ها
• ماده اولیه اصلی در تولید هگزامین
• ضد عفونی کردن وسایل دندانپزشکي
• استفاده در فرمولاسیون مایع دستشویی، ظرفشویی و شامپو سر به عنوان نگه‌دارنده
• تولید واکسن و داروهای ضد عفونی
• صنعت كشاورزي و توليد آفت‌كش‌ها
• لاستيك‌سازي
• صنعت نساجي
بخارات فرمالدهيد سمي است و از طریق پوست جذب می‌شود. فرمالدهید توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا معرفی شده است. در گذشته به دلیل خواص نگه‌دارنگی و میکروب‌کشی‌اش، از آن در مایعات دست‌شویی و ظرف‌شویی استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر استفاده از آن ممنوع است. از جمله جایگزین‌های آن می‌توان به ایزو تیازولین و اکسیدین اشاره کرد.
فرمالدئید در همه شکلی می تواند برای بدن خطرناک باشد. زیرا سمی و فرار است و FDA این ماده را سرطانزا شناخته است. تنفس بخارات و خوردن این ماده موجب ایجاد سرطان می شود.
• چشم ها، بینی، تحریک و منجر به قرمزی، ریزش اشک، سوزش چشم، عطسه و سرفه و زخم در گلو می گردد. مقادیر بالاتر می تواند منجربه تحریک ریه ها و ایجاد درد در قفسه سینه و تنگی نفس شود. مواجهه با فرمالدئيد باعث تحريك مخاط دهان، مجاري فوقاني تنفسي و ناهنجاري هاي تنفسي مي شود. ولي مكانيسم مولكولي آن هنوز به خوبي شناخته نشده است
• طبق اطلاعات موجود در موسسه بين المللي سرطان، فرمالدئيد جزء دسته مواردي است كه براي انسان سرطان زا است. در معرض قرار گرفتن با گاز فرمالدئید می تواند منجربه سرطان بینی و سینوس و ایجاد انواعی از لوکمی و لمفوما نیز گرددو ريسك سرطان حلق و بيني را بالا مي برد
• استنشاق آن در دوران نوزادي باعث ايجاد بيماري هاي عصبي در بزرگسال مي شود.
فرمالدئيد مي تواند در افرادي كه به صورت طولاني مدت در مواجه با آن قرار دارند باعث آسم شود. ولي مكانيسم مولكولي آن هنوز به خوبي شناخته نشده است
• هايپر پلازي لنفو اپي تليوم بافت لنفاوي دستگاه تنفس تنها تاثير قابل تشخيص بخارات فرمالدئيد بر روي بافت هاي لنفاوي منطقه تنفسي است

سطح خطرناک:
طبق استاندارد اوشا OSHA تجمع 100 ppm از این ماده خطر فوری برای سلامتی و زندگی دارد
طبق ساتاندارد NIOSH 20 PPM از فورمالدهید خطر فوری برای سلامتی و زندگی دارد

NIOSH = The National Institute for Occupational Safety and Health

OSHA = Occupational Safety and Health Administration
ذرات معلق در هوا
چگونه در کشورهایی با هوای آلوده‌ نفس بکشیم؟
نام ایران درمیان کشورها با پایین‌ترین کیفیت هوا در سال 2020 دیده می‌شود. هم‌چنین کلان‌شهر تهران در پاییز 2021، به عنوان چهارمین شهر آلوده جهان شناخته شده‌است.

علت اصلی آلودگی هوا در ایران چیست؟
یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، ذرات معلق در هوا(particulate matter:PM) هستند. این ذرات معلق مخلوطی پیچیده از ذرات جامد و مایع متشکل از مواد آلی سرطان‌زا هستند و در اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، ماشین‌ها و یا آتش‌سوزی به وجود می‌آیند. این ذرات معلق باتوجه به اندازه‌شان به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1.ذرات درشت یا PM10
2.ذرات ریز یا PM2.5
3.ذرات بسیار ریز یا PM0.1
براساس تحقیقات و شواهد بین میزان غلظت این ذرات‌معلق درهوا و میزان مرگ‌ومیر رابطه وجود دارد. هرچقدر میزان غلظت این ذرات در هوا کاهش یابد، میزان مرگ‌ومیر به علت آلودگی هوا نیز کم‌تر می‌شود و بالعکس.
این ذرات معلق در هوا منجر به ایجاد بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی می‌شوند و هرچقدر غلظت ذرات PM2.5 و PM0.1 که نسبت به ذرات PM10 ریزتر هستند در هوا بیش‌تر باشد ، آسیب‌های شدیدتری را برای افراد به وجود می‌آورند زیرا این ذرات نسبت به ذرات معلق PM10 کوچک‌تر بوده و بنابراین راحت‌تر در ریه و قسمت‌های تحتانی سیستم تنفسی نفوذ می‌کنند. درواقع قطر ذرات PM2.5 100 برابر از قطر موی انسان کوچک‌تر هستند و به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ می‌کنند.
برای بررسی میزان سلامت هوا از معیاری به عنوان شاخص کیفیت هوا (AQI) استفاده می‌کنند که علاوه‌بر غلظت PM2.5 که نسبت به سایر ذرات‌معلق خطرناک‌تر است، میزان اوزون، اکسید نیتروژن، کربن مونوکسید و دی‌اکسید گوگرد را نیز اندازه گیری می‌کنند.
آلوده‌ترین کشورهای جهان کدام‌اند؟
کلان شهرتهران با شاخص AQI 157 به عنوان چهارمین شهر آلوده جهان در پاییز 1400 شناخته شده‌ است و همچنین ایران نیز با شاخص کیفیت هوای 83 در سال 2020 درلیست آلوده‌ترین کشورهای جهان قرارگرفته‌است. البته کشور هند جایگاه اول را در لیست آلوده‌ترین کشورهای جهان دارد و پس از آن کشورهای نیجر و نپال رتبه دوم و سوم را درمیان کشورهای آلوده جهان دارند.
باتوجه به چنین شرایطی لازم‌است بیش‌تر از گذشته نسبت به سلامت خود که تحت‌تاثیر تنفس هوای ناسالم قرار گرفته‌است، توجه کنیم. درکنار رعایت توصیه‌هایی هم‌چون ورزش نکردن در هوای آلوده، توجه به تغذیه و استفاده از گیاهان آپارتمانی استفاده از دستگاه تصفیه‌هوای «اکسی‌باکس» می‌تواند به حفظ سلامت‌مان در روزهایی که نفس کشیدن به علت آلودگی هوا سخت است، کمک‌کند. دستگاه اکسی‌‌باکس به دلیل حمل آسان در محیط‌های مختلف خانه، محل کار و اتومبیل قابل استفاده‌است و به این ترتیب در همه‌جا می‌توانیم هوای باکیفیت‌تری تنفس کنیم.

کدام کشورهای جهان سالم‌ترین هوا را دارند؟
برای بررسی وضعیت سلامت کشورها از شاخص عملکرد زیست‌محیطی یا EPI استفاده می‌شود که ازجمله معیارهایی که در این شاخص بررسی میشود کیفیت هوا است.
1. دانمارک: این کشور با EPI 82.5 به عنوان پاک‌ترین و دوست‌دار محیط زیست‌ترین کشور در سال 2020 انتخاب شده‌است. دانمارک جامع‌ترین و موثرترین سیاست‌های جهان را برای کاهش انتشار گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات آب وهوایی دارد.
2. لوکزامبورگ: این کشور اقدامات موثری در جهت کمک به حفظ محیط‌زیست و کاهش اثرات منفی بر آن داشته‌است و در حوزه آلودگی هوا وضعیت مناسبی داشته و امتیاز 100 از 100 را دریافت کرده است و به این ترتیب به عنوان دومین شهر برتر و تمیز جهان شناخته شده‌است.
3.سوئیس: EPI 81.5 را دریافته کرده و به عنوان سومین کشور تمیز جهان مطرح شده‌است.
استفاده از شمع در محیط بسته
چند نکته حیاتی برای روشن کردن شمع در خانه
خیلی از ما برای ایجاد محیطی آرام‌بخش در فضای خانه و یا اتاق‌مان، هنگام مدیتیشن، برای داشتن یک شام رمانتیک و یا در تولدها و جشن هایمان از شمع‌ها استفاده می‌کنیم. اما آیا تابحال به این فکرکرده‌اید که دود شمع‌ها بر هوایی که تنفس می‌کنیم و درنتیجه بر سلامت ما تاثیر می‌گذارند یا خیر؟

درگذشته و قبل از اختراع الکتریسیته، شمع ازجمله منابع اصلی تولید نور و روشنایی هنگام تاریکی و یاحتی تولید گرما بود. حتی پس از اختراع لامپ نیز شمع‌ها در مراسم مذهبی، جشن وسایر آیین‌ها، تولدها و برای تزئین خانه و دکوراسیون مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه از شمع‌های وارمر نیز برای گرم ‌نگه‌داشتن چای و یا غذا استفاده می‌شود.
برای ساخت شمع‌ها در گذشته از موم استفاده می‌کردند اما به تدریج پارافین جایگزین موم شد. ازجمله مزایایی که پارافین نسبت به موم داشت، ارزان‌تر بودن و تهیه آسان‌تر آن است. اما دود حاصل از سوزاندن پارافین هوای محیط را آلوده کرده و برای سلامت ما مضر است.

شمع‌ها چطور بر سلامت ما تاثیر می‌گذارند؟
هنگامی‌که شمع‌ روشن می‌کنیم، سموم سرطان زا مانند بنزن، تولوئن، فرمالدئید، استالدئید، آکرولئین و.. در هوا آزاد می‌‌شوند. این گازهایی که از سوخته شدن شمع در محیط منتشر می‌شوند، حاوی بسیاری از سموم مشابهی است که با سوزاندن سوخت دیزل تولید می‌شود!
علاوه براین، شمع‌های معطر نسبت به شمع‌های معمولی دود بیشتری تولید کرده و ذرات ناشی از سوختن این شمع‌ها به ریه نفوذ می‌کنند و بر سلامت ریه‌ها اثر میگذارند.
در صورت استفاده طولانی مدت از شمع، گازهای منتشر شده از آن که حاوی مواد سمی هستند، منجر به آلوده شدن هوای محیط و ایجاد مشکلاتی برای سیستم تنفسی ما می‌شوند. این گازهای سمی می‌توانند باعث التهاب ریه و یا آلرژی شده و یا حتی ریسک ابتلا به آسم را افزایش دهند.
چگونه از شمع‌ها با کم‌ترین آسیب استفاده کنیم؟
1.استفاده از شمع‌هایی با فیتیله کوتاه: هرچه شمع و فیتیله آن ضخیم و بلند باشد، برای مدت طولانی‌تری می‌سوزد و گازهای سمی بیشتری تولید می‌کند. بنابراین درصورتیکه می‌خواهید برای مدیتیشن، جشن‌ها و ... از شمع استفاده کنید بهتر است از شمع‌هایی با فیتیله کوتاه و نازک که آلودگی کم‌تری تولید می‌کنند، استفاده کنید.
2. استفاده از شمع‌های طبیعی: شمع‌هایی که در آن‌ها بجای پارافین از موم زنبورعسل و سویا استفاده می‌شود، نسبت به شمع‌هایی که پایه آن‌ها پارافین است، تمیزتر می‌سوزند و مضرات کم‌تری برای سلامت به‌همراه دارند.
3. توجه به زمان استفاده از شمع: بهتر است شمع برای مدت طولانی روشن نباشد. شمع‌ها را حداکثر تا یک ساعت پس از روشن کردن خاموش کنید تا آسیب کم‌تری به ریه‌هایتان وارد شود.
برای خاموش کردن شمع نیز آن را فوت نکنید. زیرا با اینکار دود بدبوی آن در محیط پخش می‌شود. می‌توانید برای خاموش کردن شمع از یک قاشق کمک بگیرید.
4. تصفیه مناسب هوا هنگام روشن کردن شمع: توصیه میشود که از شمع در محیط‌های کاملا سربسته استفاده نشود. اما درصورتیکه می‌خواهید اینکار را انجام دهید، باید برای حفظ کیفیت هوای محیط فکری بکنید. یک راهکار ساده استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی«اکسی‌باکس» است. از آنجایی که سوخته شدن شمع باعث انتشار گازهای سمی‌ای می‌شود که مشابه گازهای شیمیایی حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی هستند، منجر به آسیب و التهاب سیستم تنفسی می‌شوند. دستگاه اکسی‌باکس به کمک فیلتر کاتالیست‌ها، هوای محیط را از این گازهای سمی پاکسازی می‌کند و مانع ورود این مواد شیمیایی به ریه‌ها می‌شود.
پاکسازی هوا
دستگاه تصفیه هوا از گذشته تاکنون
تاحالا به این فکر کرده‌اید که چه کسی برای اولین بار به فکر اختراع وسیله‌ای برای پاکسازی هوای آلوده افتاد؟ شاید خیلی از ما تصورمی‌کنیم که معضل آلودگی هوا مربوط به چندسال اخیر است و در گذشته مردم دغدغه‌ای درباره آلودگی هوا نداشته‌اند. اما واقعیت این است که پس از وقوع انقلاب صنعتی و به دنبال آن توسعه صنایع مختلف، استفاده از ذغال سنگ به عنوان سوخت اصلی برای تولید انرژی و گرمایش افزایش پیدا کرد و این روند به تدریج باعث آلودگی هوای شهرها شد.
اولین دستگاه تصفیه هوا چگونه بود و توسط چه کسی اختراع شد؟
اختراع اولین دستگاه تصفیه هوا به دو برادر به نام جان و چارلز دین در سال 1823 نسبت داده می‌شود. اما چه شد که آن‌ها به فکر اختراع دستگاه تصفیه افتادند؟
باتوجه به اینکه آتش نشان‌ها مجبور بودند وارد فضایی پر از دود و هوای آلوده شوند و به دلیل اینکه هنوز کپسول اکسیژن در آن زمان وجود نداشت، سلامت آتش نشان‌ها درخطر بود و حتی برخی جان خود را در اثر استنشاق دود و گازهای سمی ازدست می‌دادند.
به همین دلیل این دو برادر به فکر راه چاره‌ای افتادند که آتش نشان‌ها هوای پرازدود و آلاینده را تنفس نکنند. آن‌ها لباسی را درست کردند که به کمک آن آتش نشان‌ها می‌توانستند در محیط آتش گرفته و پردود، راحت‌تر نفس بکشند. این لباس همراه با یک کلاه بود. به پشت این کلاه شلنگی وصل بود که عمل پمپاژ را انجام می‌داد و هوای بازدم از طریق لوله‌ای دیگر از کلاه خارج می‌شد. و به این ترتیب اولین دستگاه تصفیه هوا به وجود آمد.
اما از آنجایی که این لباس کار تصفیه هوا را انجام می‌داد، برای همه افراد قابل استفاده نبود، با پیشرفت تکنولوژی و به کمک فناوری‌های جدید به تدریج دستگاه‌های تصفیه هوا بهبود پیدا کردند و در سال 1860 اولین ماسک تنفسی که کاربردی بود، به وجود آمد.
پس از آن فیلترهای هپا وارد بازار شدند. درابتدا از فیلتر و تکنولوژی هپا برای محافظت از دانشمندان و سربازان درمقابل ذرات رادیواکتیو بمب‌های اتمی استفاده می‌شد. اما در سال‌های بعد از این فیلتر برای تصفیه هوا نیز استفاده می‌شود.
به تدریج و با رشد و توسعه تکنولوژی و ایجاد فناوری‌های جدید، دستگاه‌های تصفیه هوا و فناوری‌های بکار رفته در آن‌ها هم توسعه یافتند و امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی در بازار وجود دارند.


بطورکلی دستگاه‌های تصفیه هوا از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند:
• سیستم تصفیه هوای فعال
• سیستم تصفیه هوای غیرفعال
در سیستم تصفیه هوای غیرفعال، دستگاه تصفیه هوا، هوای محیط را از طریق فیلترهای موجود در آن، به داخل خود می‌کشد و این هوا پس از عبور از لایه‌های فیلترهای مختلف به محیط برمی‌گردد. فیلترهای موجود در این نوع دستگاه‌ها باید هراز گاهی تعویض شوند تا کارایی مناسبی داشته باشند.
اما در دستگاه‌ تصفیه هوای «اکسی‌باکس» که از سیستم تصفیه غیرفعال در آن‌استفاده شده، از تکنولوژی یونیزاسیون، اشعه ماورابنفش و فیلتر کاتالیست‌ها استفاده شده است که همگی آن‌ها درکنارهم هوای محیط را از انواع آلاینده‌ها پاکسازی می‌کنند.
«اکسی‌باکس» از طریق یونیزاسیون ذرات معلق در هوا را سنگین کرده و آن‌ها را به پایین می‌کشد و به این طریق از ورودشان به ریه و سیستم تنفسی ما جلوگیری می‌کند.
به کمک اشعه ماورابنفش‌UVc، باکتری، میکروب و قارچ‌هایی که در محیط زندگی می‌کنند را از بین می‌برد و از طریق فیلتر کاتالیست‌ها، گازهای آلاینده و سمی که نه‌تنها در هوای بیرون بلکه در هوای محیط‌های سربسته هم وجود دارند را از بین برده و به این ترتیب به کمک «اکسی‌باکس» هوای خانه، محل کار و یا خودرو شخصی از آلاینده‌ها که عامل مشکلات زیادی ازجمله آلرژی و آسم، بیماری‌های قلبی و تنفسی و... هستند، پاکسازی می‌شود.
ماسک طبیعی
دستگاه‌های تصفیه هوا چه تاثیری روی پوست می‌گذارند؟
داشتن پوست سالم شاید دغدغه خیلی از ما باشد و امروزه هرکسی حداقل از چندین محصول مراقبتی برای سلامت پوست خود استفاده می‌کند. یکی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت پوست، هوای سالم و یون‌های منفی موجود در هوا هستند؛ اما هوا چگونه بر سلامت پوست اثرگذار است؟

هوای آلوده و تاثیرات مخرب آن بر پوست
همه ‌ما از این حقیقت که تنفس هوای آلوده سلامت ریه‌ها و سایر اعضای بدن ما را تهدید می‌کند، آگاه هستیم. اما جالب است بدانیم که هوای آلوده علاوه بر اینکه باعث بیماری‌های تنفسی، قلبی و...می‌شود، تاثیرات منفی بر پوست نیز دارد. درواقع آلاینده‌هایی که در هوای ناسالم وجود دارند همانند اشعه مضر خورشید هستند و به پوست آسیب می‌زنند. و درصورتیکه پوست طولانی‌مدت در معرض هوای آلوده قرار بگیرد، دچار پیری زودرس، آکنه و جوش، آلرژی، تیرگی و... می‌شود.
منافذ پوست اندازه‌ای بین ۵۰ تا۷۰ میکرون دارند در حالی که آلاینده‌های موجود در هوا ذرات بسیار کوچکی بین ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند، بنابراین به راحتی به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کنند و باعث مسدود شدن آن‌ها می‌شوند. این امر باعث ایجاد جوش بر روی پوست شده و همچنین مانع رطوبت رسانی به لایه‌های پوست و خشکی و التهاب می‌شود. این ذرات آلودگی هنگامی که بر پوست می‌نشینند، مانع تولید کلاژن پوست شده و باعث چین و چروک و پیری زودرس می‌شوند.
برای حفظ سلامت پوست خود چکار کنیم؟
یکی از راهکارهایی که اکثر افراد برای مراقبت از سلامت پوست و موی خود انجام می‌دهند، استفاده از محصولات مراقبتی است. اما به این دلیل که ما روزانه ساعات طولانی در محیط بیرون و در معرض هوای آلوده هستیم، شاید این محصولات مراقبتی به تنهایی نتوانند سلامت پوست و موی ما را تضمین کنند.
یون‌های منفی یکی از عواملی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت پوست و موی ما کمک کنند. و نکته مهمی که وجود دارد این است که 5 درصد یون‌های منفی از طریق پوست و 15 درصد از طریق تنفس جذب بدن می‌شود.
اما این یون‌های منفی در محیط‌هایی مانند ساحل، جنگل و یا درنزدیکی آبشار به میزان زیاد وجود دارند و به دلیل وجود عواملی هم‌چون وسیله و تجهیزات الکتریکی، تلویزیون، دستگاه‌های چاپگر و... که باعث تولید یون مثبت می‌شوند، معمولا تعداد یون منفی نسبت به یون مثبت که برای سلامت ما مضرهستند در محیط زندگی ما کم‌تر است.
یون منفی به طرق مختلف بر سلامت پوست ما تاثیرگذار است. ازجمله:
• آن‌ها به باکتری‌ها و ذرات گردوخاک موجود درهوا که می‌توانند حامل مواد آلرژی‌زا برای پوست باشند، میچسبند، آن‌ها را سنگین کرده و به این طریق هوا را استریل می‌کنند.
• یون منفی بر خواب نیز تاثیر دارد و باعث می‌شود خواب شبانه راحت و عمیقی را تجربه کنیم. خواب باکیفیت نیز یکی از فاکتورهای مهم برای حفظ زیبایی و شادابی پوست است.
• وجود یون منفی کافی در هوا باعث متعادل شدن PH خون می‌شود. هنگامیکه PH خون تنظیم نباشد، باعث حساسیت پوستی شده و دراین حالت ارگان‌های بدن به خوبی کار نمی‌کنند و این امر می‌تواند بصورت جوش و آکنه روی پوست نیز جلوه کند.
• یون منفی به کاهش استرس کمک می‌کند. استرس یکی از علل راش پوستی و جوش است. به این ترتیب با کاهش استرس، پوست نیز در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.
علاوه براین یون‌های منفی باعث افزایش سروتونین(هورمون شادی‌اور) در بدن شده، اثرات بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد و ایمنی بدن را بالا می‌برد.

چگونه میزان یون منفی را در محیط زندگی خود زیاد کنیم؟
یون‌های منفی بطور طبیعی در محیط زندگی ما به میزان کمی وجود دارند اما به کمک یونایزر دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» می‌توانیم میزان این یون‌های منفی را در خانه و یا محل کار خود افزایش دهیم و به این طریق علاوه براینکه هوای سالم‌تری را نفس می‌کشیم، شادابی و سلامت پوست‌مان را نیز حفظ می‌کنیم.
هوای پاک
رقابت بین گیاهان و دستگاه‌های تصفیه هوا
اغلب ‌ما از کودکی این را می‌دانیم که گیاهان از طریق فتوسنتز و با دریافت کربن‌دی‌اکسید موجود در هوا و تولید اکسیژن، به داشتن هوای پاک کمک می‌کنند. به همین ترتیب خیلی از ما برای پاکسازی هوای منزل، محل کار و ... از گل و گیاهان استفاده می‌کنیم. اما آیا گیاهان توانایی پاکسازی هوای کل محیط منزل را دارند؟

واقعیتی که وجود دارد این است که گیاهان نمی‌توانند هوای محیط را همانند کاری که یک دستگاه تصفیه هوا انجام می‌دهد، پاکسازی کنند.
هوایی که در طول روز در خانه، محل کار و سایر محیط‌ها درجریان است، بسیار زیاد است و از طرفی گیاهان ظرفیت محدودی برای جذب گازهای سمی موجود در هوا دارند. لذا گیاهان توانایی پاکسازی هوا از تمام آلاینده‌ها سمی که در هوا درجریان است را ندارند و فقط مقدار کمی از ذرات معلقPM)) را می‌توانند جذب کنند.
در مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد، گیاه عنکبوتی که به عنوان یکی از گیاهان قدرتمند در پاکسازی هوا شناخته می‌شود را در محیط‌های متفاوتی از جمله محل کار، کلینیک دندانپزشکی و... قرار دادند و پس از دوماه به نتیجه عجیبی رسیدند.
در پایان این دوره دو ماهه، محققان، بسته به محیط، دریافتند که در هر سانتی‌متر مربع از سطح برگ‌های گیاهان عنکبوت از 13.62 تا 19.79 میکروگرم ذرات معلق(PM) انباشته شده ‌است. این مقدار از ذرات معلق که گیاه عنکبوتی قادر به جذب آن است در مقابل مقدار هوایی که هر فرد در طول روز تنفس می‌کند (حدود 120000000 گرم) و میزان آلاینده‌هایی که وارد سیستم تنفسی می‌شوند، بسیار ناچیز است.
بنابراین بطور مثال اگر بخواهیم به کمک گیاه عنکبوتی هوای بخشی از خانه را تمیز کنیم احتمالا به چندین هزار گیاه عنکبوتی نیاز داریم!
به این ترتیب گیاهان توانایی تولید اکسیژن و جذب مواد سمی هوا را دارند اما ظرفیت آن‌ها برای اینکار محدود است و برای اینکه هوای محیط را پاکسازی کنند، باید از تعداد خیلی زیادی گیاه استفاده کنیم.
اما درمقابل، دستگاه‌ تصفیه هوای «اکسی‌باکس» با سرعت 10 مترمکعب بر ساعت، می‌تواند در 15 دقیـقه فضـای داخلـی یک خودروی سواری و در حـدود 2 سـاعت یک اتاق به مساحت 20 متر مربع را از آلاینده‌ها تصفیه و پاک نماید. علاوه براین دستگاه اکسی‌باکس برعکس گیاهان، محدودیتی در پاکسازی هوا از ذرات معلق، گازهای سمی و مواد آلرژی‌زا ندارد و به کمک فناوری‌های بکار رفته درآن هوا را تا 99% پاکسازی می‌کند.
«اکسی‌باکس» مجهز به تکنولوژی Aero-Pure است و از طریق فیلتر فتوکاتالیست‌ها گازهای سمی موجود در هوا و بوهای نامطبوع را از بین می‌برد. هم‌چنین به کمک یونیزاسیون ذرات معلق(PM) در هوا که قادرند وارد سیستم تنفسی ما شده و باعث بیماری شوند را سنگین کرده و از حالت معلقی درمی‌آورد. علاوه برآن اشعه ماورابنفش UVc بکار رفته در این دستگاه، باکتری، ویروس و میکروب‌ها را ازبین می‌برد و در نتیجه هوایی تمیز برای تنفس ما تولید می‌کند.
دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس در آزمایشگاه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه تهران موردبررسی قرار گرفته‌است و هم‌چنین دارای گواهینامه CE است که انطباق این دستگاه با قوانین و مشخصات تعریف‌شده در اروپا را نشان می‌دهد.
طبیعت گردی
راهکارهای ساده برای مراقبت از محیط زیست در سفر
همانطور که می‌دانیم، حیات و زندگی همه ما انسان‌ها به سلامت و حیات محیط زیست وابسته است و به این ترتیب حتی در سفرهم باید حواسمان به محیط زیست باشد. اما چگونه سفری سبز و بدون آسیب به محیط زیست داشته باشیم؟

در سال‌های اخیر و باتوجه به افزایش جمعیت جهان، توسعه صنایع و ... وضعیت محیط زیست و زمین در شرایط بحرانی و نگران کننده‌ای قرار گرفته‌ و مشکلاتی جدی مانند گرمایش زمین مطرح شده ‌است. در همین زمینه سفرکردن یکی از عواملی است که می‌تواند باعث تخریب و آسیب به محیط زیست مقصد شود. در تعطیلات سال جدید، بسیاری از افراد به مناطق مختلف سفر می‌کنند و به یکباره حجم زیادی از انسان‌ها به یک مقصد وارد می‌شوند و درصورتی‌که این افراد نسبت به حفاظت از محیط زیست بی‌توجه باشند، تاثیرات مخرب جدی‌ای بر محیط ازخود برجای می‌گذارند.
اما اگر مسئولانه سفرکنیم، به‌گونه‌ای که در محیط زیست مقصد، نه‌چیزی اضافه و نه کم کنیم، باعث افزایش طول عمر حیات زمین و محیط زیست و درنهایت حفاظت از زندگی خودمان می‌شویم.

چگونه مسئولانه سفرکنیم؟
• استفاده از ظروف تجزیه‌پذیر و چندبار مصرف.
بهتر است در طول سفر بجای خرید و استفاده از ظروف و بطری‌های پلاستیکی، از ظروف چندبار مصرف و بطورمثال قمقمه‌ برای آب استفاده کنیم. و یا اگر مجبور شدیم که از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم، آن‌ها را بعداز یکبار استفاده دور نیندازیم و پس از بازگشت از طبیعت، آن‌ها را با خود بیاوریم و در محیط رها نکنیم. شاید سفر ما چندروز طول بکشد اما پلاستیک‌هایی که از خود در طبیعت و مقصد برجای می‌گذاریم، 300 سال درآنجا باقی می‌مانند.
• اقامت در هتل و اقامتگاه‌های سبز!
اقامتگاه‌های سبز، برخلاف هتل‌های لوکس، با محیط زیست سازگار هستند و حتی برخی از آن‌ها، با مواد تجزیه‌پذیر ساخته شده‌اند، مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی. در این اقامتگاه‌ها، مصرف انرژی و تولید زباله کنترل شده ‌است و از این طریق از محیط زیست حفاظت می‌کنند.
• در محل اقامت از حوله‌های آنجا استفاده نکنید.
پیشنهاد می‌شود در حد امکان از حوله هتل استفاده نکنیم، زیرا در حدود ۴۰ درصد آب مصرفی هتل‌ها صرف شستشوی روزانه حوله‌ها می‌شود و علاوه براین، برای شستن حوله‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها برای مسافران بعدی، از شوینده‌های قوی که باعث تخریب محیط زیست می‌شوند، استفاده می‌شود.
• بلیط‌تان را چاپ نکنید!
امروزه در اکثر پایانه‌های هوایی و زمینی، فرایند بررسی بلیط‌ها بصورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به چاپ بلیط و مصرف کاغذ نیست.
• از زباله‌هایی که تولید می‌کنید به خوبی مراقبت کنید!
در طول سفر حتما کیسه‌ای را برای جمع‌آوری زباله‌هایی که تولید می‌کنید به همراه داشته باشید و آن‌ها را در طبیعت و یا در جاده رها نکنید. شما مسئول این زباله‌ها هستید!
• دفن پسماندهای غذایی.
در طول سفر معمولا پسماندهای غذایی مانند تفاله چای، نان، پوست میوه و... تولید می‌شوند. این پسماندها را درصورتیکه تجزیه‌پذیر باشند، می‌توان بصورت اصولی دفن کرد. برای دفن این پسماندها، می‌توانیم یک گودال در زمین حفر کنیم و این مواد غذایی تجزیه‌پذیر را در آن قرار داده و آن‌ها را کمی خیس کنیم و سپس روی آن‌ها خاک بریزیم. با اینکار به تجزیه سریع‌تر این زباله‌ها کمک کرده‌ایم و علاوه برآن، از ایجاد ظاهر آلوده در محیط زیست جلوگیری می‌کنیم.
• از خاموش شدن آتشی که روشن کرده‌اید اطمینان حاصل کنید.
براساس آمارها، بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌های ایران، عامل انسانی دارند و بخش بزرگی از آن‌ها به این دلیل است که آتش در محل نامناسب روشن می‌شود و یا از اینکه آتش بطورکامل خاموش شده‌است، اطمینان حاصل نمی‌کنند.
اگر طراف جایی که آتش روشن کرده‌ایم، خرده چوب و برگ باشد، امکان گسترش آتش وجود دارد. به همین دلیل بهتراست که پیرامون آتش را با سنگ محصور کنیم و یا آتش را در یک گودی برافروخته شود و سپس در همانجا خاموش و دفن شود.
• بارسبک و حفظ محیط زیست!
درصورتیکه با ماشین شخصی‌تان به سفر می‌روید، صرفا اقلام و وسایل ضروری را بردارید. زیرا با افزایش وزن بار خودرو، میزان مصرف سوخت آن هم افزایش می‌یابد که باعث آلودگی هوا می‌شود.

شرکت تجهیزات روشنایی«بلان» نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود و باهدف حفاظت از محیط زیست، در بسته بندی محصولات، از بسته بندی سبز استفاده می‌کند. در این بسته بندی سبز از مواد قابل بازیافت و تجزیه‌پذیر استفاده شده که برخلاف بسته بندی پلاستیکی، زودتر تجزیه می‌شوند.
وسایل سفر
5 راهکار برای حفظ سلامت در سفر
سفر رفتن یکی از کارهای هیجان انگیزی است که به ما، روحیه و انرژی دوباره می‌بخشد؛ اما درطول سفر، به دلیل اینکه از مکان‌های مختلف بازدید می‌کنیم و با افراد زیادی در تماس هستیم، بیشتر از همیشه در معرض بیماری قرار داریم.

اکثر ما سفر می‌کنیم تا از زندگی روزمره کمی دورشده و آرامش خیال را تجربه کنیم. اما اگر در طول مسافرت، مراقبت‌های لازم را انجام ندهیم، سلامت‌مان به خطر می‌افتد و بجای آنکه مسافرت باعث شود حال خوب را تجربه کنیم، باعث آسیب به ما می‌شود و نمی‌توانیم از تفریح وسفرمان لذت کافی را ببریم.
در جریان سفر کردن با افراد زیادی درارتباط هستیم، درمکان‌های مختلف با سطح رعایت بهداشت متفاوت غذا میخوریم و یا از وسایل حمل و نقلی همچون قطار، هواپیما و اتوبوس استفاده می‌کنیم که هوای داخل آن‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. بنابراین در سفر نسبت به سایر مواقع، آسیب‌پذیرتر هستیم و باید بیش‌تر از همیشه مراقب سلامت خود باشیم.
نکاتی ساده اما کاربردی برای مراقبت از سلامتی‌مان در سفر
• توجه به موادغذایی مصرفی
درصورتیکه سفر شما چندروز طول بکشد، قطعا با دغدغه تهیه غذا مواجه خواهید شد و دراین شرایط یا باید خودتان غذا تهیه کنید و یا به رستوران مراجعه کنید. پیشنهاد می‌شود که اگر از سلامت و سطح بهداشت رستوران مدنظر مطمئن نیستید، بهتراست که به آن‌ها مراجعه نکنید. در طول سفر غذاهای خشک، کنسرویجات، میوه و سبزیجات تازه، سالم‌ترین انتخاب‌ها برای شما هستند.
برای ازبین برد میکروب‌ها و کمک به حفظ سلامت سیستم گوارشی در سفر، مصرف آب‌لیموی تازه و لیموترش و پیاز توصیه می‌شود.
علاوه براین درصورتیکه قصد خرید مواد غذایی از دستفروشان را دارید، بهتراست صرفا خوراکی‌هایی که داغ هستند و کاملا پخته شده‌اند را مصرف کنید.
• از سلامت هوایی که نفس می‌کشید غافل نشوید!
بسیاری از ما بجای وسایل نقلیه شخصی، با اتوبوس، هواپیما و یا قطار سفر می‌کنیم. باتوجه به اینکه معمولا جمعیت زیادی در اتوبوس و یا قطار کنارهم مینشیند و همچنین شیوع کرونا در این دوسال اخیر، توجه به کیفیت و سلامت هوایی که در آن‌ها درجریان است، از اهمیت بالایی برخوردار است.
دراتوبوس‌ها معمولا هوای تازه جریان ندارد و افراد زیادی در حال تنفس و دم و بازدم هستند. درقطار نیز قبل از ورود شما به کوپه قطار، مسافران دیگری حضور داشته‌اند که ما از سلامت آن‌ها باخبر نیستیم و هوایی که تنفس می‌کنیم، می‌تواند ویروس و بیماری‌های موجود در هوای اتوبوس و یا قطار را وارد سیستم تنفسی ما کند. به همین ترتیب توصیه می‌شود که در اتوبوس و کوپه‌های قطار ، از دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» استفاده کنیم.
«اکسی‌باکس» به راحتی قابل حمل است و برای روشن کردن این دستگاه تصفیه هوا، می‌توانیم آن را ازطریق کابل USB به پاوربانک خود وصل کنیم و در کوپه‌مان در قطار و یا اتوبوس از آن استفاده کنیم. همچنین رانندگان اتوبوس‌ها نیز می‌توانند «اکسی‌باکس» را به فندک USB وصل کنند و به این ترتیب هوای سالم در اتوبوس به جریان می‌افتد.
دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس، با فیلتر کاتالیست‌ها، گازهای سمی و آلاینده‌هایی که از بیرون وارد اتوبوس و یا قطار می‌شوند را ازبین می‌برد. همچنین با استفاده از اشعه ماوربنفشUVc، میکروب و ویروس‌های موجود در هوا را می‌کشد و از ورود آن‌ها به ریه‌ها و ایجاد بیماری جلوگیری می‌کند.

• آب کافی بنوشید.
در هنگام سفر، باتوجه به اینکه مدت طولانی به گشت وگذار مشغول هستیم، ممکن است از نوشیدن آب به میزان کافی غافل شویم. درصورتیکه آب کافی به بدن نرسد، ممکن است دچار مشکلاتی همچون سردرد شویم و یا سموم بدن‌مان به درستی دفع نشوند و نتوانیم از سفرمان به خوبی لذت ببریم. همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشیم و درصورت نیاز آن را مجدد پر کنیم.
• همراه خود خوراکی ومیان‌وعده داشته باشید.
معمولا در سفر پس از خوردن صبحانه، برای تفریح و بازدید بیرون می‌رویم و تا زمان ناهار و بعداز آن تا زمان شام، چیزی نمیخوریم. گرسنه ماندن‌های طولانی در طول روز باعث می‌شود که انرژی کافی برای گشت و گذار را نداشته باشیم و یا دچار سردرد شویم. بنابراین می‌توانیم خوراکی‌های مقوی مانند آجیل و خشکبار و یا میوه به عنوان میان وعده باخود داشته باشیم تا گرسنگی طولانی مدت را تجربه نکنیم.
• مراقب سلامت پاهایتان باشید.
درصورتیکه در سفر به دریا نیز سر می‌زنید، بهتراست با پای برهنه در ساحل و آب دریا راه نروید. متخصصان توصیه می‌کنند باتوجه به اینکه آب دریا ممکن است آلوده باشد، از کفش‌های ضدآب استفاده کنیم تا از ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری شود.
ورزش در هوای تهران
فعالیت ورزشی بیشتر و اثرات مثبت کم‌تر
دراین روزها که اکثرا هوا آلوده و ناسالم است و متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از ورزش و فعالیت در محیط بیرون خودداری کنیم، بسیاری از ورزشکاران به مجموعه‌های ورزشی روی می‌آورند. اما آیا هوای این باشگاه‌ها نیز برای فعالیت ورزشی سالم و مناسب است؟

تنفس هوای آلوده و فعالیت در آن تاثیرات مخربی بر سلامت جسم و حتی روان همه افراد دارد. اما یکی از گروه‌هایی که بیشتر از سایرین از تنفس هوای ناسالم آسیب می‌بینند، ورزشکاران هستند. شاید با خودتان بگویید که ورزشکاران از سیستم ایمنی قوی برخوردارند و آلودگی هوا بر سلامت آن‌ها تاثیر زیادی نمی‌گذارد. درصورتیکه این تصور اشتباه است و ورزشکاران نیز همانند افراد مسن، کودکان و... درمقابل تنفس هوای آلوده آسیب‌پذیر هستند. اما چگونه؟
هنگامی که ورزشکاران در حال فعالیت شدید ورزشی هستند، میزان عملکرد ریوی و حجم هوای مبادله‌ای در کیسه‌های هوایی آن‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب با افزایش تعداد و عمق تنفس، حجم زیادی از ذرات معلق گردوغبار، دود و گازهای سمی و ذرات خطرناک PM10 و PM2.5 وارد ریه شده و در آن رسوب می‌کنند. در واقع هر چه حجم ریوی ورزشکار بیشتر باشد، بیشتر تحت تاثیر آلاینده‌های سمی موجود در هوا قرار می‌گیرد.
از آنجایی که در هنگام ورزش شدید، تنفس بیشتر از طریق دهان انجام می‌شود، در نتیجه موانع طبیعی موجود در بینی برای فیلتر کردن ذرات بزرگ‌تر موجود در هوا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و به این ترتیب سلامت ورزشکاران در خطر خواهد افتاد و تنفس هوای آلوده می‌تواند منجر به ابتلای ورزشکار به آسم و تنگی نفس، بیماری‌ها قلبی و عروقی و بروز علائمی همچون سرگیجه، سوزش چشم و گلو شود.
باتوجه به تاثیرات منفی و مخربی که ورزش در هوای ناسالم دارد، بسیاری از آن‌ها به فعالیت در مجموعه‌های سرپوشیده ورزشی روی می‌آورند. اما فعالیت در باشگاه و محیط سرپوشیده نیز ضامن سالم بودن هوایی که ورزشکار تنفس می‌کند نیست!
درهمین زمینه بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که مجموعه‌های ورزشی حتما به تهویه هوای مناسب تجهیز باشند. اما تهویه هوا نه‌تنها کمکی به پاکسازی هوای محیط نمی‌کند، بلکه باعث آلودگی بیشتر آن نیز می‌شود. اصولا کار دستگاه تهویه هوا، تبادل هوای محیط درونی با هوای محیط بیرون است و به این ترتیب در زمانیکه هوای بیرون آلوده و ناسالم است، با تهویه هوا این هوا وارد مجموعه ورزشی می‌شود و عملا هیچ کمکی نمی‌کند. و با اینکار میکروب‌ها، ذرات آلاینده و ذرات گردوغبار در مجموعه ورزشی افزایش یافته و باعث آسیب به سلامت ورزشکاران می‌شود. پس راهکار چیست؟
برای اینکه از کیفیت و سالم بودن هوایی که در باشگاه درجریان است و ورزشکاران آن را نفس می‌کشند، مطمئن شویم، راهکار ساده استفاده از دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» است.
دستگاه تصفیه هوای«اکسی‌باکس» با استفاده از تکنولوژی Aero-Pure، هوای تازه و سالم را در محیط‌های سرپوشیده ورزشی به جریان میندازد. یونایزر این دستگاه تصفیه هوا، ذرات معلق در هوا که می‌توانند وارد دستگاه تنفسی ما شوند را سنگین کرده و از معلق بودن و ورودشان به ریه‌های ورزشکاران جلوگیری می‌کند. علاوه بر این با استفاده از فیلتر کاتالیست‌ها، گازهای آلاینده و سمی و بوهای نامطبوع را ازبین می‌برد و همچنین به کمک اشعه ماورابنفش‌UVc، میکروب‌ و ویروس‌هایی که در محیط ورزشگاه وجود دارند را ازبین برده و درنهایت هوای سالم و پاک برای ورزشکاران تولید کرده و از سلامت آن‌ها محافظت می‌کند.
«اکسی‌باکس» همچنین گواهینامه CEکه انطباق آن با قوانین و مشخصات تعریف ‌شده در اروپا را نشان می‌دهد داراست و سایر تاییدیه‌ها همچون تاییدیه آزمایشگاه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه تهران را نیز دریافته کرده‌است.
آلودگی هوا
دستگاه تصفیه هوا و ضرورت وجود آن در مراکز درمانی
مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی، دندانپزشکی، داروخانه و یا آزمایشگاه‌ها از جمله مکان‌های پر رفت و آمد هستند که همین مساله باعث انتشار آلودگی در این محیط‌ها شده و بنابراین کارکنان و بیمارانی که برای درمان به این مراکز مراجعه می‌کنند در معرض این آلودگی‌ها قرار گرفته و سلامتشان در خطر خواهد بود.

کیفیت هوای مراکز درمانی و به‌ویژه بیمارستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بطور مستقیم با سلامت مراجعه‌کنندگان و بیماران در ارتباط است. طبق تحقیقات، سالانه بین 2 تا 4 میلیون عفونت در بیمارستان‌ها اتفاق میفتد که منجر به 20 تا 80 هزار مرگ می‌شود و 10 درصد از عفونت‌های بیمارستانی هوابرد هستند یعنی از طریق تنفس هوای آلوده در مراکز درمانی منتقل می‌شوند.
آلودگی هوای محیط‌های درمانی نه ‌تنها برای بیماران مضر است بلکه سلامت کارکنان را که مدت زمان بیشتری در معرض هوای آلوده هستند نیز تهدید می‌کند. همین امر می‌تواند بر بهره‌وری کارکنان تاثیرگذار باشد و باعث کاهش کیفیت عملکرد آنان شود.

منابع آلوده‌کننده هوای مراکز درمانی چیست؟
عواملی که باعث آلوده شدن هوا در مراکز درمانی، داروخانه، آزمایشگاه‌ها و... می‌شوند شامل عوامل خارجی و داخلی هستند.
منظور از عوامل خارجی، گازهای سمی، ذرات معلق و هوای آلوده‌ای است که از بیرون وارد این مراکز می‌شود.
و عوامل داخلی شامل بخارات، گازها و میکروارگانیسم‌ها (مانند قارچ، میکروب، ویروس و متابولیت) هستند که در هوای محیط‌های درمانی وجود دارند و باعث ایجاد عفونت و بیماری در افراد می‌شوند.
آزمایشگاه‌ها نیز از دیگر محیط‌های آلوده محسوب می‌شوند و ازجمله منابع آلودگی در آن‌ها، بو و مواد شیمیایی مانند فرمالدئید هستند که باعث ایجاد مشکلاتی همچون سردرد، تنگی نفس و حالت تهوع برای کارکنان آزمایشگاه‌ها می‌شوند.
برای بهبود کیفیت هوای مراکز درمانی چه راهکاری وجود دارد؟
یک راهکار مناسب و اصولی برای کنترل کیفیت هوا در انواع مراکز درمانی از بیمارستان‌ها گرفته تا داروخانه و آزمایشگاه و کلینیک‌های خصوصی، استفاده از دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» است.
یکی از ویژگی‌هایی که دستگاه‌های تصفیه هوایی که در مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید داشته باشند، اشعه UV است تا بتواند میکروب، ویروس و باکتری‌های موجود درهوا را ازبین ببرد.
دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» نیز با استفاده از اشعه ماورابنفش UVc، در DNA و RNA این میکروارگانیسم‌ها اختلال ایجاد کرده و به این طریق آن‌ها را می‌کشد.
علاوه براین، «اکسی‌باکس» از فن‌آوری فتوکاتالیست‌ها برای جذب گازهای سمی، بوهای نامطبوعی که در محیط‌های آزمایشگاهی وجود دارد وآلاینده‌های موجود درهوا استفاده می‌کند و درکنار آن از یونیزاسیون برای سنگین کردن یون‌های مثبت موجود در هوا و کاهش این ذرات معلق کمک می‌گیرد و از ورود آن‌ها به ریه جلوگیری می‌کند.
طبق آزمایشی که در سال2020 درمورد میزان اثربخشی «اکسی‌باکس» در ازبین بردن میکروب، قارچ و ویروس‌ها انجام شد، این دستگاه قادر به ازبین بردن 99.9٪ این میکروارگانیسم‌ها است.
دستگاه تصفیه هوای «اکسی‌باکس» دارای تاییدیه CE است که انطباق آن با قوانین و مشخصات تعریف‌شده دراروپا را نشان می‌دهد و همچنین قدرت میکروب‌زدایی آن در آزمایشگاه میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی دانشگاه تهران مورد آزمایش و بررسی و تایید قرار گرفته‌است.
آلرژی و آسم و راه‌های مقابله با آن
آسم، یک بیماری مزمن ریوی است که باعث التهاب و تنگ شدن راه‌های هوایی در ریه‌ها می‌شود. بسیاری از بیماران، از ابتلای خود آگاه نیستند. اگر آسم دارید، پوشش مجرای تنفسی شما دائما متورم و ملتهب است و مجاری شما را مستعد ابتلا به عوامل تحریک کننده می‌کند. علائم، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض یک آلرژن (مانند گرده، موی حیوانات خانگی یا کنه‌های گرد و غبار)، محرک‌های موجود در هوا (مانند دود، بخارات شیمیایی یا بوهای شدید) و یا شرایط بد آب و هوایی، ایجاد شوند.
اکثر افرادی که آسم دارند، آلرژی نیز دارند. در بیشتر موارد، این آلرژی است که باعث علائم آسم یا حمله آسم می شود و «آسم آلرژیک» شایع ترین شکل آسم است.

آیا همه آسم‌ها ناشی از آلرژی هستند؟
اگرچه آسم آلرژیک بسیار رایج است، اما انواع دیگری از آسم با انواع محرک‌‌ها وجود دارد. برای برخی افراد، آسم می‌تواند با ورزش، عفونت، هوای سرد، بیماری ریفلاکس معده یا استرس ایجاد شود. بسیاری ز افراد، بیش از یک نوع محرک آسم دارند.

واکنش آلرژیک، چگونه باعث علائم آسم می‌شود؟
رینیت آلرژیک، زمانی رخ می‌دهد که پروتئین‌های سیستم ایمنی (آنتی بادی‌ها) به اشتباه، یک ماده بی‌ضرر مانند گرده درختان را به عنوان مهاجم، شناسایی کنند. در تلاش برای محافظت از بدن شما در برابر این ماده، آنتی‌بادی‌ها به ماده حساسیت‌زا متصل می‌شوند. مواد شیمیایی آزاد شده توسط سیستم ایمنی بدن شما، منجر به علائم و نشانه‌های آلرژی مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، خارش چشم یا واکنش‌های پوستی می‌شود. برای برخی افراد، همین واکنش روی ریه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و منجر به علائم آسم می‌شود.

علائم رینیت آلرژیک چیست؟
افراد مبتلا به آسم ممکن است تشخیص ندهند که به رینیت آلرژیک نیز مبتلا هستند؛ زیرا علائم آن ممکن است با آسم، اشتباه گرفته شود.
علائم رینیت آلرژیک به شرح زیر است، اما برای آن که مطمئن شوید دچار این عارضه هستید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید:
• خارش، آبریزش یا انسداد بینی
• خارش یا اشک چشم
• عطسه کردن
• گلو درد مکرر
• صدای خشن
• تنفس از طریق دهان
• خرناس
• سردردهای مکرر
• ابتلای مکرر به عفونت گوش میانی
• سرفه مداوم برای صاف کردن گلو یا بلافاصله پس از دراز کشیدن
• بوی بد دهان
• بدخوابی یا خستگی در طول روز
• مشکلات تنفسی حتی زمانی که آسم شما به خوبی کنترل شده است

آیا مبتلا به آسم و به دنبال تسکین طولانی مدت هستید؟
خانه، امن‌ترین مکان روی زمین است که در آن از همه خطرات احتمالی، در امان هستید. اما با این حال، آیا از این واقعیت آگاه هستید که خانه شما ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید، امن نباشد؟ آلودگی هوای داخل، یک تهدید جدی است که جان عزیزان شما را به خطر می‌اندازد. کیفیت هوای داخل ساختمان، 5 برابر بیشتر از هوای بیرون آلوده است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده، محصولات پاک کننده، گرد و غبار و کثیفی انباشته شده، خوشبو کننده‌های اتاق، چوب‌های بخور، همه چیز به منبع آلودگی هوای داخل خانه کمک می‌کند. مشکل اینجاست که صاحبان خانه از این آلاینده‌هایی که در خانه‌هایشان نهفته است، بی‌اطلاع هستند.

چگونه با آلودگی هوای داخل خانه مقابله کنم؟
مدیریت آلودگی هوای داخل ساختمان در مقایسه با آلودگی فضای باز، آسان‌تر است.
ممکن است برای درمان آلرژی یا آسم، به داروهای دیگری نیاز داشته باشید، بخصوص اگر علائم شما گاهی شدید شود. با این‌حال، شناخت و اجتناب از موادی که باعث ایجاد علائم شما می‌شوند، گام مهمی است که می توانید بردارید. چیزهایی که باعث ایجاد علائم آلرژی یا آسم شما می‌شود را بشناسید و یاد بگیرید که چگونه قرار گرفتن در معرض آنها را محدود کنید.
اگر از افزایش علائم آلرژی رنج می‌برید یا آسم شما در حال افزایش است، یک دستگاه تصفیه هوا در خانه شما بسیار مهم است. البته دستگاه تصفیه هوا به ‌طور جادویی، آلرژی یا آسم شما را درمان نمی‌کند، اما به از بین بردن هرگونه عامل تحریک کننده در محیط خانه شما کمک می‌کند.
اثرات گرمایش زمین بر آلودگی هوا
تغییرات آب و هوایی اغلب به عنوان یک افزایش دهنده خطر عمل می‌کنند، در تعامل با سایر عوامل مانند همه گیری کووید 19، جنگ و درگیری‌ها، کمبود منابع مالی و غیره، که آسیب پذیری مردم را افزایش می‌دهند، مرگ و میر جهانی ناشی از بیماری‌های مرتبط با آب و هوا امروزه تقریباً نزدیک به 70 درصد کل مرگ و میرهای سالانه دنیا است.
چگونه آب و هوا بر کیفیت هوا تاثیر می‌گذارد
همان شرایط جوی که آب و هوا را ایجاد می‌کند - فشار هوا، دما و رطوبت - بر کیفیت هوا نیز تأثیر می‌گذارد. معمولا هوای گرم در سطح زمین است و هوای سردتر، در بالا. ولی در وارونگی دما، هوای خنک‌تر در سطح زمین و هوای گرم‌تر، بالاتر است. هوای خنک نمی‌تواند بالا بیاید. هوای گرم مانند یک درپوش عمل می‌کند و آلایندهها را در زمینی که نفس می‌کشیم به دام می‌اندازد. وارونگی می‌تواند برای ساعتها یا روزها ادامه داشته باشد.
گرمای شدید، خطری جدی برای سلامت
اثرات گرما بر سلامتی از ناراحتی و خستگی تا گرمازدگی، گرفتگی عضلات و مرگ و میر زودرس، متغیر است. دمای شدید همچنین می‌تواند شرایط مزمن از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی، کلیوی و بیماری‌های مرتبط با دیابت را بدتر کند. کیفیت پایین هوا نیز در جریان گرمای شدید می‌تواند بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی تاثیر منفی بگذارد که ممکن است باعث آسم و حملات قلبی شود.

چه کسانی بیشتر در معرض عوارض ناشی از آلودگی هوا هستند
همه افراد در معرض عوارض ناشی از آلودگی هستند. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، افراد مسن، کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و کسانی هستند که در فضای باز کار می‌کنند. تابستان برای کسانی که رینیت آلرژیک دارند نیز زمان خارش چشم، آبریزش بینی و مراجعه منظم به داروخانه برای تهیه آنتی هیستامین‌ها است. همچنین شواهد حاکی از ارتباط بین گرمای محیطی و نرخ بالای زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی، استرس نوزادی و سلامت نامطلوب کلی کودک است.
آسیب پذیرترین مناطق در برابر آلودگی و گرما
بدترین اثرات بهداشتی آلودگی هوا و گرما معمولاً در بخش‌هایی از شهر متمرکز می‌شود که در آن مردم به دلیل عوامل اجتماعی - اقتصادی آسیب‌پذیر هستند. برای مثال، برخی از بخش‌های شهر با درختان کم می‌توانند بیش از 10 درجه گرم‌تر از محله‌های دارای درختان ثروتمند باشند؛ و دسترسی به تهویه مطبوع یا سایر استراتژی‌های خنک‌کننده اغلب در مناطق کم‌درآمد محدود است. آسیا و آفریقا به عنوان آسیب پذیرترین مناطق در برابر افزایش خطرات بهداشتی ناشی از تغییرات آب و هوایی معرفی می‌شوند.
برای محافظت از خود در برابر آلودگی‌ها چه کنیم؟
بهترین راه برای محافظت از خود در مواقعی که هوا آلوده است، پرهیز از فعالیت در خارج از خانه در زمانی است که آلودگی هوا و گرما زیاد است. اگر می‌خواهید در خارج از خانه فعالیت کنید، صبح زمانی که هوا خنک‌تر و سطح آلودگی، پایین‌تر است، بهترین زمان است.
برخی از ماسک‌های مناسب صورت با فیلترهای ذرات، مانند ماسک‌های N95 و N99 نیز می‌توانند به کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات کمک کنند. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در خانه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
آیا راهی برای کاهش آلودگی وجود دارد؟
اگر می‌خواهید به کاهش آلودگی هوا کمک کنید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
● دخانیات مصرف نکنید و در معرض آن قرار نگیرید
● شمع، برگ، زباله، پلاستیک و لاستیک را نسوزانید
● کمتر رانندگی کنید و به جای وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و پیاده روی را جایگزین کنید
● وسایل دارای برچسب صرفه جویی در مصرف انرژی را استفاده کنید
● چراغ‌های اضافه را خاموش کنید
● از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید
● استفاده از اجاق‌های هیزمی و شومینه را کاهش دهید

در مورد هوایی که تنفس می‌کنید، چه می‌دانید؟
چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که هوای اطراف، هزاران مایل را طی کرده است. در واقع، چیزی که در حال حاضر نفس می‌کشید ممکن است همین چند روز پیش در جایی دیگر از دنیا بوده باشد. هوا در طول سفر خود انواع و اقسام مسافرین را همراه خود می‌آورد که متأسفانه تعداد فزاینده‌ای از آنها برای سلامتی مضر هستند.
چگونه هوا به وجود می‌آید؟
عامل کلیدی در ایجاد هوای اطراف ما، فتوسنتز است؛ فرآیندی که از طریق آن گیاهان زندگی می‌کنند و در آن دی اکسید کربن از جو استخراج می‌شود تا با اکسیژن جایگزین شود. گیاهان و درختان، نقش حیاتی در تولید اکسیژن ایفا می‌کنند. دفعه بعد که به طور ناخواسته فراموش کردید به آنها آب دهید، حتما به این قضیه فکر کنید!
چرا هوا مهم است؟
شما 10 برابر بیشتر از آب و غذا به هوا نیاز دارید. اکسیژنی که تنفس می‌کنید عنصر اساسی زندگی است. بدون غذا، انسان می‌تواند روزها زنده بماند؛ بدون آب نیز می‌توانید چندین روز زنده بمانید، اما بدون هوا نمی‌توان بیش از چند دقیقه زنده ماند. هوایی که تنفس می‌کنید نه تنها به شما کمک می‌کند زنده بمانید، بلکه کیفیت زندگی شما را نیز تعیین می‌کند.
آلودگی هوا از کجا شروع شد؟
شهرنشینی سریع و صنعتی شدن منجر به آلودگی هوا شده است.
حدود 70هزار ذره شناخته شده وجود دارد که می‌توانند هوا را آلوده کنند. اگرچه ترافیک جاده‌ایی به عنوان بزرگ‌ترین عامل آلودگی شناخته می‌شود، اما یکی از بزرگترین منابع آلودگی، پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌های ذغال‌سنگ هستند.
هوای شما چقدر تمیز است؟
در حالی که آلاینده‌ها ممکن است تنها بخش کوچکی از هوای اطراف شما را در خانه‌ها، دفاتر و محل کارتان تشکیل دهند، اما می‌توانند تأثیر زیادی بر سلامتی‌تان داشته باشند.
اثرات کیفیت پایین هوا بر سلامتی عبارتند از:
• خستگی
• خشکی پوست و غشاهای مخاطی
• سرفه کردن
• التهاب چشم و آبریزش چشم
• تمرکز ضعیف
• خواب‌آلودگی
• مشکلات تنفسی
• سردرد و افسردگی
• آلرژی
دریافت نکردن اکسیژن کافی چه عواقبی دارد؟
1. بدون اکسیژن کافی، بدن شما دچار هیپوکسمی می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که سطح اکسیژن خون شما کم شود.
علائم هیپوکسمی عبارتند از:
• گیجی
• ضربان قلب سریع
• تنفس سریع
• تنگی نفس
• تعریق
• تغییر در رنگ پوست
2. اکسیژن برای درمان پنومونی مهم است. پنومونی علت شماره 1 مرگ در کودکان زیر 5 سال است. زنان باردار و بزرگسالان بالای 65 سال نیز نسبت به افراد عادی آسیب‌پذیرتر هستند. پنومونی یک عفونت ریه است که توسط قارچ، باکتری یا ویروس ایجاد می‌شود. در حالی که پنومونی اغلب با داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود، پنومونی شدید، نیاز به درمان فوری اکسیژن دارد.
3. اکسیژن برای سایر شرایط پزشکی نیز مهم است. هیپوکسمی می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، فیبروز ریوی، فیبروز کیستیک، آپنه خواب و COVID-19 رخ دهد. اگر یک حمله آسم شدید دارید، ممکن است به هیپوکسمی نیز مبتلا شوید. دریافت اکسیژن مکمل برای این شرایط، زندگی را نجات می‌دهد.
4. در حالی که مغز شما تنها 2 درصد از کل وزن بدن‌تان را تشکیل می‌دهد، 20 درصد از کل اکسیژن مصرفی بدن شما را دریافت می‌کند. برای زنده ماندن، مغز به حدود 0.1 کالری در دقیقه نیاز دارد و زمانی که سخت فکر می‌کنید به 1.5 کالری در دقیقه نیاز پیدا می‌کند. اگر فقط پنج دقیقه بدون اکسیژن باشید، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند که به معنای آسیب شدید مغزی است.
می‌دانید هوایی که تنفس می‌کنید از چه موادی تشکیل شده است؟
اکثریت قریب به اتفاق هوا از دو جزء تشکیل شده است؛ 21٪ اکسیژن و 78٪ نیتروژن؛ 1% باقیمانده، مخلوطی از گازهای دیگر است که شامل دی اکسید کربن، آرگون و غیره می‌شود. اما مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده هوا، اکسیژن است.
یک فرد در روز چقدر اکسیژن مصرف می‌کند؟
به طور متوسط یک فرد بالغ در هنگام استراحت حدود 7 یا 8 لیتر هوا در دقیقه استنشاق و بازدم می‌کند. که در مجموع حدود 11هزار لیتر هوا در روز است. هوای استنشاقی حدود 20 درصد اکسیژن دارد و هوای بازدمی حدود 15 درصد اکسیژن. بنابراین در هر تنفس حدود 5 درصد هوای تنفس شده مصرف می‌شود. در نتیجه، انسان روزانه حدود 550 لیتر اکسیژن خالص دریافت می‌کند.
چگونه متوجه پایین بودن سطح اکسیژن خون‌تان شوید؟
علائم احتمالی سطح پایین اکسیژن خون عبارتند از:
• تنگی نفس
• درد قفسه سینه
• افزایش ضربان قلب
• افزایش فشار خون
• سرگیجه
• سردرد
• اختلال بینایی
• سیانوز ( کبود شدن پوست در نتیجه افزایش هموگلوبین فاقد اکسیژن در خون )
چگونه می‌توانید اکسیژن خون خود را افزایش دهید؟
کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به افزایش سطح اکسیژن خون خود انجام دهید.
در کوتاه مدت:
• صاف بایستید یا بنشینید. به جای دراز کشیدن، که ممکن است به ریه‌های شما فشار وارد کند و نفس کشیدن را سخت‌تر کند، بایستید یا بنشینید.
• سرفه. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، مشکل در تنفس می‌تواند اشباع اکسیژن در خون شما را کاهش دهد. سرفه ممکن است ترشحات را شل کند و راه هوایی شما را پاک کند.
• به فضای باز بروید. هوای تازه برای ریه‌های شما مفید است و به طور کلی دارای سطوح بالاتری از اکسیژن است. با این حال، اگر هوا خیلی گرم یا سرد باشد، ممکن است تنفس شما را مختل کند.
• آب زیاد بنوشید. ریه‌هایی که به درستی هیدراته شده‌اند در پراکنده کردن اکسیژن در جریان خون کارآمدتر هستند.
• نفس‌های آهسته و عمیق بکشید. این کار، میزان هوای ورودی به ریه‌های شما را افزایش می‌دهد.
و بر مبنای بلندمدت‌تر:
• تمرینات تنفسی را انجام دهید. کار بر روی تکنیک‌های تنفسی عمدی می‌تواند ظرفیت ریه‌های شما را افزایش دهد و اجازه دهد اکسیژن بیشتری به خون شما برسد.
• فعال باشید. فعالیت بدنی، سرعت تنفس شما را تسریع می‌کند و به شما امکان می‌دهد اکسیژن بیشتری دریافت کنید.
• اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. این کار می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی به سلامت ریه‌های شما کمک کند.
• گیاهان خانگی تهیه کنید. از آنجایی که گیاهان دی اکسید کربن را جذب می‌کنند و اکسیژن آزاد می‌کنند، کیفیت هوایی را که در داخل خانه تنفس می‌کنید تازه می‌کنند.
• غذاهای غنی از آهن مصرف کنید. گلبول‌های قرمز خون، به آهن نیاز دارند؛ بنابراین زمانی که آهن بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، عملکرد بهتری دارند.
• از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.
دستگاه تصفیه هوای اکسی‌باکس برای حذف آلاینده‌ها از هوای داخل ساختمان و بهبود کیفیت آن، طراحی شده‌ است و هوا را تازه‌تر و برای تنفس بهتر می‌کند. همچنین برای افرادی که از آلرژی یا برخی از مشکلات تنفسی رنج می‌برند به شدت توصیه می‌شود.
چرا کیفیت هوای داخل خانه اهمیت دارد؟
به گفته جان مک کئون، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت استانداردهای آلرژی (ASL) اگرچه تنفس هوای پاک، حق اساسی انسان است؛ اما همه افراد آنقدر خوش‌شانس نیستند که در محیطی زندگی کنند که چنین شرایطی را ارائه دهد.
چرا باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنم؟
خانه‌ها که گاهی اوقات به عنوان «جعبه‌های سمی» شناخته می‌شوند، ممکن است پنج برابر بیشتر از هوای بیرون، حاوی آلاینده باشند.
• سکونت در مناطق پر تردد
انتشار گازها و دود اگزوز وسایل نقلیه در مناطق پرتردد، می‌تواند از طریق پنجره‌ها وارد شود.
• آلاینده‌های خانگی
مواد شیمیایی موجود در پاک کننده‌های خانگی و مواد موجود در مبلمان یا مصالح ساختمانی می‌توانند گازهایی را در دمای اتاق به شکل ترکیبات آلی فرار (VOCs) آزاد کنند که ممکن است منجر به حالت تهوع، تنگی‌نفس و اختلال در عملکرد شناختی شود.
• اگر صاحب یک حیوان خانگی هستید
هر صاحب حیوان خانگی می‌تواند تأیید کند که این فقط در مورد شوره نیست. بیشتر حیوانات خانگی به خانه، بو می‌دهند.
• آسم یا آلرژی یکی اعضای خانواده
برای افراد مبتلا به آلرژی نیز، یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند تفاوت زیادی در میزان راحتی تنفس ایجاد کند. دکتر کینیوا بیان کرد: «تصفیه‌کننده هوا، آلرژن‌های رایج را از بین می‌برد. استفاده از آنها می‌تواند گرفتگی بینی، سردردهای سینوسی، آبریزش چشم و عطسه را کاهش دهد. مندز با این موضوع موافقت کرد و افزود: «تصفیه‌کننده‌های هوا، قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها را کاهش می‌دهند» و با کمتر بودن میزان آلرژن در هوا، احتمال واکنش نامطلوب کمتری وجود دارد.
• محافظت در برابر سایر آلاینده‌ها
لازم نیست حتما از آلرژی رنج ببرید تا به فکر خرید یک دستگاه تصفیه هوا بیفتید! به خصوص اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید که بوها می‌توانند به راحتی از یک واحد به واحد دیگر منتقل شوند؛ دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند به تمیز نگه داشتن خانه شما کمک کنند. مندز گفت: «تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند از هوای داخل خانه در برابر سایر منابع آلودگی مانند دود ناشی از پخت و پز، شمع، شومینه یا تنباکو نیز محافظت کنند.»
• مزایای پوستی
در صورتی که به دلیل دیگری برای سرمایه‌گذاری روی یک تصفیه‌کننده هوای خوب نیاز داشتید، دکتر کینیوا اضافه کرد که استفاده از تصفیه کننده هوا مزایای پوستی نیز دارد. وی گفت: عدم وجود مواد حساسیت‌زا در هوا، باعث کاهش التهاب پوست در اثر تماس یا درماتیت آلرژیک می‌شود. بنابراین هوای تمیز، پوست را جوان می‌کند و از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.
دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می‌دهد؟
لیز کینوا، مشاور پزشکی می‌گوید: «تصفیه کننده‌های هوا برای حذف آلرژن‌ها و ذرات موجود در هوا مانند گرد و غبار، گرده، دود، کپک و شوره حیوانات طراحی شده‌اند؛ این مانند یک جاروبرقی است که برای تمیز کردن هوا، به جای کف طراحی شده است. دستگاه‌های تصفیه هوا از یک فیلتر و فن تشکیل شده‌اند. فن‌ها هوا را می‌مکند؛ فیلترها، مواد حساسیت‌زا را به دام می‌اندازند و هوای تمییز و خالص را داخل اتاق، آزاد می‌کنند.»
به عبارت دیگر، تمام آن تکه‌های میکروسکوپی کثیفی که نمی‌توانید ببینید - اما تنفس‌شان می‌کنید - همان چیزی است که یک تصفیه‌کننده هوا، هدف قرار می‌دهد.
دستگاه تصفیه هوای خود را کجا قرار دهم؟
اگر فقط یک دستگاه تصفیه هوا دارید، باید آن را در اتاق خواب قرار دهید، زیرا یک سوم از عمر خود را در آنجا می‌گذرانید. اگر دستگاه‌های تصفیه هوا را همیشه در یک اتاق قرار دهید، بهترین عملکرد را دارند. دستگاه‌های تصفیه هوای کوچک و قابل حمل ممکن است ایده‌آل‌ترین و کارآمدترین برای اتاق خواب باشند.
دو دستگاه تصفیه هوای یکسان می‌توانند تأثیر کاملاً متفاوتی بر کیفیت هوای داخل خانه داشته باشند؛ و همه‌چیز به جایی بستگی دارد که شما دستگاه تصفیه هوا را قرار می‌دهید.
به طور کلی، در صورت قرار دادن صحیح دستگاه تصفیه هوا، می‌توانید راندمان آن را تا 20 درصد افزایش دهید. مهمتر از آن، اگر آن را در گوشه یا پشت تلویزیون قرار دهید، می‌توانید بیش از 50 درصد از ظرفیت کلی دستگاه تصفیه هوا را از دست بدهید.
چه مدت باید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد؟
تأثیر دستگاه تصفیه هوا به اندازه آن بستگی دارد؛ به خصوص اینکه آیا می‌خواهید یک اتاق یک نفره یا کل خانه را تمیز کنید.
اگر نمی‌توانید یک دستگاه تصفیه هوا را به صورت 24 ساعته روشن کنید، می‌توانید حداقل 30 دقیقه تا 2 ساعت قبل از ورود به اتاق دستگاه را روشن کنید. انجام این کار به دستگاه‌های تصفیه هوا اجازه می‌دهد تا 95٪ از گرد و غبار و سایر آلاینده‌های موجود در هوا را حذف کنند.
وقتی دستگاه تصفیه را خاموش می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
کیفیت هوای داخل خانه شما به طور مداوم در حال تغییر است. هر بار که کارهایی مانند روشن کردن اجاق گاز، باز کردن بسته‌ها، تا کردن لباس‌ها یا استفاده از محصولات معطر انجام می‌دهید، آلاینده‌ها‌ داخل خانه منتشر می‌شوند.
حتی استفاده از بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا، می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد تا تمام هوای داخل اتاق را تمیز کنند. هر بار که دستگاه تصفیه را خاموش می‌کنید، آلاینده‌ها دوباره شروع به جمع شدن می‌کنند. روشن نگه‌داشتن دستگاه تصفیه هوا به طور مداوم باعث می‌شود که آلاینده‌های جدید در هنگام انتشار، پاک شوند.
تنها زمانی که نباید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید زمانی است که یک خطر ایمنی وجود دارد؛ مانند کابل برق آسیب دیده، یا فیلترهای کثیفی که کارایی فیلتراسیون را مختل می‌کند.
آیا دستگاه‌های تصفیه هوا به خواب بهتر کمک می‌کنند؟
بسیاری از ما می‌دانیم که داشتن یک خواب منظم و بدون وقفه شبانه، بستر یک زندگی شاد و سالم است. استراحت مناسب برای سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است و تحقیقات حتی نشان می‌دهد افرادی که خواب خوب شب را به یک روال زندگی خود تبدیل می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند.
اگر ده ساعت در رختخواب هستید اما فقط شش ساعت می‌خوابید، بازده خواب شما ضعیف است. آپنه خواب، احتقان و مجاری تنفسی ملتهب می‌تواند کارایی خواب شما را کاهش دهد. در نتیجه، ممکن است به اندازه‌ای که نیاز دارید، نتوانید بخوابید.
وقتی تعطیلات را به حومه شهر می‌روید، احتمالاً خوب می‌خوابید. ممکن است تصور کنید به این دلیل است که از استرس‌ها و نگرانی‌های روزانه خود دور هستید؛ اما واقعیت این است که تنفس در هوای پاک نیز خواب را بهبود می‌بخشد.
هوای داخل خانه ممکن است بیشتر از بیرون آلوده باشد؛ این واقعیت، اغلب برای بسیاری شوکه کننده است. با این حال، طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، هوای داخل خانه شما می‌تواند پنج برابر بیشتر از بیرون آلوده باشد. مصالح ساختمانی، محصولات شوینده، خوشبو کننده‌های هوا، دود سیگار و شومینه‌ها، شایع‌ترین آلاینده‌هایی هستند که در داخل خانه دیده می‌شوند. علاوه بر این، فعالیت‌های روزانه مانند پخت و پز یا روشن کردن شمع می‌تواند باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.
دانشمندان، آزمایشی را با پختن یک شام معمولی انجام دادند. آنها یک تعطیلات را شبیه‌سازی کردند که با صبحانه شروع شد و کمی بعد شروع به پختن نهار و شام کردند. به استثنای دستگاه‌های نظارت بر کیفیت هوا که در اطراف خانه قرار داده بودند، آشپزخانه مانند آشپزخانه‌های دیگر به نظر می‌رسید.
تا زمانی که شام به پایان رسید، غلظت ذرات ریز به طرز خطرناکی بالا رفته بود. در واقع، طبق تعریف EPA در محدوده "بسیار ناسالم" قرار داشت. اگر در فضای باز بود، حتما یک هشدار کیفیت هوا دریافت می‌کرد، اما چنین چیزی در خانه‌های ما وجود ندارد.
کیفیت پایین هوا چه تاثیری برسلامت دارد؟
کیفیت پایین هوا می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد و خواب شما را مختل کند. آلودگی اتاق خواب می‌تواند باعث آلرژی، آسم و تشدید علائم آپنه خواب شود و استراحت شبانه با کیفیت را دشوارتر کند. کم‌خوابی ناشی از آلرژی می‌تواند به روز بعد نیز سرایت کند و باعث سردرد، سستی صبحگاهی، خواب آلودگی در طول روز و افزایش اتکا به داروهای خواب شود.
همه ما می‌دانیم که به یک خواب خوب نیاز داریم؛ پس چرا برای نجات از مشکلات خواب، برای یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه‌گذاری نکنیم؟ دستگاه‌های تصفیه هوا نه تنها کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند، بلکه به خنثی کردن بوی نامطبوع نیز کمک می‌کنند.
نکات زیر در کنار یک دستگاه تصفیه هوا، به استراتژی شما برای تنفس بهتر در خواب کمک می‌کنند:
• سطوحی مانند مبلمان و قاب عکس‌ها را از گرد و غبار، پاک کنید.
• از پرده‌های قابل شستشو استفاده کنید.
• پنجره‌ها و درها را ببندید تا مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌ها و دود اگزوز ماشین‌ها و کارخانه‌ها را از خود دور کنید.
• ملافه‌ها را با حرارت بالا بشویید و خشک کنید تا کنه‌های گرد و غبار را از بین ببرید.
• حداقل هفته‌ای یکبار جاروبرقی بکشید.
• برای مبارزه با کپک از رطوبت‌گیر استفاده کنید.
• اتاق خواب خود را به منطقه‌ای بدون حیوانات خانگی تبدیل کنید
دستگاه‌های تصفیه هوا مزایای دیگری نیز دارند، از جمله:
• این دستگاه‌ها در فصل گرده به حذف گرده‌ها از هوا برای بهبود سطح آلودگی هوا کمک زیادی می‌کنند.
• آلاینده‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند را از محیط زیست حذف می‌کنند و کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند.
• افراد مبتلا به آلرژی از آن سود خواهند برد زیرا بیشتر آلرژن‌های موجود در هوا را از بین می‌برند.
• بوهای نامطبوع و آزاردهنده مانند بوی حیوانات خانگی، بوی کربن و بسیاری از بوهای بد دیگر از بین خواهند رفت.
• هنگامی که از این دستگاه برای تمیز کردن هوای اتاق خواب خود استفاده می‌کنید، بیماری‌های موجود در هوا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند.
• این دستگاه‌ها برای استفاده در خانه ایده‌آل هستند و برای بچه‌ها و حیوانات خانگی هنگام تمیز کردن هوا خطری ندارند.
چرا دستگاههای تصفیه هوا برای اتاق کودکان ضروری هستند؟
بچه‌ها بدن کوچک و اندام‌های در حال رشدی دارند که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. آنها همچنین راه‌های هوایی کوچک‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. این همان چیزی است که آنها را نسبت به آلاینده‌های هوا حساس‌تر می‌کند. دانستن اینکه دقیقاً چگونه افراد مختلف به آلرژن‌ها و سطوح مختلف آلودگی واکنش نشان می‌دهند دشوار است. با این حال، مهم است که بدانیم یک آلاینده خفیف تحریک‌کننده برای یک بزرگسال، می‌تواند یک مشکل جدی برای یک کودک باشد.
چرا استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق کودک اهمیت دارد؟
به طور معمول، هنگامی که یک نوزاد جدید به خانه می‌آید، یک اتاق تازه مرتب شده با مبلمان جدید مانند تخت‌خواب، کمد، یک لایه رنگ جدید و حتی کف‌پوش‌ها و فرش جدید، آماده می‌کنید. فرش‌ها کف را گرم نگه می‌دارند، اما همچنین انبار تعدادی از مواد حساسیت‌زا مانند کپک و کنه‌های گرد و غبار هستند. این آلاینده‌های هوای داخل خانه می‌توانند هوایی را که کودک شما تنفس می‌کند به خطر بیندازد.
در صورت امکان، از فرش کردن کامل خانه، خودداری کنید یا یک فرش کم پرز را انتخاب کنید زیرا تمیز کردن آنها آسان‌تر است. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده می‌کنید تا انواع آلرژن‌های موجود در اتاق را از بین ببرید.
دلایل بسیار خوبی برای در نظر گرفتن خرید یک دستگاه تصفیه هوای خانگی، به خصوص برای اتاق کودک وجود دارد. یک فیلتر هوا می‌تواند کیفیت هوای داخل خانه را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد تا علائم آلرژی را کاهش دهد و به طور کلی از بهبود سلامت تنفسی و ایمنی حمایت کند. برای ریه‌های کوچکی که تازه در حال رشد هستند، هوای پاک و عاری از آلرژن‌ها و آلاینده‌های خطرناک هوا بسیار مهم است.
با توجه به این موضوع، ما 5 دلیل برای اینکه چرا باید در اتاق کودک خود دستگاه تصفیه هوا داشته باشید را گردآوری کردیم:
1. به کودک خود کمک کنید راحت‌تر نفس بکشد
چه کودک یا نوزاد شما علائم آلرژی یا آسم را داشته باشد یا نه، استفاده از یک تصفیه‌کننده هوای با کارایی بالا در اتاق آنها یک اقدام پیشگیرانه ضروری است. استنشاق گرد و غبار، گرده‌ها و هاگ‌های کپک نه تنها برای بزرگسالان با سیستم سالم، بلکه به ویژه برای نوزادان دارای سیستم در حال رشد، مضر است.
2. به کودک خود کمک کنید بهتر بخوابد
استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق، به کودک کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشد و خواب بهتری را تجربه کند؛ برای اینکه کودکان به درستی رشد کنند باید خواب کافی و یکپارچه داشته باشند. کودکانی که 10 تا 12 ساعت در شب می‌خوابند، با انرژی خوبی از خواب بیدار می‌شوند، آماده مقابله، توجه، شاداب و به بهترین شکل ممکن از محیط خود بیاموزند.
3. کیفیت هوای اتاق پایین است
دما و سطح رطوبت بالا می‌تواند غلظت برخی از آلاینده ها را افزایش دهد. متداول‌ترین آنها دود سیگار یا تنباکو،محصولات پاک‌کننده و مواد شیمیایی است که بخاراتی را منتشر می‌کنندکه می‌تواندبینی، دهان و ریه ها و همچنین پوست شما را تحریک کند. خوشبوکننده‌های هوا و شمع‌ها از منبع دیگری از آلودگی داخل خانه هستند.
4. خانه شما بوی پوشک‌های کثیف می‌دهد
حساسیت به بو، چیزی است که بسیاری از مردم آن را آزاردهنده و گاهی اوقات بیمارکننده می‌دانند. یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند همان چیزی باشد که برای از بین بردن بوهای ناخواسته و ایجاد هوای تازه و لذت‌بخش برای تنفس نیاز دارید.
5. شما حیوانات خانگی دارید، اما کودک آلرژی دارد
بسیاری از افرادی که حیوانات را دوست دارند و با حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، آلرژی‌هایی را تجربه می‌کنند که مستقیماً به پوست، مو و شوره حیوانات خانگی مرتبط است. یک دستگاه تصفیه هوا به طور موثری این شوره را از هوای شما فیلتر می کند. در برخی موارد، کودکان کوچک نسبت به بزرگسالان نسبت به پوست حیوانات خانگی حساس‌تر هستند، بنابراین برای خانواده‌هایی که هم کودکان کوچک و هم حیوانات خانگی دارند، یک دستگاه تصفیه هوا یک سرمایه‌گذاری عالی است.
دستگاه‌های تصفیه هوا برای نوزادان و کودکان بزرگ‌تر، تکمیل کننده نظافتی است که انجام می‌دهید.
نیاز به تصفیه‌کننده هوا برای نوزادان و کودکان بزرگ‌تر هرگز نشانه این نیست که شما نمی‌دانید چگونه خانه را تمیز کنید. مهم نیست که چقدر مرتب هستید، گرد و غبار موجود در هوا و سایر آلاینده‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند، بنابراین تصفیه‌کننده هوا برای اتاق کودک شما و سایر نقاط خانه برای کاهش مشکلات تنفسی، اهمیت بالایی دارد. همچنین داشتن تصفیه‌کننده‌های هوای مناسب برای اتاق کودک در ماه‌های سرد یا گرم که نمی‌توانید خانه خود را تهویه کنید ضروری است.
چه چیزی باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شود؟
خانه‌های مدرن برای بهره‌وری انرژی کاملاً مهر و موم شده‌اند. خانه‌های کم‌مصرف برای قبض برق خوب هستند، اما برای آلرژی شما مضر هستند. این مهر و موم‌های محکم، انواع آلاینده‌ها را در خانه شما به دام می‌اندازند. شگفت‌آور است که چقدر سریع گرد و غبار و ذرات معلق در اثاثیه منزل جمع می‌شود، حتی اگر به طور مرتب تمیز شوند، حتی با فیلتر مرکزی هوا.
برخی از مردم در مورد کیفیت پایین هوای داخل خانه خود اطلاعی ندارند یا از بهبود کیفیت آن جلوگیری می‌کنند تنها به این دلیل که فکر می‌کنند بیش از هر کار دیگری در زندگی دردسر دارد. دستگاه تصفیه هوا یک راه عالی برای تمیز کردن هوای اتاق یا خانه شما است، اما چگونه می‌توان فهمید که به یک دستگاه تصفیه هوا نیاز دارید؟
چند نشانه وجود دارد که به شما نشان می‌دهد به یک دستگاه تصفیه هوا نیاز دارید:
• آلرژی شما در حال افزایش است.
اگر مشکلات تنفسی دارید؛ اگر هر روز صبح با گلودرد از خواب بیدار می‌شوید، به یک دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس برای خانه خود نیاز دارید. این دستگاه می‌تواند مشکلات تنفسی ناشی از جریان بد هوا در هنگام خواب را نیز برطرف کند!
• شما بچه‌دار شده‌اید یا باردار هستید.
بسیاری از محققان اکنون بر این باورند که بیماری یک فرآیند مداوم در بدن است که ممکن است سالها طول بکشد تا از مراحل اولیه تکامل یابد. بنابراین، جنین یا نوزادی که در اوایل در معرض سم سرطان‌زا قرار می‌گیرد، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری در مراحل بعدی زندگی خواهد داشت.
• نمی توانید جلوی عطسه را بگیرید.
شوره حیوانات خانگی، گرده، گرد و غبار و غیره تنها برخی از آلاینده‌های موجود در هوا هستند که می‌توانند در هوای اطراف خانه شما وجود داشته باشند و باعث عطسه یا واکنش آلرژیک شوند.
• هوا در اتاق شما خفه یا کهنه است.
اگر هنگام تنفس هوای اتاق شما بوی بدی می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت پایین هوا در اتاق باشد. اگر نمی‌توانید اتاق را تهویه کنید، یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند با فیلتر کردن ذرات، به بهبود کیفیت هوای اتاق کمک کند.
• در جایی که زندگی می‌کنید، گرده‌ها زیاد است .
آلرژی‌ها مانند آسم، می‌توانند فصلی باشند و اغلب توسط گرده‌های موجود در هوا ایجاد می‌شوند. گرده‌هایی که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند برای همه متفاوت است، بنابراین مهم است که محیط خانه خود را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی شما را تحریک می‌کند. می‌توانید این وضعیت را با یک دستگاه تصفیه هوا اصلاح کنید.
• حیوانات خانگی دارید .
رهایی از بو و موی حیوانات خانگی خود یک چالش است. یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به از بین بردن بوی حیوانات خانگی کمک کند.
• در محیط شهری شلوغ زندگی می‌کنید .
اکثر مردم 8 تا 12 ساعت در روز را در داخل خانه سپری می‌کنند، بنابراین کیفیت هوای داخل خانه ما باید در اولویت باشد. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، کیفیت هوای داخل خانه می‌تواند تا 100 برابر بدتر از هوای بیرون باشد.
• مشکل در خوابیدن دارید.
اگر با مشکلات تنفسی هنگام خوابیدن یا خستگی ناشی از کار به دلیل کیفیت بد هوا مواجه هستید، روی یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه‌گذاری کنید.
• اغلب بیمار هستید و پزشک شما توضیحی ندارد.
سرماخوردگی تقریبا دو بار در سال با تغییر فصول اتفاق می‌افتد و 3-4 روز طول می‌کشد. اما اگر به طور مداوم عطسه می‌کنید، ممکن است آلرژی باشد! گرد و غبار یا گرده می‌تواند در افرادی که سیستم ایمنی قوی ندارند مانند کودکان، آلرژی ایجاد کند.
• خروپف می‌کنید.
آلرژن‌ها و آلاینده‌های موجود در هوا مانند گرده و شوره حیوانات خانگی می‌توانند باعث احتقان بیشتر راه‌های هوایی شوند که می‌تواند به خروپف شما کمک کند. با داشتن یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق خواب متوجه می‌شوید که بهتر می‌خوابید و کمتر خروپف می‌کنید.
• همسایه‌های شما سیگار می‌کشند.
اگر همسایه‌های شما سیگار می‌کشند، دچار پارانوئید نشوید؛ اما به فکر تهیه یک دستگاه تصفیه هوا برای خانه خود باشید. بدیهی است که دود برای سلامتی شما مضر است. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو می‌توانند در داخل خانه تجمع کنند و خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کنند.
• گرد و غبار را همه جا می‌بینید.
آیا متوجه تجمع گرد و غبار در اطراف خانه و اتاق خواب خود شده‌اید؟ یک تصفیه کننده هوا به کاهش میزان گرد و غبار در هوا کمک می‌کند.
• خانه شما بوی بد یا مواد ضدعفونی‌کننده و شیمیایی می‌دهد.
بوها یکی از رایج‌ترین مشکلات کیفیت هوای داخل ساختمان هستند. آنها می‌توانند از حیوانات خانگی شما، پخت و پز غذا و استفاده از مواد ضد‌عفونی کننده و شیمیایی و موارد دیگر ایجاد شوند! در این صورت، بهتر است با تهیه یک دستگاه تصفیه‌ هوا از شر آن‌ها خلاص شوید.
• مشکل قفسه سینه مانند آمفیزم یا بیماری COPD دارید.
اگر شما از آمفیزم (تخریب کیسه‌های ریوی که باعث می‌شود اکسیژن کمتری به خون برسد) یا COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) رنج می‌برید، اگر بیماری قفسه سینه شما جدی است، به یک دستگاه تصفیه هوا نیاز دارید. دود ناشی از سیگار و سایر منابع می‌تواند باعث شود افراد احساس کنند نمی‌توانند نفس بکشند. این می‌تواند شب، هنگام خواب اتفاق بیفتد به خصوص اگر در نزدیکی یک جاده شلوغ زندگی می‌کنید.
این روزها، تنها شرایط دیدنی بسیار واضح، پس از یک باران طولانی است. باران هوا را تمیز می‌کند اما این فقط یک روز طول می‌کشد. حتی اگر علائم شما در حال حاضر قابل توجه نباشد، به این معنی نیست که هوای داخل خانه شما تمیز است. طبق گفته EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست) اثرات بد سلامتی، پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا مکرر ظاهر می‌شود. بنابراین، بهتر است در حال حاضر به فکر تمییز کردن هوای خانه خود باشید.
چگونه آلودگی هوا، به مغز ما آسیب می‌رساند؟
وقتی صحبت از تأثیرات آلودگی هوا بر سلامتی می‌شود، بیشتر مردم به مشکلات ریوی و قلبی فکر می‌کنند؛ اما آلودگی هوا فقط برای ریه‌ها مساله‌ساز نمی‌شود. تحقیقات ثابت کرده که مغز نیز مانند سایر اندام‌ها در برابر آلاینده‌های محیطی مصون نیست و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا با شرایطی از جمله اختلالات طیف اوتیسم، زوال عقل و ضعف شناختی مرتبط است.
مغز برای آسیب دیدن، به اتفاقات یا حادثه‌های عجیب و غریب نیاز ندارد. محققان ذرات غیرمعمولی و بسیار ریزی مانند مالاییت که به عنوان رنگدانه در لعاب‌های سرامیکی، به ویژه در چین استفاده می‌شود؛ و آناتاز که در کرم‌های ضد آفتاب و به عنوان رنگدانه در رنگ‌ها استفاده می‌شود را یافته‌اند و معتقدند این ذرات باعث ایجاد آسیب در مغز می‌شوند.
محققان، آلودگی ذرات ریز مانند آلاینده‌های کوچک و قابل استنشاق از خودروها، نیروگاه‌ها و زغال‌سنگ و سوزاندن چوب‌ که با نام PM2.5 شناخته می‌شوند را نیز کشف کرده‌اند که تاثیرشان پس از استنشاق، بسیار زیاد است.
آیا آلودگی بر بارداری، تاثیر می‌گذارد؟
سطوح بالای ذرات ریز در هوا می‌تواند اثرات مخربی بر رشد مغز کودکان متولد نشده داشته باشد. در دوران بارداری، کسانی که در معرض PM2.5 قرار دارند، خطر بیشتری را در مدت کوتاه بارداری خود، تجربه می‌کنند. این امر، رشد طبیعی مغز نوزاد را مختل می‌کند و ممکن است منجر به ناتوانایی‌های مادام‌العمر شود.
کیفیت هوا چه تاثیری بر نوزادان دارد؟
مطالعات USC نشان داده است که حتی هوای آلوده در سطوح نسبتاً پایین نیز ممکن است که اندازه مغز در حال رشد کودک را تغییر دهد و خطر مشکلات شناختی و عاطفی را در نوجوانی افزایش دهد. کودکان به دلیل تنفس سریع‌تر و همچنین به دلیل عدم رشد کامل سیستم دفاعی و ایمنی بدن، توسط دوز کمتری از مواد شیمیایی آسیب می‌بینند.
محافظت از کودکان در برابر آلودگی هوا نه تنها به نفع کودکان، بلکه به نفع جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند. با محافظت از کودکان، هزینه مراقبت‌های بهداشتی کاهش یافته و بهره‌وری افزایش می‌یابد. استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا، به طور قابل توجهی میزان قرار گرفتن در معرض ذرات ریز را کاهش می‌دهد.
آسیب مغز ناشی از آلودگی هوا از چه زمانی شروع می‌شود؟
90 درصد رشد مغز در سن چهار سالگی اتفاق می‌افتد، بنابراین مهم است که اثرات آلودگی هوا را در مراحل اولیه زندگی فرزندانتان کنترل کنید. مطالعات نشان داده که هرچه افراد در کودکی بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری روانی در سن 18 سالگی (سنی که اغلب علائم اولیه ظاهر می‌شود) بیشتر می‌شود.
آیا آلودگی هوا بر مغز بزرگسالان نیز تاثیرگذار است؟
مگان هرتینگ، دانشمند بهداشت عمومی USC، می‌گوید: «زنان 70 و 80 ساله که در مناطقی با سطوح بالای آلودگی هوا زندگی می‌کنند، در مقایسه با زنانی که به طور معمول هوای پاک‌تری تنفس می‌کنند، بیشتر در معرض خطر کوچک شدن مغز مانند آلزایمر هستند.
بر اساس یافته‌های محققان موسسه کانادایی دانشگاه سیمون فریزر، داشتن یک دستگاه تصفیه هوا در خانه می‌تواند منجر به کاهش تاثیر آلودگی هوا بر رشد مغز کودکان و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در بزرگسالان شود.
راهکارهای کلان برای کاهش آلودگی هوا
• سرمایه‌گذاری در منابع انرژی پاک‌تر و تجدیدپذیر برای جایگزینی احتراق سوخت‌های فسیلی.
• ارائه دسترسی مقرون به صرفه به حمل و نقل عمومی
• افزایش فضای سبز در مناطق شهری
• مدیریت پسماند برای جلوگیری از سوزاندن مواد شیمیایی مضر
در نهایت همه ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم مسئول آلودگی هوای شهر، کشور و سیاره خود هستیم. هر یک از ما باید برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنیم. برای مثال:
1. بازیافت مواد را جدی بگیریم .
2. به‌جای استفاده از ماشین‌ شخصی، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کرده و یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم.

در نهایت یادمان باشد می‌توانیم با تهیه یک دستگاه تصفیه‌کننده‌ هوا به کاهش اثرات منفی آلودگی هوا کمک کنیم.
آیا یک دستگاه تصفیه هوا برای کل خانه من کافی است؟
تهویه شاید مهمترین عنصر برای آسایش در یک خانه باشد. در حالی که دود اگزوز ماشین‌ها و کارخانه‌ها هوای بیرون را ناسالم می‌کنند، چه باور کنید چه نکنید، کیفیت هوای داخل خانه شما چندان بهتر نیست. به تمام پارچه‌ها، وسایل الکترونیکی، پلاستیک، چوب و سایر مواد خانه خود فکر کنید. لوازم تمیز کننده‌ای که استفاده می‌کنید، از جمله مواد شوینده و لباسشویی؛ همه اینها مواد شیمیایی هستند و باعث آلودگی هوای خانه شما می‌شوند که می‌توانند به اندازه آلودگی خودروها مضر باشند. به همین دلیل است که خیلی ازآدم‌ها به فکر تهیه یک دستگاه تصفیه هوا می‌افتند.
با این حال آیا مطمئن نیستید که سرمایه‌گذاری روی یک دستگاه تصفیه هوا، انتخاب خوبی است یا نه؟ توصیه‌هایی داریم که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.
چه خانه‌تان سیستم تهویه مرکزی داشته باشد یا نه، بد نیست که یک تصفیه کننده کوچک قابل حمل اکسی باکس نیز داشته باشید تا در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید، به عنوان مثال:
1. هر زمان که در خانه یا اتاقی نقاشی یا رنگ آمیزی می‌کنید
2. اتاق‌هایی که به عنوان مکان‌های پرتردد برای حیوانات خانگی هستند
3. وقتی شومینه یا اجاق گاز روشن است
4. در روزهایی که تشدید کننده‌های آلرژی زیاد است
5. در اتاق‌های مرطوب که ممکن است کپک شایع باشد
تصفیه کننده هوای اکسی باکس، اصل طلایی برای حذف دودهای مضر و ذرات ریز و تمیز کردن هوای آلوده است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. استفاده از دستگاه تصفیه هوا مزایای زیادی دارد، از جمله:
• هوا حین ورود به خانه، تمیز می‌شود.
• دستگاه تصفیه هوا را می‌توان با قیمت مناسب تهیه کرد.
• دستگاه‌های تصفیه هوا با کاهش سطوح CO2 داخل خانه و پاکسازی VOCها، مهارت‌های شناختی را بهبود می‌بخشند.
• میزان و دفعات تمیز کردن خانه را کاهش می‌دهد. تمیز کردن زمان‌بر و پرهزینه است و هر بار که این کار را انجام می‌دهید در خطر آسیب به اثاثیه و اشیاء قیمتی هستید. بهترین راه برای کاهش گرد و غبار و نیاز به نظافت، تمیز کردن هوا است.
دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل، انتخابی بسیار عالی هستند. این دستگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در هر مکان و زمانی که بیشتر به آنها نیاز داشته باشید، از حضورشان بهره ببرید؛ مثلاً در فصل آلرژی نیاز به این دستگاه‌ها بیشتر احساس می‌شود. سپس در زمانی که دیگر به آنها احتیاج ندارید می‌توانید آنها را کنار بگذارید.
آیا دستگاه‌های تصفیه هوا برای فضاهای بزرگ کارآیی دارند؟
اتاق‌های بزرگ می‌توانند مقادیر زیادی آلاینده هوا را در خود جمع کنند. می‌توانید 2 یا چند دستگاه تصفیه هوای کوچک را در یک اتاق بزرگ قرار دهید یا دستگاه را در خانه و بین اتاق‌ها جابجا کنید.
بهترین مکان برای قرار دادن دستگاه تصفیه هوا کجاست؟
بهترین مکان برای قرار دادن دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس نزدیک‌ترین جا به شماست. هرچه دستگاه به سر شما نزدیک‌تر باشد، هوای تمیز برای رسیدن به شما مسافت کمتری را طی می‌کند. در اتاق خواب، معمولاً این دستگاه روی یک میز کوچک نزدیک به تخت قرار می‌گیرد.
چقدر طول می‌کشد تا این دستگاه، هوای یک اتاق را تمیز کند؟
معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس، هوای یک اتاق کوچک را تمیز کند. برای اتاق‌های بزرگتر، ممکن است 2 تا 3 ساعت طول بکشد. هرچه هوای محیط، آلوده‌تر باشد، مدت زمان بیشتری می‌برد تا هوا تصفیه شود.
به چند دستگاه تصفیه هوا در خانه خود نیاز دارید؟
به طور کلی، بهتر است در اتاق‌هایی که بیشترین زمان را در آن می‌گذرانید، یک دستگاه تصفیه هوا داشته باشید. این ممکن است به معنای نیاز به چند دستگاه تصفیه هوا باشد، یکی برای اتاق نشیمن، یکی برای آشپزخانه و دیگری برای اتاق خواب.
یکی از مزیت‌های تصفیه ‌کننده هوای‌ اکسی باکس امکان جابه‌جایی آن به نقاط مختلف خانه است. این دستگاه‌های کوچک اما کاربردی هوای کاملاً عاری از گرد و غبار را به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته در اختیار شما قرار می‌دهند.
دستگاه تصفیه هوایی که نیاز دارم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
دستگاه تصفیه هوای شما برای هر قسمت از خانه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد:
نشیمن، آشپزخانه، اتاق‌ها
باید ذرات ریز وارد شده از درب ورودی و درب پاسیو را تصفیه کند و همچنین قابلیت از بین بردن بو را در حین پخت و پز را داشته باشد.
اتاق خواب
یک دستگاه تصفیه هوای کم صدا می‌خواهید که البته توانایی پاکسازی محیط اطرافتان را هم داشته باشد.
اتاق کودک
باید رومیزی و دور از دسترس باشد و با نویز پایین. در مورد ذرات ریز هم، باید 99٪ یا بیشتر فیلتر شوند.
نکته پایانی
اگر شما و افراد خانواده‌تان، آلرژی یا آسم دارید، یا جزء افرادی هستید که به طور مکرر عفونت‌های تنفسی را تجربه می‌کنید، حضور دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس در خانه‌تان می‌تواند ضروری باشد.
چگونه از شر بوی نامطبوع خانه خلاص شویم؟
حس بویایی از فردی به فرد دیگر و همچنین سن متفاوت است. برخی از بوها ممکن است اصلا شما را آزار ندهند. با این حال، می‌توانند عواقبی ایجاد کنند. در برخی موارد حتی می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

در این مقاله می‌توانید با انواع بوها و راهکارهایی برای از بین بردن بوهای نامطبوع در خانه آشنا شوید.

• دود سیگار - معمولی‌ترین بوی نامطبوع
هر غیر سیگاری اعتراف می‌کند که زننده‌ترین بوها، بوی ناشی از دود سیگار است. متأسفانه، اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده به طور منظم سیگار بکشند، این بو اجتناب ناپذیر خواهد بود.
دود نه تنها همراه با هوای خانه شما حرکت می‌کند، بلکه به سطوح مبلمان، لباس‌ها و حتی بدن شما می‌چسبد و اثراتش را روی سیستم سلامتی شما به جا می‌گذارد. بر اساس یک مطالعه از موسسه ملی سرطان، مصرف دخانیات و دود سیگار از علل اولیه سرطان ریه هستند.

• بوی حیوانات خانگی
امروزه اکثر خانواده‌ها حداقل یک حیوان خانگی دارند. همه ما حیوانات خانگی خود را دوست داریم، اما مشکل اینجاست که بوی آنها برای ما جذابیتی ندارد. از بین بردن بو سخت است. ما سعی می‌کنیم آنها را بشوییم، اما تاثیر چندانی ندارد.
بوی حیوانات خانگی می‌تواند به اندازه موها و شوره آنها برایتان آزاردهنده باشد و مشکلات زیادی را برای شما و خانواده‌تان ایجاد کند. استشمام این بو برای مبتلایان به آلرژی یک کابوس کامل است.

• بوی غذا و آشپزی
به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، پخت و پز نیز رایج‌ترین منبع بو و دود در خانه شما است. در آپارتمان من، جریان هوا از آشپزخانه مستقیماً به اتاق خواب منتهی می‌شود. این واقعیت ناگوار را با یک هود در بالای فر که منحصراً فقط برای نمایش وجود دارد ترکیب کنید، می‌توانید کابوس‌هایی را تصور کنید که با پختن یک غذا با بوی تند مثل ماهی به سراغتان می‌آید.
من یاد گرفته‌ام که وقتی شروع به آشپزی می‌کنم، در اتاق خوابم را ببندم تا از پخش شدن بوی پخت و پز در خانه که حتی به ملحفه‌ها و لباس‌های شسته شده‌ام نیز رحم نمی‌کنند، جلوگیری کنم؛ اما با این وجود، بوی آشپزخانه تمایل زیادی به ماندگاری دارد! من فکر می‌کنم جریان هوا در آپارتمان من، بسیار ضعیف است. و به همان اندازه که من دوست دارم از خوردن یک ماهی لذت ببرم، واقعاً نمی‌خواهم تختخوابم تمام روز بوی آن را بدهد. با این حال، من حاضر نیستم از پختن ماهی نیز دست بکشم.

• بوی زباله
باور کنید وقتی می‌گویم بدترین سناریو این است که فراموش کنیم زباله‌ها را بیرون ببرم، دروغ نگفته‌ایم. حتی بعد از اینکه توانسته‌ایم کیسه زباله را از خانه خارج کنیم، باز بوی بد برای چندین ساعت باقی می‌ماند.
برای رهایی از بوی بد خانه چه کاری انجام دهیم؟
برای بسیاری از مردم، خانه جزء اصلی زندگی آنهاست. از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوند تا شب که به رختخواب می‌روند، خانه‌شان پایگاهی است برای زندگی، بازی و کار. متأسفانه بسیاری از افراد از مراقبت‌های خانگی غافل می‌شوند و نتیجه این است که خانه آنها به محیطی برای جمع شدن باکتری‌های مضر و سایر میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌شود.

توصیه ما به شما برای کم کردن بوی بد خانه:

1. به طور منظم جاروبرقی بکشید و خانه را تمیز کنید.
برای دور نگه داشتن بوی بد، مرتباً گردگیری کنید و جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌های کمتری برای انتشار بو در هوا وجود داشته باشد. بعلاوه، پاشیدن جوش شیرین روی فرش کمک می‌کند تا بوی بد بیشتری را قبل از اینکه جاروبرقی بکشید از بین ببرد.

2. از تهویه مناسب خانه خود مطمئن شوید.
برای اطمینان از تهویه مناسب حین پخت و پز یک پنجره را باز و فن را روشن کنید. این جریان هوا را افزایش می‌دهد و در محیط‌های بسته از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس استفاده کنید.

3. آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را تمیز نگه دارید.
بیشترین منبع بو در آشپزخانه و سرویس بهداشتی یافت می‌شود. اگر می‌خواهید خانه‌تان بوی خوبی بدهد، مهم است که آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی خود را تمیز نگه دارید.

4. اجازه ندهید زباله‌ها در خانه‌تان انباشته شود.
اگر بتوانید زباله‌ها را در اسرع وقت دور بریزید، عالی است. این به این دلیل است که زباله‌ها حاوی مواد متنوعی مانند غذا، ترکیبات شیمیایی و غیره هستند که همگی در مدت زمان کوتاهی تجزیه می‌شوند و گازهایی را با بوی بسیار قوی ناخوشایند در هوا آزاد می‌کنند.

5. استفاده از رطوبت‌گیر را جدی بگیرید.
اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می‌کنید، حتما از یک رطوبت‌گیر در سرویس‌های بهداشتی خود استفاده کنید. رطوبت بالا، عامل اصلی ایجاد بو در سرویس‌های بهداشتی است.

بهترین از بین برنده بو چیست؟
یکی از دلایلی که بعضی بوها، بیشتر در محیط می‌مانند این است که بوها دارای سطوح فرار متفاوتی هستند که از مایع به گاز تبدیل می‌شود. هر چه مایع، فرارتر باشد و بو تندتر، بیشتر در هوا منتشر می‌شود و برای مدت طولانی‌تری در مقایسه با بوی ملایم در خانه شما باقی می‌ماند. همچنین شدت این بوها بستگی به این دارد که گیرنده‌های بینی شما چقدر حساس باشند.
درست است که خوشبو‌کننده‌ها و سایر محصولات شیمیایی ممکن است بوی بد را خفه کنند، ولی آنها را برای همیشه از بین نمی‌برند. تصفیه‌کننده هوای اکسی باکس بخارهای ناخوشایند حاصل از پخت و پز، مواد خارج شده از گاز، بوی نم ناشی از رطوبت هوا و یا زباله‌های فراموش شده را فیلتر کرده و محیطی تمیز و تازه را ایجاد می‌کند.
شغل‌هایی که باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شوند
ریه‌های ما به ما زندگی می‌دهند. قرار گرفتن در معرض دود، مواد شیمیایی موجود در هوا، ذرات معلق و بخارات سمی می‌‌توانند به شدت به ریه‌ها آسیب برسانند و توانایی فرد را برای کار کاهش دهند. بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های ریوی ممکن است ناشی از محیط‌های کاری باشد.
بیماری‌های ریوی ناشی از کار چیست؟
بیماری‌های ریوی مرتبط با کار، در محیط‌های کاری خاص و بر اثر تنفس مواد در ریه‌ها ایجاد می‌شوند. این بیماری‌های ریوی ممکن است اثرات ماندگاری داشته باشند، حتی پس از پایان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها. بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
• آزبستوز. زمانی ایجاد می‌شود که فرد در الیاف ریز آزبست تنفس کند. با گذشت زمان، منجر به زخم ریه و سفت شدن ریه‌ها می‌شود.
• پنوموکونیوز یا بیماری سیاه ریه. ناشی از تنفس غبار زغال‌سنگ است و باعث التهاب ریه و زخم می‌شود.
• سیلیکوزیس. در اثر تنفس در سیلیس کریستالی موجود در هوا ایجاد می‌شود. این سیلیس‌ها گرد و غباری هستند که در هوای معادن، ریخته‌گری‌ها و عملیات انفجار و همچنین در هوای تأسیسات تولید سنگ، خشت و شیشه یافت شده و باعث ایجاد اسکار ریه می‌شوند.
• بیسینوز یا بیماری ریه قهوه‌ای. این بیماری ناشی از تنفس گرد و غبار حاصل از فرآوری کنف، کتان و پنبه است و کارگران نساجی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به ویژه آنهایی که با پنبه فرآوری نشده کار می‌کنند.
• پنومونیت. بیماری آلرژیک ریه که ناشی از التهاب ریه بر اثر تنفس در مواد مختلف می‌شود. این مواد شامل هاگ قارچ، باکتری، پروتئین حیوانی یا گیاهی یا مواد شیمیایی خاص است. آنها می‌توانند از یونجه کپک زده، فضولات پرندگان و سایر گرد و غبارهای آلی به وجود آیند. این بیماری باعث ایجاد کیسه‌های هوایی ملتهب در ریه‌ها و منجر به بافت اسکار فیبری در ریه‌ها و مشکلات تنفسی می‌شود. این بیماری بسته به شغل اشکال مختلفی دارد.
• آسم ناشی از کار. در اثر تنفس غبارها، گازها، دودها و بخارات، ایجاد شده و باعث بروز علائم آسم مانند سرفه مزمن و خس خس سینه می‌شود. این وضعیت در صورت تشخیص زودهنگام قابل برگشت است. اگر در محیط‌های خاصی کار می‌کنید در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستید. این محیط‌ها شامل عملیات تولید و فرآوری، کشاورزی، مراقبت از حیوانات، فرآوری مواد غذایی، صنایع پنبه و نساجی و عملیات پالایش است.
بیشتر بیماری‌های ریوی مرتبط با کار در اثر مواجهه مکرر و طولانی مدت ایجاد می‌شوند. اما حتی یک‌بار قرار گرفتن شدید در معرض یک عامل ناایمن نیز می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند. سیگار کشیدن نیز می‌تواند هر گونه بیماری ریوی مرتبط با کار را بدتر کند.
علائم بیماری‌های ریوی ناشی از کار چیست؟
علائم هر فرد ممکن است متفاوت باشد. علائم شایع بیماری‌های ریوی عبارتند از:
• سرفه
• تنگی‌نفس، که اغلب با فعالیت بدتر می‌شود
• درد قفسه سینه
• تنگی قفسه سینه
• الگوهای تنفس غیر طبیعی
• خس خس سینه
• خراشیدگی، خشکی یا گلو درد.
آیا می‌توان از بیماری‌های ریوی ناشی از کار پیشگیری کرد؟
بهترین پیشگیری اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک است. هنگام کار با موادی که می‌توانند باعث بیماری ریوی شوند، استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک صورت یا ماسک تنفسی مهم است. علاوه بر این، با تهیه یک دستگاه تصفیه هوا می‌توانید ایمنی محل کار را بیشتر کنید.
بدن شما اکسیژن را جذب می کند و دی اکسید کربن را به خارج از ریه‌ها منتشر می‌کند. ساختارهایی که هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها حرکت می‌دهند، عضلات قفسه سینه و دیافراگم شما هستند، ورقه‌ای از عضله که زیر ریه‌ها و بالای شکم شما قرار دارد.
هوا از طریق ریه‌های شما از دهان شما تا ساختارهای کوچکی که مانند کیسه‌های توخالی هستند حمل می‌شود. هر کیسه حاوی شبکه‌ای از رگ‌های خونی است که اکسیژن می‌تواند وارد جریان خون شود. وقتی سطح اکسیژن خیلی کم است، مغز سیگنال‌هایی را به ماهیچه‌هایی که تنفس شما را کنترل می‌کنند ارسال می‌کند تا آنها سخت‌تر کار کنند. این بدان معناست که افرادی که مشکلات تنفسی دارند باید برای دریافت اکسیژن کافی، بیشتر تلاش کنند. دستگاه‌های تصفیه هوا به شما کمک می‌کنند تا بهتر تنفس بکشید.
تمرینات تنفسی خاص
تمرینات تنفسی خاص باعث تقویت دیافراگم، وارد شدن هوای بیشتر به ریه‌ها، کمک به رشد مخاط عمیق و متحرک نگه داشتن ریه‌ها و دیواره قفسه سینه می‌شوند.
• تنفس عمیق آرام . بنشینید، شانه‌های خود را شل کنید و از طریق بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید. شکم شما باید در حین نفس کشیدن به داخل و خارج حرکت کند. این نشان می‌دهد که شما از دیافراگم خود استفاده می‌کنید و عمیق نفس می‎کشید.
• تنفس طولانی مدت. دو بار نفس بکشید و سه یا چهار بار نفس را بیرون دهید. این کار به بیرون راندن هرگونه هوای محبوس شده کمک می‌کند تا در هنگام نفس کشیدن بعدی فضای بیشتری برای هوای تازه وجود داشته باشد.
ورزش برای بهبود تنفس. برخی از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی از فعالیت بدنی اجتناب می‌کنند زیرا باعث تنگی‌نفس در آنها می‌شود. اما اجتناب از فعالیت بدنی ممکن است عملکرد ریه شما را بیشتر از پیش کاهش دهد.
• دستگاه‌های تصفیه هوا. هیچ چیز مانند احساس نفس کشیدن راحت نیست، به خصوص اگر از مشکلات ریوی یا قلبی رنج می‌برید. نصب دستگاه تصفیه هوای بلان در خانه یا محل کار به شما در تنفس بهتر کمک می‌کند.
چند نمونه از فعالیت‌های بدنی که می‌توانند مفید باشند عبارتند از:
• پیاده روی. هر هفته، با چند دقیقه شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید.
• کشش. عضلات خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید.
• تمرین با وزنه. از دمبل‌های کوچک دستی استفاده کنید.
• تای‌چی. تکنیک‌های تنفسی؛ به آرامش و شادابی بدن، افزایش انرژی، آرامش ذهن و بهبود وضعیت و تعادل نیز کمک می‌کند.
• آب درمانی. ورزش در آب گرم.
هیچ راهی برای اصلاح یا رشد مجدد بافت آسیب دیده ریه وجود ندارد. هدف از درمان، متوقف کردن تماس بیشتر، جلوگیری از بدتر شدن بیماری، مدیریت علائم و کمک به فعال و سالم ماندن شما است. استفاده از ماسک و دستگاه تصفیه هوا، کلید پیشگیری و مدیریت این بیماری‌ها است.
تاثیر آلودگی هوا بر بارداری و جنین
خانم‌هایی که باردار هستند، به دلیل تاثیرات منفی برخی داروها و غذاها از آنها اجتناب می‌کنند. اما عواملی وجود دارد که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد، مانند هوایی که تنفس می‌کنید. مدت‌هاست که محققان در مورد اثرات آلودگی هوا بر بارداری با پیامدهای احتمالی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد تا افزایش فشار خون در اواخر زندگی کودک نگران بوده‌اند.
آلودگی هوا، علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها است. اگر چه آلودگی هوا می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما یک خانم باردار و کودکش اغلب بیشترین ضربه را می‌بینند. جنین از مادر اکسیژن دریافت می‌کند. بنابراین تنفس هوای آلوده توسط مادر، بر جنین تأثیر می‌گذارد.
آلودگی هوا چه تاثیری بر جنین دارد؟
حتی قبل از اینکه فرزندان شما به دنیا بیایند، آلودگی هوا می‌تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به زایمان زودرس شود و در نتیجه نوزادان بسیار کوچکی با بدن و ریه‌های رشد نیافته متولد شوند. رشد ناکافی ریه در نوزاد، مرگ نوزاد در حین یا اندکی پس از تولد را افزایش می‌دهد. و این خطر در طول بارداری بعدی بالاتر است. وزن کم نوزاد نیز یک عامل خطر برای تاخیر در رشد، مشکلات متعدد سلامتی، ناهنجاری‌های مادرزادی و مرگ پس از تولد است.
مادر، برای کاهش اثرات آلودگی هوا چه کاری می‌توانم انجام دهد؟
مطالعات نشان داده‌اند که آلودگی بر جریان خون، تبادل اکسیژن و حمل و نقل مواد مغذی بین مادر و نوزاد تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، جنین ممکن است دچار تاخیر در رشد یا افزایش التهاب شود. از مرگ و میر نوزادان منتسب به آلودگی هوا در سطح جهان، نزدیک به دو سوم (64٪) مربوط به آلودگی هوای خانگی است؛ بقیه به محیط نسبت داده می‌شوند.
شما می‌خواهید فرزند خود را سالم نگه دارید. اگرچه نمی‌توانید به طور کامل، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را از بین ببرید اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محدود کردن آن انجام دهید. حتی کاهش اندک در آلاینده‌هایی که در معرض آنها قرار می‌گیرید، می‌تواند کمک زیادی به تضمین بارداری و زایمان سالم کند. هنگامی که صحبت از محافظت زنان باردار در برابر اثرات نامطلوب آلودگی هوا به میان می‌آید، بهترین گزینه این است که یک دستگاه تصفیه هوای خوب در خانه نصب کنید.
نحوه پیشگیری یا کاهش اثرات منفی آلودگی هوا
دی‌اکسید نیتروژن عمدتاً توسط تردد وسایل نقلیه تولید می‌شود، اما می‌تواند از دود سیگار یا بخاری‌ها و اجاق گازها و نفت سفید در خانه وجود داشته باشد. آلودگی هوا می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، ممکن است دور شدن از آنجا برای شما عملی یا مناسب نباشد. اما چند قدم ساده وجود دارد که می‌توانید برای کاهش قرار گرفتن نوزادشان در معرض آلودگی هوا انجام دهید:
1. در دوران بارداری از سیگار کشیدن خودداری کنید
2. در نزدیکی مناطق پر تردد، ورزش نکنید
3. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خانگی را کاهش دهید یا محصولات بدون مواد شیمیایی و ضد آلرژی را امتحان کنید.
4. گرما می‌تواند شانس شما را برای داشتن نوزادی با نقص مادرزادی یا سایر مشکلات تولید مثل افزایش دهد. برای حفظ یک بارداری سالم، توصیه می‌شود زمانی که بیرون هستید آب زیاد بنوشید و لباس‌های گشاد بپوشید.
5. تغییرات رژیم غذایی مادر و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و ویتامینی، می‌تواند اثرات محافظتی داشته باشد.
6. در روزهای آلوده از فعالیت بدنی اجتناب کنید و به فکر خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی باشید.
تمیز نگه داشتن هوای خانه می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان آلاینده‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیرید داشته باشد. بی‌شک یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی مانند دستگاه تصفیه هوای قابل حمل اکسی باکس است که برای از بین بردن آلاینده‌ها، آلرژن‌ها، ویروس‌ها و کپک‌ها طراحی شده است.
هوای پاک
شناختی جامع از دستگاه تصفیه هوای OXYBOX
در دنیای امروز که آلودگی هوا به یکی از مشکلات اساسی جامعه تبدیل شده است، استفاده از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس به عنوان یکی از راه حل‌های موثر برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا می‌تواند بسیار مفید باشد در ادامه به برخی از کارایی ها و مزایای این دستگاه می‌پردازیم :
1-کاهش آلاینده‌ها: با استفاده از فناوری های داخل این دستگاه، ذرات آلاینده و آلودگی‌های مختلف در هوا کاهش می‌یابند و باعث پاک شدن هوای اطراف شما می‌شود.
این دستگاه تصفیه کننده هوا با داشتن تکنولوژی Ionizer و Photocatalysis می تواند ذرات معلق، بوهای ارگانیک و شیمیایی و حتی ویروس‌ها باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد و بسیار مفید باشد.
2-کاهش بوهای نامطبوع: این دستگاه از فناوری فوتوکاتالیستی برای از بین بردن بوی نامطبوع استفاده می کند. فرآیند فوتوکاتالیستی بااستفاده از نور UVc می تواند مولکول های ایجاد کننده بو را تجزیه کرده و آنها را از بین ببرد. نتیجه کاهش غلظت بوهای نامطبوع در هوا است.
3-از بین برنده ذرات آلاینده: این دستگاه با استفاده از فناوری Ionizer باعث بهبود کیفیت هوای داخلی در فضاهای مختلف می شود و به این صورت است که ذرات دارای بار منفی به ذرات ریز آلاینده دارای بار مثبت می چسبند و آنها را سنگین می کنند و در نتیجه باعث سقوط و معلق نماندن این ذرات در هوای اطراف ما می شوند و مانع از حمله این آلاینده ها به ریه و غشای مخاطی می شوند .
4-قابلیت حمل ونقل: این دستگاه بسیار سبک و قابل حمل است و بخاطر داشتن پورت USB به راحتی می‌توانید آن را به هر مکانی ببرید ، از جمله به خانه، دفتر کار، خودرو و غیره و با خیال آسوده از مزایای آن بهره مند شوید این دستگاه همچنین مصرف برق کمی دارد.
5-عدم نیاز به تعویض فیلتر: دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس بر خلاف دستگاه های تصفیه هوای موجود در بازار نیازی به تعویض فیلتر ندارد و از این بابت هزینه ای برای کاربر ندارد.

در یک آمار کلی 90 درصد زمان مردم در ساختمان ها ، 4 درصد در اتوموبیل و تنها 6 درصد در هوای آزاد سپری می شود حال با وجود مقدار زیادی آلودگی در فضای اطراف ما از جمله منزل آیا سیستم ایمنی بدن ما به تنهایی می تواند با تمام این آلودگی ها مقابله کند ؟ با تهیه دستگاه تصفیه هوای OXYBOX می توانید یک سپر دفاعی مطمعن در برابر این حجم از آلودگی برای خود و اطرافیانتان بسازید.
نقش دستگاه تصفیه هوا در کاهش ابتلا به آنفولانزا
فصل سرماخوردگی و آنفولانزا
فصل آنفولانزا زمانی شروع می‌شود که هوا در پاییز سردتر می‌شود و تا اوایل اسفند یا اوایل اردیبهشت که بهار فرا می‌رسد ادامه می‌یابد. فعالیت آنفولانزا در اواخر پاییز و اوایل زمستان به اوج خود می‌رسد. شما در هر زمانی از سال می‌توانید به آنفولانزا مبتلا شوید، اما بیشتر موارد در اوایل پاییز و اواخر زمستان اتفاق می‌افتد. بسیاری از مردم برای درمان بیماری خود به داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا روی می‌آورند، اما پیشگیری روش بسیار هوشمندانه‌تری است.
کیفیت هوای داخل خانه در پاییز
متأسفانه هوای پاییزی مجموعه مشکلات خاص خود را دارد. آیا می‌دانستید با ورود به پاییز و انتظار آب و هوای خنک‌تر و مرطوب‌تر، کیفیت هوای داخل خانه شما نیز احتمالاً کاهش می‌یابد؟
علاوه بر سطوح آلوده مانند دستگیره درها، راه اصلی انتقال بسیاری از عوامل بیماری‌زا هوا است. آنها یا به صورت قطرات بزرگ پخش می‌شوند که می‌تواند در تماس با غشاهای مخاطی باعث عفونت شود یا در ذرات معلق در هوا. به دلیل اندازه کوچک کمتر از 5 میکرومتر، آئروسل‌ها بلافاصله روی زمین نمی‌افتند؛ آنها در هوای اتاق شناور می‌شوند.
هر فردی میکروب‌هایی را در هوای اطراف خود منتشر می‌کند. یک فرد آلوده تنها با یک عطسه، تقریباً 40000 ذره را به هوا پرتاب می‌کند. هنگامی که او سرفه می‌کند، 710 و به ازای هر کلمه 36 عدد ذره منتشر می‌شود.
جریان هوای کمتر
در طول ماه‌های گرم‌تر، باز نگه داشتن پنجره‌ها و درها معمول است. در حالی که از تهویه طبیعی زیادی در فضای داخلی خود استفاده می‌کنید، اما در پاییز، آب و هوا این اجازه را به راحتی به شما نمی‌دهد و معمولا تمایل دارید که درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید.
اما وقتی پنجره‌ها را می‌بندید، نه تنها هوای سرد را، بلکه منبع هوای تازه را نیز قطع می‌کنید. با تهویه طبیعی کمتر، آلاینده‌های هوای داخل خانه و میکروب‌ها مسیرهای گردش کمتری دارند و در داخل خانه به دام می‌افتند. این منجر به کیفیت پایین هوای داخلی می‌شود.
همچنین افراد بیشتری در ماه‌های سردتر رانندگی می‌کنند. وقتی هوا گرم است و مقصد شما نزدیک است، ممکن است پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را در نظر بگیرید. اما زمانی که هوا سرد است، به احتمال زیاد ماشین را برای هر کاری انتخاب می‌کنید. و ما می‌دانیم که دود اگزوز یک منبع بزرگ آلودگی هوا است.
علاوه بر این، اغلب در طول پاییز با تغییر آب و هوا از انرژی گرمایشی بیشتری استفاده می‌کنید تا از دمای گرم و راحت در داخل خانه اطمینان حاصل کنید. همچنین لامپ‌ها را زمان بیشتری روشن می‌گذارید زیرا هوا زودتر تاریک می‌شود.
افزایش مقیاس وسیع در مصرف انرژی در سراسر کشور به سطوح بالاتر آلودگی هوا کمک می‌کند. و هنگامی که آلودگی هوای بیرون بیشتر باشد، احتمالاً آلودگی هوای داخل خانه را نیز افزایش می‌دهد.
نشانه‌های مشکل کیفیت هوای داخل ساختمان:
• تحریک گوش، بینی، دهان و گلو
• سرفه یا مشکل در تنفس
• عطسه کردن
• آبریزش و گرفتگی بینی
• سرگیجه
• سر درد
• و گاهی حتی تب خفیف
انتشار بیشتر و سریع‌تر ویروس‌ها
اگر فردی در اطراف شما از سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می‌برد، به احتمال زیاد شما نفر بعدی هستید. سرماخوردگی توسط تعدادی از انواع مختلف ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها از طریق چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شوند و باعث التهاب در مجاری بینی، گلو و سینوس می‌شوند.
توصیه‌هایی برای کمک به جلوگیری از گسترش آنفولانزا:
1. هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. بعد از استفاده، دستمال را در سطل زباله بیندازید.
2. دست‌های خود را اغلب با آب و صابون بشویید.
3. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود، خودداری کنید. میکروب‌ها از این طریق نیز پخش می‌شوند.
4. سعی کنید از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید.
5. اگر مبتلا به آنفولانزا هستید، حداقل تا 24 ساعت پس از رفع تب (بدون داروی تب بر) به جز برای دریافت مراقبت‌های پزشکی یا سایر نیازهای واجب از خانه خارج نشوید.
6. در هنگام بیماری، تماس با دیگران را تا حد امکان محدود کنید تا آنها را آلوده نکنید.
7. به طور مرتب صفحه کلید و تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید.
8. سطح رطوبت خانه خود را زیر 50 درصد نگه دارید. بیش از حد از دستگاه بخور استفاده نکنید.
9. از جاروبرقی برای کاهش گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و سایر مواد حساسیت زا استفاده کنید.
10. اجازه سیگار کشیدن در خانه را ندهید.
11. در اوج فصل گرده افشانی، با درآوردن کفش یا استفاده از پادری در جلوی درب منزل، مقدار گرده‌ای را که روی کفش یا لباس‌های خود وارد خانه می‌کنید را کاهش دهید.
12. حیوان خانگی خود را در خارج از خانه مرتب کنید تا میزان شوره حیوانات خانگی در هوا را کاهش دهید. ملافه‌های حیوان خانگی خود را به طور مرتب بشویید.
13. از دستگاه تصفیه هوای قابل حمل اکسی باکس در خانه و محل کار خود استفاده کنید.
دستگاه‌های تصفیه هوا 99.9 درصد ذرات معلق را حذف می‌کند. اما آیا واقعاً یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند از بیمار شدن شما جلوگیری کند؟ باکتری‌ها و ویروس‌ها در هوا شناور هستند، جایی که می‌توان آنها را استنشاق کرد. این بدان معنی است که دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس به طور بالقوه می‌تواند آنها را از هوا حذف کند. اگر در حال حاضر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، یک دستگاه تصفیه هوا بیماری را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند با بهبود کیفیت هوا برخی از علائم را کاهش دهد.
چگونه زندگی سالم‌تری داشته باشیم؟
داستان‌های جاودانگی و جوانی ابدی هزاران سال است که بین نسل‌ها منتقل شده است. از اساطیر یونان باستان تا رمان‌ها و فیلم‌های معاصر، رویای زندگی برای همیشه در طول تاریخ ثبت شده است. در حالی که چشمه جوانی ممکن است هنوز فقط در اسطوره‌ها و افسانه‌ها وجود داشته باشد، به لطف پیشرفت‌های علم، پزشکی و بهداشت عمومی، امکان زندگی طولانی‌تر به واقعیت تبدیل شده است. اما بر خلاف داستان‌ها، کلید طول عمر یک اکسیر جادویی نیست، بلکه عادات سالم است.
برخی تحقیقات تخمین می‌زنند که ژنتیک 25 درصد از تغییرات طول عمر افراد را تشکیل می‌دهد، در حالی که عوامل محیطی و سبک زندگی بقیه را تعیین می‌کنند. در حالی که افزایش سن اجتناب‌ناپذیر است، اتخاذ تغییرات سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند که به خوبی پیر شوید و حتی چند سال به زندگی شما اضافه کند. در اینجا چند راه برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر با پشتوانه تحقیقات آورده شده است:
1. حداقل 5 بار در هفته ورزش کنید
ورزش می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش سطح انرژی و حفظ وزن سالم کمک کند. خواه پیاده‌روی کردن، رفتن به باشگاه یا شرکت در یک ورزش گروهی، مهم است که فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و آن را به بخشی منظم از روال خود تبدیل کنید. سعی کنید 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
2. خواب خود را در اولویت قرار دهید
خواب کافی برای سلامتی حیاتی است . سعی کنید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید و با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روز یک روال خواب ثابت ایجاد کنید.
3. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید
داشتن یک رژیم غذایی متعادل غنی از غذاهای کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما، افزایش سطح انرژی و حفظ وزن سالم کمک کند. سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید و انواع غذاها را از همه گروه‌های غذایی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
4. مکمل مناسب مصرف کنید
مکمل‌ها می‌توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را که ممکن است در رژیم غذایی شما به میزان لازم وجود نداشته باشند، به بدن شما برسانند.
5. خوشبین باشید
محققان دانشگاه هاروارد، ارتباطی بین سطوح بالاتر خوش‌بینی و زندگی طولانی‌تر بیش از 90 سال در زنان یافته‌اند.
6. تا جایی که می‌توانید راه بروید
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پیاده‌روی به اندازه ۳۸۰۰ قدم در روز می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را کاهش دهد. ورزش به مدت 30 دقیقه در صبح عالی است، اما اگر بقیه روز را روی صندلی بنشینید، همچنان بی‌تحرک در نظر گرفته می‌شوید. در اینجا چند راه برای برداشتن قدم‌های بیشتر در روز آورده شده است:
• دورتر از ورودی پارک کنید
• وقتی برای دوش گرفتن یا نوشیدن یک فنجان قهوه بلند می‌شوید، ابتدا یک یا دو بار در اتاق قدم بزنید
• یک تایمر تنظیم کنید و هر ساعت ۲ تا ۳ دقیقه قدم بزنید
7. هوشمندتر بنوشید
همه ما می‌دانیم که باید حدود هشت لیوان آب در روز بنوشیم، اما در مورد سایر نوشیدنی‌ها چطور؟ چای و قهوه هر دو فوایدی برای سلامتی دارند (اگر مملو از قند نباشند)، اما خوب است به زمان نوشیدن آنها توجه کنید. کافئین بیش از آنچه فکر می‌کنید در بدن شما باقی می‌ماند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. آب میوه‌ها می‌توانند حاوی کالری و قند زیادی باشند، بنابراین اگر آبمیوه دوست دارید، انواع کم قند را انتخاب کنید.
8. خشم و استرس خود را کنترل کنید
خشم و استرس نیز بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی، اختلالات اضطرابی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، التهاب و چاقی را افزایش و همچنین طول عمر را کاهش دهد.
با تلاش برای کاهش استرس، می‌توانید سلامت خود را در درازمدت حفظ کنید و در عین حال کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. نوشتن و مدیتیشن، راه‌های فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس هستند. چند دقیقه مدیتیشن در روز حتی پشت میز، می‌تواند به مغز شما استراحت کوچکی را از اضطراب و تنش بدهد.
9. روابط خود را حفظ کنید
دوستی‌ها و روابط علاوه بر رضایت عاطفی، برای سلامت جسمانی شما نیز مفید هستند. بررسی بالینی نزدیک به 150 مطالعه نشان داد که افرادی که دارای شبکه‌های اجتماعی قوی هستند، به طور متوسط 50 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن نسبت به افراد با حمایت اجتماعی کمتر دارند. در واقع، طبق این مطالعه، خطر انزوای اجتماعی برای سلامتی معادل کشیدن 15 نخ سیگار در روز است.
بهبود سلامت تنفسی
هوای اطراف ما برای بقای ما ضروری است، اما دم و بازدم ما به قدری خودکار است که به سختی به هوایی که وارد بدنمان می‌شود، فکر می‌کنیم. اگرچه حواس ما ممکن است آلرژن‌ها، ذرات معلق، مواد شیمیایی و سایر موارد از این قبیل را در هوای اطراف ما تشخیص ندهد، اما این آلاینده‌های هوا داخل خانه وجود دارند و اگر کنترل نشوند، به ما آسیب می‌رسانند.
بهبود کیفیت زندگی
حتی افرادی که ریه‌های سالمی دارند باید نگران مواد شیمیایی موجود در هوای اطراف خود باشند آزمایش‌های کیفیت هوای داخل خانه به طور معمول وجود فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی را در هوا پیدا می‌کنند که توسط حس بویایی ما شناخته نمی‌شود، زیرا سطح غلظت آن‌ها برای حس بویایی ما بسیار پایین است و در عین حال بسیار بالاتر از آن چیزی است که برای تنفس ما ایمن باشد.
با این حال، خبر خوب این است که راه‌حل‌هایی برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوای داخل ساختمان، وجود دارد. یکی از روش‌های موثر استفاده از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس است که می‌تواند به جلوگیری از آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.
کیفیت هوا و طول عمر
ذرات ریز رها شده در هوا توسط تاسیسات تولیدی یا نیروگاه‌های زغال سنگ می‌توانند در هنگام استنشاق به بدن انسان آسیب برسانند. این نوع آلودگی با خطرات بیشتر سرطان‌ها و همچنین چندین بیماری مزمن تنفسی و قلبی مرتبط است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها به نوبه خود می‌توانند طول عمر را کاهش دهند.
چه کاری می‌توانید انجام بدهید؟
مبارزه با آلودگی هوا مستلزم پاسخ‌های سیاست عمومی است، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ امنیت خود انجام دهید. بهترین کاری که می‌توانید برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا انجام دهید استفاده از دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس در خانه و محل کارتان است.
وسیله‌های لازم برای بچه‌های کوچک در سفر
خاطره‌سازی با خانواده یکی از خارق‌العاده‌ترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. یک راه فوق‌العاده برای انجام این کار این است که یا هم سفر کنید. تعطیلات، زمانی است که کودکان و خانواده‌ها می‌توانند منتظر استراحت و گذراندن وقت با هم بدون حواس‌پرتی‌های معمول محیط کار، مدرسه و کارهای روزمره باشند. با این حال، فقدان یک محیط خانه آشنا همراه با فعالیت‌ها واسباب‌بازی‌های جدید، گاهی اوقات می‌تواند منجر به آسیب شود.
سفر با بچه‌ها
اگر با فرزندانتان سفر می‌کنید، مطمئن شوید مکان‌هایی را انتخاب می‌کنید که کیفیت هوای بهتری دارند، زیرا کودکان در مقایسه با بزرگسالان مقدار بیشتری هوا جذب می‌کنند و بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند.
6 دلیل برای محافظت از نوزادان و کودکان در برابر آلودگی هوا
عوامل زیادی وجود دارد که کودکان و نوجوانان را به ویژه در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر می‌کند. برخی از این عوامل را در ذیل ذکر می‌کنیم:
1. کودکان هر چه سن کمتری داشته باشند بیشتر در دقیقه نفس می‌کشند به این معنی که هوا و اکسیژن بیشتری نسبت به بزرگسالان دریافت می‌کنند.
2. به دلیل ارتفاع فیزیکی کمتر، هوا را نزدیک‌تر به زمین تنفس می‌کنند، جایی که برخی آلاینده‌ها به ویژه از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شوند.
3. اندام کودکان از جمله ریه‌های آنها نیز هنوز در حال رشد هستند و آلودگی هوا می‌تواند در این فرآیند بیولوژیکی اختلال ایجاد کند.
4. بدن آنها کمتر قادر به متابولیسم، سم‌زدایی و دفع مواد سمی موجود در آلودگی هوا است.
5. مغز آنها هنوز در حال رشد است و ترکیبات عصبی موجود در آلودگی هوا می‌تواند بر رشد شناختی کودکان تأثیر بگذارد.
6. آنها به ازای هر واحد وزن بدن نسبت به بزرگسالان هوای بیشتری را استنشاق می‌کنند.
7. کودکان، سریع‌تر نفس می‌کشند و اغلب از نظر فیزیکی فعال‌تر هستند و بنابراین در آلودگی هوا بیشتر تنفس می‌کنند.
8. علاوه بر این کودکان نسبت به بزرگسالان بخش بیشتری از هوا را از طریق دهان خود استنشاق می‌کنند. به دلیل افزایش تنفس دهانی، آلودگی به عمق دستگاه تنفس تحتانی نفوذ می‌کند که نفوذپذیری بیشتری دارد.
وسایل مورد نیاز کودکان برای سفر
دستمال مرطوب، پوشک، غذای کودک، تنقلات، لباس اضافی، وسایل خواب، کیت کمک‌های اولیه، بطری و فلاسک آب...
یکی از مشکلات سفر با کودکان، سرگرم کردن آنهاست. ما فقط می‌توانیم کودک خود را هر بار شاید تا 15 دقیقه مشغول نگه داریم. اگر به او اجازه دهیم برنامه‌های مورد علاقه‌اش را تماشا کند، ممکن است تا 25 دقیقه طول بکشد. به همین دلیل است که همراه داشتن وسایل سرگرم‌کننده برای کودک مهم است. از جمله کتاب، تبلت، فیلم و کتاب‌های صوتی، دفتر و مدادهای رنگی و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش.
سفر و آلودگی هوا
آلودگی هوا یک مشکل رو به افزایش برای مسافرانی است که در داخل و خارج از کشور سفر می‌کنند. قبل از سفر حتما از کیفیت هوای مقصد خود مطلع شوید. می‌توانید گزارش‌های هواشناسی تلویزیون را تماشا کنید یا به صورت آنلاین جستجو کنید تا میزان آلودگی هوا در آن منطقه را بفهمید. به زمان سفر توجه داشته باشید و در ساعات اولیه صبح که آلودگی هوا کمتر است حرکت کنید. برای سفر مسیرهای خلوت‌تر را که آلودگی کم‌تری در آنها وجود دارد انتخاب کنید.
ما به تنهایی نمی‌توانیم هوای محیط بیرون و سطح آلودگی آن را کنترل کنیم. این امر مستلزم مقررات گسترده‌تری در مورد آلودگی است، اما می‌توانیم سطح آلودگی هوای داخل خانه، هتل و اتومبیل خود را کنترل کنیم. تمییز کردن هوا با دستگاه تصفیه هوای اکسی باکس، سالم‌ترین محیط را برای کودکان ما ایجاد می‌کند.
دستگاه‌ تصفیه هوای اکسی باکس برای حذف آلاینده‌ها از هوای اطراف شما استفاده می‌شود تا کیفیت کلی هوایی که تنفس می‌کنید بهبود یابد.
این دستگاه بوهای ناخواسته، ذرات گرد و غبار، شوره حیوانات، گرده و سایر آلاینده‌ها را از بین میبرد. برای افرادی که از آسم یا آلرژی رنج می‌برند بسیار مفید هستند و می‌توانند به محافظت از شما و فرزندانتان در برابر ابتلا به ویروس‌های موجود در هوا در فضاهای عمومی کمک کنند.
مواردی که باید در مورد دستگاه‌های تصفیه هوای مسافرتی در نظر بگیرید
• اندازه و وزن: تصفیه کننده‌ای که در خانه استفاده می‌کنید باید خروجی کافی برای کنترل متراژ مربع اتاقی که می‌خواهید تصفیه کنید داشته باشد. وقتی در حال سفر هستید، می‌خواهید به جای آن روی دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوایی تمرکز کنید که به خوبی کار می‌کنند و در عین حال به اندازه کافی قابل حمل هستند تا در اتاق هتل، ماشینتان یا حتی برای محافظت از شما در برابر میکروب‌ها در حمل‌ونقل عمومی یا مکان‌های شلوغ باشند. اکثر دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل به اندازه کافی فشرده هستند تا روی میز خواب هتل شما قرار بگیرند و می‌توان آنها را با استفاده از یک پریز معمولی یا با استفاده از باتری شارژ کرد.
• سر و صدا: هیچ‌کس دستگاهی را نمی‌خواهد که او را در شب بیدار نگه دارد، بنابراین هرچه دستگاه تصفیه هوای شما بی‌صداتر باشد، با سبک زندگی شما سازگارتر خواهد بود.
عضویت در خبرنامه
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمالدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
پشتیبانی و خدمات پس از فروش
©2024 OXYBOX, All Right Reserved